Begynd at designe dit logo

Sådan tænker du som en logodesigner og designer det perfekte logo

Udgivet: 21/12/2020

I tidligere blogindlæg har vi talt en smule om logodesignere. Mere specifikt diskuterede vi for nylig, hvad du kan forvente, når du hyrer en logodesigner i forhold til, hvad du kan forvente, når du bruger en logodesigner til at skabe dit logo, og fordelene ved at bruge en logodesigner i stedet for at hyre en designer.  

Hyring af en grafisk designer har også sine fordele. Når du hyrer en logodesigner, hyrer du’en person, som’er blevet uddannet i grafisk design og effektiv logodesign. De har et fundament i farvelære, komposition, designtrends og den mest effektive måde at kommunikere specifikke idéer visuelt på. Det er derfor, at det kan være dyrt at arbejde med en professionel logodesigner – du betaler for deres designekspertise og deres mangeårige erfaring med at skabe logoer, der virker. Heldigvis kan du spare dig selv en masse penge og stadig få et godt logo ved at lære dig selv at tænke som en logodesigner. 


Tænk som en designer


Logodesignere ser på logoer på en anden måde end vi andre gør. Når de fleste af os ser et logo, er vores første tanke måske, at det ser godt eller dårligt ud, eller måske at det er eller ikke er’en god repræsentation af sin virksomhed. Når en logodesigner kigger på et logo, ser de nøje på de farver, som brandet har valgt for at repræsentere sig selv. De kigger på logoets former, og hvordan de supplerer eller står i kontrast til de skrifttyper, som brandet har valgt. De tænker på, hvordan logoet ville se ud i sort/hvid, og hvordan det ville se ud på en computerskærm i forhold til en trykt udgave. Ofte tænker de også på, hvordan de kunne gøre logoet bedre, hvis de fik mulighed for at redesigne det.


Forskellige versioner af kanallogoer


Så hvis du’har besluttet, at du’vil designe dit eget logo med en logo maker, så tag dig lidt tid til at lære, hvordan du skal gribe dit logo an som en designer ville gøre det. Det koster dig ikke noget, men det kan betale sig stort, når du skaber et flot og professionelt logo til dit brand. 


Lær dig selv det grundlæggende i logodesign 


Begynd at lære dig selv at tænke som en logodesigner ved at nedbryde de elementer, der findes i ethvert logo. Vi’har tidligere udgivet indlæg om de grundlæggende kernebegreber i logodesign, så giv hver af dem en læsning for at komme i gang:

 

Farvernes betydning og hvordan man bruger dem i branddesign

30 bedste skrifttyper til at designe et fantastisk logo

Betydningen af formerne i logodesigns

 

Det er også vigtigt, at du lærer de forskellige typer logoer at kende, så du nemt kan identificere dem, når du ser dem.


Når du lærer om, hvordan designere bruger farve-, skrifttype- og formvalg til at kommunikere brandværdier gennem logoer, vil du se, hvor afgørende en virksomheds logo er for deres overordnede brandidentitet. Når du designer et logo, tager du alt det, der definerer din virksomhed, som f.eks. dine produkter, dit prisniveau, din målgruppe, din position i din branche og endda din geografiske placering, og koger det ned til et billede.


Smart logo-idé


Det første skridt i at lære at lære at analysere logoer kritisk og tænke som en logodesigner er at lære, hvordan designvalg i logoer kommunikerer brandværdier. Når du’har gennemgået, hvordan disse elementer fungerer i design, er en nyttig øvelse, du kan lave, at prøve at designe et par egne øvelseslogoer for at kommunikere specifikke mærker. Find på to eller tre hypotetiske mærker, f.eks. et moderne VVS-firma, der betjener værdiorienterede kunder, og en hundeluftningsvirksomhed, der differentierer sig ved at tilbyde leg og socialisering med andre hunde under gåture. Gå derefter over til vores logoskaber, og prøv at lave logoer til disse mærker.


Vurdering af brandets mål ved at analysere deres logoer


Når du’har designet et praksislogo eller to, har du en bedre forståelse for de tankeprocesser, der indgår i udformningen af et effektivt logo. Nu kan du teste dig selv ved at nærme dig logodesign fra den modsatte ende–vurdere, om de logoer, du ser hver dag, effektivt kommunikerer deres egne brandværdier.    


Næste gang du’er ude at gå ærinder, så tag et kig på de logoer, du ser. Tag f.eks. et kig på McDonald’s logo. De afrundede gule buer er øjeblikkeligt genkendelige overalt i verden. Hvad kan du sige om McDonald’s brand?


Macdonald's logo


De’er billige. De tilbyder praktisk mad, ikke sund mad. Og den mad er ikke bare praktisk, den er relativt simpel og skabt til at give dig et hurtigt dopaminhit fra fedt og salt – ikke ligefrem en gourmetgodbid. Og hvis du har børn, er McDonald’s et super nemt sted at få et hurtigt familiemåltid. 


Brug nu det, du ved om, hvordan farver, former og skrifttyper arbejder sammen i et logo, og undersøg, hvordan McDonald’s kommunikerer de brandværdier, vi lige har nævnt, gennem deres logo. 


