Mennesker elsker dyr, så mange virksomheder vil naturligvis gerne have dem med i deres logoer. Dyr repræsenterer det bedste af os — løver symboliserer mod, ugler symboliserer visdom osv. — så i stedet for at bruge, lad os sige, et “klogt menneske” som din maskot, vil du’kommunikere din brand identitet hurtigere og mere direkte med en ræv.
Fra beklædning til sociale medier, sportsvogne og smykker - dyrelogoer kan passe til stort set alle brancher og mærkestile… så længe du ved, hvordan du skal bruge dem. Ligesom former og farver er der et dyr til enhver branding-stil; tricket er at finde det bedste for dig.
I denne guide taler vi om, hvordan man effektivt kan bruge dyrelogoer til enhver virksomhed. Lad os starte med at undersøge de 10 bedste dyrelogoer fra nogle store virksomheder, og derefter giver vi nogle råd om, hvordan du kan bruge dyr i dine egne logoer. Hvis du vil vide, hvordan du selv kan designe et logo, giver vi dig en hurtig vejledning til sidst.
Vi har allerede diskuteret dyremaskotter i sportslogoer, så vi har udelukket dem på denne liste. Hvis du gerne vil vide mere om, hvordan man bruger dyr til logoer og maskotter på sportshold, kan du læse vores guide 10 bedste sportslogoer og hvordan du laver dine egne nu.
10 bedste dyrelogoer
Lad os starte med et af de mest populære dyrelogoer, Twitter-fuglen. Dette design gør meget rigtigt, og du kan lære mere af det end blot at designe et dyrelogo.
Til at begynde med er det en ret simpel form — der er ingen detaljer som øjne eller fjer, det er for det meste bare en form. Dette lægger mere vægt på farven, det mest fremtrædende designelement. I dette tilfælde er Twitter’s babyblå farve et stærkt brandingvalg: denne blå farve fremkalder følelser af tillid og rummelighed, et smart valg for sociale medier. Fordi farven passer så godt til brandet, træder resten af elementerne i logoet et skridt tilbage for at lade den blå farve stå i centrum.
Men fugleformen går ikke ubemærket hen. De for det meste buede kanter giver Twitter-brandet en legende fornemmelse, mens de skarpe vinkler på fjer, næb og hale giver subtile antydninger af, at Twitter ikke er helt så sødt eller uskyldigt.
Sidst, valget af en fugl passer til mærket. Det er et ekko af brandnavnet med en “twittering” fugl, og samtidig viser den sociale medieplatform’s luftige og ubekymrede side.
WWWF
Naturligvis ville World Wildlife Fund som en virksomhed dedikeret til dyr vælge et dyrelogo, men de tog virkelig skridtet videre med den kunstneriske stil og brugen af farver.
Først var pandaen et smart valg, fordi den er et af de mest berømte truede dyr, for ikke at nævne et af de mest elskede. Pandaen er i sig selv blevet et symbol på truslen om udryddelse af dyr, som WWF kæmper voldsomt imod.
Men det er også et godt visuelt valg på grund af det sort-hvide farveskema. Brug af kontrasterende og modsatte farver er ideelt til at få opmærksomhed, og i dette særlige tilfælde giver den hvide farve dem mulighed for at lege med negativt rum. Den måde, hvorpå øjnene og ørerne synes at flyde ved nærmere eftersyn, tilføjer en interessant dynamik, der forbedrer genkendelsen og kendskabet til mærket.
Evernote
Der er mindst to niveauer i Evernote’s eksemplariske elefantlogo. Det første er en fremragende brug af nogle traditionelle designteknikker — kurverne og de afrundede kanter får logoet til at virke mere venligt, “hundeøre” hjørnet trækker associationer til brevpapir og notatskrivning, og enkelheden i billedmaterialet giver mere opmærksomhed til farven, ligesom Twitter’s logo.
Så er der et andet lag ovenpå, nemlig valget af elefanten. I daglig tale er elefanter kendt for at “aldrig at glemme,” hvilket gør dem til et perfekt symbol for en noteapp.
MGM
Metro Goldwyn Mayers (MGM) løve er et af de ældste og mest vedvarende logoer for dyr, og den er lige så stærk i dag, som den var, da den debuterede i 1916. Løver er et af de mest almindelige dyr til logoer, fordi de er synonyme af styrke og magt — især når de brøler, hvilket MGM-løverne er berømte for.
