Der er gode logoer, og så er der fantastiske logoer. Hvad adskiller de to? Alle effektive logoer følger de samme grundlæggende retningslinjer for grafisk design, men de fantastiske har lige det lille ekstra: kreativitet. For de fleste mennesker kan et kreativt logo design gøre forskellen mellem at blive husket og at blive glemt få sekunder efter at være set.
Men hvad gør et logo kreativt? Hvordan kan du designe et kreativt logo, hvis du ikke selv har meget kreativitet? Vi forklarer alt, hvad du har brug for at vide nedenfor, med eksempler på 8 innovative logo designs, så du ved, hvad der virker, når du designer dit eget!
Drop Media
Kilde
Ideen bag kreative logoer er, at deres unikke twist gør dem mere mindeværdige. Tag f.eks. logoet for Drop Media. Navnet i sig selv er ikke særlig kreativt, og hvis deres logo bare var en simpel ordmærke (bare navnet uden noget fancy), ville du sandsynligvis glemme deres navn eller endda deres eksistens efter et stykke tid.
Så for at gøre deres logo kreativt, tilføjer Drop Media nogle sjove visuelle elementer for at gøre det mere interessant. En del af O'et i "drop" "falder," og bevægelseslinjen fra faldet udgør bogstavet I i "media."
På overfladen er dette en sød optisk effekt, der gør det sjovere at se på logoet, som en visuel joke. Men dybere set er det også en fantastisk brandingteknik for at hjælpe folk med at huske deres navn - "drop" er den mest mindeværdige del, hvilket forbedrer navngivningen for Drop Media.
Talking Dog Entertainment
Kilde
Talking Dog Entertainment bruger en anden klassisk visuel teknik til deres kreative logo design. De udnytter det tomme rum mellem hundens hoved og hale til at skabe en tegneserieboble. Når man bruger denne teknik, hjælper det at fjerne unødvendige detaljer: her er der kun en enkeltfarvet silhuet.
Hvad der især er genialt ved dette logo er, at det stadig giver mening uden tegneserieboblen, fordi mærket også fungerer som hundens krave. Det er den slags snedighed, der efterlader et varigt indtryk på seeren, hvilket forbedrer dit logos mindeværdighed, hvilket igen forbedrer din brandgenkendelse.
Nøglen til dette logo er, at begge visuelle elementer repræsenterer mærkenavnet: en hund for "dog" og en tegneserieboble for "talking." Disse kan virke subtile, men de går langt i at hjælpe seerne faktisk huske dit firmnavn.
Steps
Kilde
Logoet for Steps viser, at du ikke behøver fancy visuelle elementer eller optiske illusioner for at gøre dit logo kreativt. Det er bare et simpelt kreativt logo design, men viser stadig den samme snedighed og visuelle ordleg for at forbedre mindeværdigheden som de andre kreative logo designs.
Som du kan se, er bogstavet E designet som trapper for at repræsentere steps, og det er alt, hvad du behøver for at gøre et ellers kedeligt ordmærke logo design til et mindeværdigt og kreativt logo design. Bemærk også, hvordan typografien har afrundede kanter og er sans serif - disse træk får brandet til at virke venligere og mere tilgængeligt, hvilket tilføjer til logoets legesyge.
Magic Coffee
Kilde
Logoet for Magic Coffee er et fremragende eksempel på brug af reversible billeder, den optiske illusion hvor det samme billede kan fortolkes på forskellige måder (ligesom det berømte eksempel "Min Kone og Min Svigermor"). Er deres logo en kop kaffe eller en magisk tryllehat?
Igen bruger Magic Coffee billedsprog til at styrke associationerne til deres mærkenavn. De to afbildninger, en kop kaffe og en tryllehat, relaterer begge til ordene i deres navn, "magic" og "coffee." Designet i sig selv er så enkelt og grundlæggende, men betydningen går dybt - en perfekt kombination for ethvert logo.
Mister Cutts
Kilde
Der sker meget i Mister Cutts-logoet, selvom du måske ikke ser det hele ved første øjekast. For det første er der det reversible billede af et par saks og et ansigt, selvom det er meget mindre subtilt og realistisk end Magic Coffee-logoet. Alligevel er det snedigt nok til at blive husket og sødt nok til at være underholdende - plus den stiliserede overskæg tilføjer også til barberbutikassociationerne.
Det visuelle i sig selv er ret enkelt, kun med en farve uden meget detaljering, udover den lille prik i midten af saksene (dvs. "næsen"). For meget visuelt støj ville distrahere fra et reversibelt billede, så det er et klogt valg at holde det grundlæggende, hvor de kan.
Derudover er der noget kreativ typografi med de to T'er i Cutts. Dette er ment som en symbolisering af at klippe hår, hvor det ene hår er kortere end det andet. Hvis publikum går glip af den lille nuance, er det dog fint - selv uden betydningen skiller de dobbelte T'er sig ud og hjælper folk med at genkende logoet, når de ser det igen.
Bridge
Kilde
Ligesom logoet for Steps vælger Bridge-logoet enkelhed frem for storslåede visuelle elementer. De vælger også at omdanne et bogstav i deres mærkenavn til en visuel ordspil, og igen knytter billedsproget til deres navn - i dette tilfælde en bogstavelig bro fra R til D.
Præcis som med Steps er dette alt, hvad du behøver. Der er intet indviklet eller distraherende ved deres logo, bare et simpelt navn med en skør effekt for at hjælpe folk med at huske. Fordi der ikke er nogen udførlige visuelle elementer, viser de deres brandpersonlighed gennem skrifttype og farve, begge hælder mod en mere formel og professionel side samtidig med at de bevarer en let legesyghed.