De valgte gul, en sjov, energirig farve. Buerne er afrundede, ikke spidse – de’er venlige buer. Og logoet er simpelt; det’er kun to farver og et par linjer. Nem. 


Sæt nu deres branding i kontrast til Brooks Brothers’ branding.


Brook's brothers logo


Når du ser på skrifttypen og billedet i deres logo, hvordan tror du så, at Brooks Brothers ønsker, at verden skal opfatte deres brand?
Sammenlign det, som disse logoer fortæller dig om deres mærker, med det, som du tænkte om mærkerne, før du vurderede deres logoer på denne måde. Spørg dine venner om deres mening om visse mærker, og læs anmeldelser på nettet for at se, om dine tanker om disse mærker stemmer overens med den generelle konsensus. Måske finder du ud af, at din personlige mening passer ret godt til det pågældende mærke... eller også gør du det ikke. Nogle logoer kommunikerer ikke deres mærker præcist, og der er et par forskellige årsager til dette.


Du kan støde på et logo, der tidligere beskrev sit brand præcist, men tiderne har ændret sig, og brandet har bevæget sig i en ny retning, så logoet er et levn fra fortiden. Når dette er tilfældet, kan et brand gøre sit image mere præcist ved at opdatere sit logo eller vedtage et helt nyt. 


En anden grund til, at et logo måske ikke effektivt kommunikerer sit brand’s persona, er, at brandet er fra udlandet og er designet til forbrugere, der har et andet kulturelt ordforråd. For eksempel er farven rød forbundet med held i Kina. I Sydafrika er rødt forbundet med sorg. For et vestligt publikum vil rødt ikke automatisk kommunikere held, men det vil den grønne farve, fordi vesterlændinge forbinder grønt med penge, og det giver en idé om at vinde penge, f.eks. ved at vinde i lotteriet eller en anden heldig gevinst.


Lotterilogoer


Disse er ikke nødvendigvis dårlige logoer, men det er logoer, som sandsynligvis burde have været ændret eller tilpasset til et internationalt publikum, da deres mærker brød ind på nye markeder. Når du designer dit logo, skal du tage dig tid til at forstå de kulturelle associationer, som folk på alle de markeder, du betjener, har med de farver og billeder, du overvejer at bruge. Hvis du kun fokuserer på ét marked, kan du utilsigtet designe et logo, der kommunikerer det forkerte på et andet marked. 


Og så er der’en indlysende grund til, at et logo måske ikke virker: det’er ikke særlig godt. Måske passer farven ikke til brandets tone, måske er billedet bare for skurrende i forhold til skrifttypen, måske er det bare for generisk til, at nogen kan huske det i mere end et par sekunder. Når du træner dig selv i at tænke som en designer, kan du straks opdage disse ting og nemt kommunikere, hvorfor de er dårlige.


Dårlige logoer


At genkende effektive logoer, når du ser dem 


I mange tilfælde er det ikke umiddelbart indlysende, hvorfor et godt designet logo er så godt. Det skyldes, at dygtige logodesignere ved, hvordan man subtilt kommunikerer brandværdier gennem designvalg. Tag et kig på Disney-logoet:


Disney-logo


Vi har alle sammen set det. Vi kan alle forestille os det med lukkede øjne. Hvad er det, der gør Disney-logoet så effektivt?

Tja, lad os først spørge os selv, hvad det kommunikerer. Hvordan definerer du Disney? Underholdning? Familievenlig? - Sundt? Kulturel gigant? 

Lad os fokusere på et bestemt træk, som Disney har gjort til sit visitkort: familievenlighed. Der findes masser af andre filmstudier, men kun ét har et navn, der automatisk kommunikerer kvalitet og alderssvarende underholdning til forældre og plejere: Disney. Hvordan kommunikerer det mærkelige D, der ligner et omvendt G, dette?


Det ligner håndskrift. Det gør hele logoet. Og ved at bruge en skrifttype, der føles som om, den er skrevet i hånden, får Walt Disney Company, selv om det er en af de mest gigantiske virksomheder i verden, til at virke personligt og elskværdigt. Publikum føler, at de har en tæt forbindelse til mærket, og det får dem til at føle, at de kan stole på, at det leverer det, det lover at levere: ubestridelig underholdning for hele familien. 


Håndskrevet logo


Når du vurderer et logo, skal du se på alle dets dele. Se på den type skrifttype, det bruger, se på, hvordan de forskellige farver supplerer eller kontrasterer hinanden, se på, hvordan billed- og ordformerne passer ind i hinanden, og se på, hvor meget–eller hvor lidt–der er til stede. Det er sådan, en logodesigner ser på logoer. Når du så designer dit logo, skal du tænke tilbage på, hvad du har bemærket i andre logoer ... eller endnu bedre, se på de noter, du har taget. Det kræver øvelse at lære at tænke som en logodesigner, og den bedste øvelse er faktisk at se på logoer, dissekere dem og skabe dine egne logoer. Når du først har skabt et fedt brand til dig selv, vil du gerne starte et website, arbejde på sociale netværk, lave reklamer osv. Når denne tid kommer, vil du måske kigge på digital asset management for at få arbejdet gjort på en organiseret måde.

 

Se vores andre artikler

x