Det smukke ved MGM-logoet er, at det er et af de tidligste bevægelige logoer. I modsætning til logoer, der optrådte i trykte annoncer eller endda online, blev MGM-logoet mest vist under film. Som vi forklarer nedenfor, viser dette vigtigheden af at designe et logo specifikt til det sted, hvor det skal bruges.
Lacoste
Lacoste alligatoren viser os, at stilen i designet er vigtigere end det dyr, du vælger. Når folk tænker på eksklusivt fritidstøj, er et farligt krybdyr ikke det første, de kommer til at tænke på, men på grund af den måde, som denne her er designet på, er Lacoste alligatoren blevet selve emblemet for polo- og tennisskjorter.
Tænk på, hvor forskelligt dette logo ville være udformet, hvis det var for et sportshold eller et aggressivt sikkerhedsfirma. Men Lacoste bruger smarte designvalg — såsom enkelhed og tomrum — til at tilpasse et ellers frygtindgydende rovdyr til et symbol på komfort.
Jaguar
Som MGM-løven har sportsvognen Jaguar designet sit logo med praktiske formål i tankerne — i dette tilfælde en motorhjelmudsmykning. På en måde er det todimensionelle Jaguar-logo, som vi ser på papir og skærme, kun et sekundært logo, mens det primære logo er det ikoniske motorhjelmornament.
Det forklarer trods alt den dynamiske positur, en jaguar midt i et spring. Denne aktionsorienterede positur skaber et mere interessant billede, som et fotografi taget i det helt rigtige øjeblik, og giver billedet en følelse af liv. Denne effekt er maksimeret i motorhjelmornamentet, hvor Jaguar-maskotten faktisk bevæger sig fremad med en racerbils hastighed.
Penguin
Sort-hvide dyr har en indbygget visuel flair takket være deres medfødte farvekontrast. Vi har set det ovenfor med WWF-pandaen, og vi ser det igen her med Penguin Publishing's navnebror.
Men Penguin Publishing tilføjer en helt ny dimension med den orange baggrund. Brugen af en tredje farve, og en farve uden for gråtoneskalaen, ændrer alt. Pingvinens sorte og hvide farve bliver komplementærfarver, og pludselig har den orange farve en stærkere effekt. Og fordi orange fremkalder følelser af venlighed, legesyge og sjov, bliver disse følelser forbundet med mærket.
Bacardi
Bacardi-flagermusen viser, hvor alsidige dyrelogoer kan være. En flagermus er ikke udtrykkeligt relateret til rom eller alkohol i almindelighed, men logoets design passer perfekt til brandets identitet. Den fremherskende sorte farve repræsenterer raffinement og magt, som begge er almindelige temaer i alkoholbrands, så på den måde passer det godt.
Spørgsmålet er, hvordan Bacardi afbøder de “skræmmende” temaer af flagermus, et dyr, der forbindes med Halloween og vampyrer? De komplementære farver hjælper — det beige blødgør det visuelle, mens det røde holder fokus mere på de “kraftfulde” temaer og mindre på de “skræmmende” temaer.
Så er flagermus også synonymt med natten, hvor folk drikker mest Bacardi, og nogle af de skræmmende associationer giver logoet lidt af en tiltrængt kant. Det er også med til at adskille det fra andre alkoholmærker, der anvender et mere eksklusivt — og blidere — billedsprog.
Swarovski
Swarovski viser os fordelene ved at krydre dyrelogoer med andre visuelle detaljer, som f.eks. gradienten i svanens vinger. De bruger også farver og tomrum godt, da dette blot er et tofarvet logo med negativt rum, der giver detaljerne.
Det sagt, så har valget af en svane stadig stor vægt. Svaner er kendt for deres elegance og skønhed, og derfor er de mere end velegnede til at repræsentere en smykkelinje.
NBC
Slutteligt slutter vi med et andet historisk og langvarigt logo, nemlig National Broadcast Company (NBC) påfuglen. Dette logo er i sig selv en mesterklasse i logodesign, idet det udnytter flere avancerede designteknikker og endda opfinder nogle nye.
Påfuglen er egentlig bare et visuelt redskab til at vise regnbuen af farver, som er den virkelige stjerne i dette logo. De seks forskellige farver, der alle er arrangeret i rækkefølge, får mærket til at fremstå sjovt og underholdende, hvilket er den perfekte tone for en tv-medievirksomhed. Bemærk, hvordan farverne alle er bløde — dette ville være et helt andet logo, hvis NBC havde valgt mørke eller dæmpede nuancer, hvilket ville få mærket til at fremstå mere seriøst og alvorligt.