Antisocial Network
Kilde
Kreative logoer design er ofte sjove, som Antisocial Network viser. De tager en noget generisk logoform - den forlængede bjælke med afrundede kanter - og vender den på hovedet for at gøre den til en fræk joke med midterfingeren.
Dette ville være en effektiv teknik for enhver virksomhed, der ønsker at fremstå som kantet, men fungerer dobbelt så godt her. Fordi virksomhedens navn er "Antisocial," er midterfingeranalysen mere end bare en joke, den øger også navngivningen og brandbevidstheden.
Det er også værd at bemærke, at "anti" i "antisocial" er lidt mere fed end resten af bogstaverne. Dette tilføjer subtilt vægt på den mest negative del af ordet, hvilket får brandet til at virke endnu mere kantet.
Handy Dog
Kilde
Det kreative logo for Handy Dog er et godt eksempel på et visuelt ordspil. Ved at bruge en skyggeteater af en hund - som alle ved kommer fra din hånd - kan de visuelt repræsentere begge aspekter af deres navn, hvilket forbedrer genkendelse og mindeværdighed samtidig med at det efterlader et varigt indtryk.
Valget af farver og former fungerer godt til at fremhæve deres logo-kreativitet, idet de efterligner det hvide spotlys, der bruges til skyggeteater, og det sorte af skyggerne. Mere subtilt kombinerer de ordene i deres navn uden mellemrum, men fed én og ikke den anden for at adskille dem og forbedre læsbarheden.
3 Eksperttips til at designe et kreativt logo
Hvad kan du tage med dig fra de kreative logo designs ovenfor? Her er 3 praktiske tips, hvis du vil lave et kreativt logo selv.
Visuelle ordspil
En af de mest direkte måder at gøre et logo kreativt på er at tilføje et visuelt ordspil, hvilket betyder at give dine billeder en overraskende drejning, der får seeren til at tænke sig om to gange. For eksempel er det faldende stykke i Drop Media et visuelt ordspil, fordi det "falder" - dette er den visuelle ækvivalent til at bruge vittig ordleg i tale.
Visuelle ordspil fungerer godt for ethvert logo, fordi de forbedrer mindeværdigheden. Vores hjerner skal arbejde lidt ekstra for at "få vittigheden," og den indsats hjælper os med at huske logoet senere, hvis vi ser det online eller i en butik.
Derudover, fordi de er humoristiske, gør de også dit logo mere underholdende. Dette er en smart taktik for mærker, der ønsker at fremstå sjove, afslappede eller venlige, som at bryde isen med en sød vittighed.
Dobbeltformål typografi
Typografi er et ideelt redskab til at lave et kreativt logo. De fleste mærker drager fordel af at inkludere deres navn i deres logo som en måde at fremme brandbevidsthed og introducere virksomheden for nye mennesker. Men at have et navn alene i dit logo er for tamt for afslappede mærker, så hvordan krydrer du det? Ved at tilføje kreativt billedsprog, som dobbeltformål typografi.
Dobbeltformål typografi er, når du omdanner bogstaverne i dit logo til visuelle elementer, som E'et i Steps-logoet eller R'et i Bridge-logoet. Disse bogstaver tjener dobbelt formål, både som normale bogstaver til at stave et ord og som visuelle elementer til at afbilde en scene.
Mens enhver dobbeltformål typografi kan tilføje til dit logo, er det bedst at vælge billeder, der relaterer til dit mærkenavn eller industri. E'et i Steps-logoet viser trapper, der relaterer til "steps," og R'et i Bridge-logoet viser en bro, en direkte repræsentation af mærkenavnet.
Hvis dit mærkenavn har en stærk visuel konnotation som disse, men du ikke ønsker at bygge hele dit logo omkring det, er dobbeltformål typografi den perfekte mellemvej.
Reversible figurer (To billeder i ét)
Reversible figurer (forklaret i Magic Coffee-indgangen) er en almindelig og effektiv måde at lave et kreativt logo på, men de er ikke altid nemme at skabe. Det er ikke kun, at du skal designe to billeder, men de to billeder skal passe perfekt sammen. Det er ikke nogen nem opgave, selv for en professionel grafisk designer.
Hvis du designer dit logo selv, og du er ny inden for grafisk design, kan du stadig opnå reversible figurer, så længe du holder det simpelt. Prøv at starte med et silhuet- eller konturbillede for at minimere detaljerne - det er lettere at lave grundlæggende, todimensionelle former til reversible billeder end mere realistiske tredimensionelle former.
Sådan designer du et kreativt logo selv
Nu hvor du har en idé om, hvad der går ind i et kreativt logo, er spørgsmålet, hvordan laver du et? I bund og grund har du to muligheder: hyr nogen til at designe det for dig eller design det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge begge individuelt.
At hyre en designer
Professionelle designere kender til fingerspidserne alle de tips, tricks og teknikker, vi har nævnt ovenfor, og mere til. Når du hyrer en designer, enten freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid.
Problemet er, at ingen dygtig designer arbejder gratis. Den mest åbenlyse ulempe ved at hyre en designer er omkostningen - talentfulde designere opkræver hundreder eller endda tusinder af dollars for logo design.
Nogle gange kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere, hvad de har lovet, og der er masser af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Branchestandarden for et logo design er omkring $200, så hvis nogen opkræver $5, har du ret til at være mistænksom.
Derudover, selv hvis du har penge at bruge, kan det være svært at finde den rette designer for dig. Grafisk design er et kreat