I centrum er dog påfuglens hals og hoved, som er skåret ind i baggrunden ved hjælp af negativt rum. Fordi regnbuen er så fremherskende, lægger de fleste seere først mærke til påfuglehovedet ved et andet blik — men den slags overraskende erkendelse er en god ting. Det får beskueren til at føle, at han/hun har opdaget noget på egen hånd, og denne følelse af samhørighed er med til at fremme genkendelsen og kendskabet til et brand.
3 eksperttips til at designe dyrelogoer
Sikkert, enhver branche eller virksomhed kan bruge et dyrelogo… men om de virker eller ej afhænger af, hvordan du designer dem. Følg disse 3 eksperttips om design af dyrelogoer for at sikre, at dit logo bliver så effektivt som muligt.
Tænk stil, ikke arter
Løver kan tegnes søde, og kaniner kan tegnes skræmmende. Det er ikke kun den type dyr, du vælger, men også den stil, du tegner det i.
Når du vælger, hvilket dyr der skal repræsentere dit brand, skal du ikke gå så meget op i, hvilket dyr du vælger. Den stil, du designer det i — farverne, formerne og andre visuelle elementer — kan kommunikere lige så meget som dyretypen.
Dette er især nyttigt, hvis du er fastlåst til et mærke. Hvis alle dine kunder kender dig som f.eks. et murmeldyr, er det i dit mærkes interesse at læne sig op ad denne association. Men du kan designe dit logo med et murmeldyr i den stil, du ønsker: Du kan gøre dit murmeldyr skræmmende, nuttet, sjovt eller seriøst ved hjælp af designvalg som skarpe vinkler, afrundede hjørner og endda typografi.
Tænk over, hvor logoet skal placeres
En almindelig fejl for førstegangsdesignere af logoer er, at de ikke tager højde for, hvor logoet skal bruges. Mange gange er logoet designet til at se godt ud på skærmen i deres designprogram, men det betyder ikke nødvendigvis, at det vil se lige så godt ud trykt i en avis, på en plakat eller på en lille smartphone-skærm.
Det er bedst at designe dit logo specifikt til det sted, hvor det skal bruges. Hvis du har brug for et logo til to modstridende områder, f.eks. et visitkort og et vægmaleri, kan du oprette to forskellige versioner og skræddersy dem til hver af dem. Bare sørg for, at de er konsekvente nok til, at seerne kan genkende dem som det samme mærke.
M MGM's og Jaguars logoer viser, hvordan man gør dette godt. MGM, et filmselskab, udnytter “bevægelige billeder” til at skabe et af de første bevægelige logoer, hvilket de kun kunne gøre som et selskab, hvis logo oftest vises under film. På samme måde er Jaguar’s logo designet til at se godt ud i det tredimensionelle rum som en motorhjelmudsmykke, men det overføres stadig godt til print med den todimensionelle version.
Træk på kulturelle associationer
En af de bedste grunde til at bruge et dyrelogo er, at de letter kommunikationen. Ligesom former og farver har dyr alle deres egne konnotationer, nogle gange kulturelle, andre gange biologiske. Som vi nævnte ovenfor, symboliserer løver mod, ugler symboliserer visdom, flagermus symboliserer natten, elefanter symboliserer hukommelse osv.
Hold disse sekundære betydninger i tankerne, når du vælger, hvilke dyr du vil bruge til dit logo. Du skal heller ikke være bange for at bruge subtilitet — logoer skal være designet til at blive set flere gange, så selv hvis noget ikke er tydeligt ved første øjekast, kan det måske blive bemærket ved anden, tredje eller tiende øjekast.
For eksempel forbinder du måske ikke Evernote’s elefantlogo med god hukommelse med det samme, men hvis du bruger appen hver dag, vil det før eller siden gå op for dig. Og når det gør det, styrker det båndet mellem kunden og brandet.
Sådan laver du et dyrelogo
Nu da du har en idé om, hvad der indgår i et effektivt dyrelogo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig.
Hyr en designer
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign.
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de har lovet, og der er masser af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom.
Og selv om du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid.
Design et logo selv
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie.
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen.
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche.
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til:
- Hovedbilleder
- Firmanavn og slogan
- Font og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Tekst- og billedplacering
- Tilføjelse af nye ikoner
- Layering (placering af nogle billeder bag eller foran andre)
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere.
Med en DIY logo maker som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du’er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommerciel licens for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt.
Mens skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere.