Begynd at designe dit logo

3 logoformater, som du har brug for til branding

Udgivet: 22/02/2018

Oprettelse af forskellige versioner af dit logo til branding

Når design af et logo, skal du forudse, hvordan logoet skal vises. Du vil måske klistre det p din varevogn eller firmabil, du vil måske skabe skilte, du vil måske indsætte det p dine websites. Til alle disse forskellige understøttelser har du brug for forskellige logo-layouts. Her’er en oversigt over de forskellige typer af layouts, som du måske har brug for.

 
Start design af dit logo


Bare for at få en idé, her’er et hurtigt kig på, hvad store virksomheder som Channel og Waltdisney gør:

Chanel logo & Disney logo

 

Logoer til hjemmesider

Når du kigger på hjemmesider, har du måske allerede bemærket, at de fleste logoer er i et horisontalt format. Det er for at din menulinje øverst på dit websted forbliver så tynd som muligt, så dit websted ikke bliver for stort i lodret retning. Problemet med at have høje logoer er, at det vil give problemer på visse skærmopløsninger (Responsiveness). Generelt er det’en god idé at have en menulinje, der er så lille som muligt i højden, så den ikke’æder for meget plads på dit websted. Du har brug for, at de besøgende skal kunne se indholdet nemt og uden at skulle scrolle for meget. Derfor kan det stærkt anbefales at bruge vandrette formater for at optimere pladsen.


Et eksempel på et webstedslogolayout integreret på et websted:

 eksempel på et webstedslogolayout integreret på et websted


Dette er forskellen mellem et almindeligt logo og et hjemmesidelogo:

Chanel-logo på hjemmeside



Logoer til visitkort og andre stationære produkter

Hvis du vil have dine visitkort til at se godt ud, vil du have to typer layouts. På forsiden af dit visitkort skal dit logo være tydeligt og let læseligt, på bagsiden kan du blive lidt mere kreativ. Logoet på bagsiden af dit visitkort er normalt bare en påmindelse, men lad os vende tilbage til det lige efter. Logoet på forsiden af dine visitkort skal være kort og med fed skrift, så det er let at læse, Det er det første, dine kunder kommer til at se, så sørg for, at det’er i en anstændig størrelse. Undgå at fylde dit logo med for meget tekst på denne version, dit firmanavn er nok. Hold det så enkelt som muligt. Grundlinjer under dit logo kan f.eks. ikke anbefales, da de normalt er skrevet med små bogstaver og ikke vil være til megen nytte for dine kunder, hvis de ikke er læselige nok. Afhængigt af mængden af tekster, som du vil anbringe på bagsiden af dine kort, kan du f.eks. bruge et større logo med din baseline og dit websteds Url. En anden populær stil til bagsiden af visitkort er at bruge dit logo-ikon på en farvet baggrund. Dette giver dine kort lidt mere smag ved at differentiere farven på bagsiden fra farven på forsiden.

Tip : Det kan varmt anbefales at holde den fra dine visitkort hvid, så de vigtige detaljer som f.eks. din e-mail-adresse og dit nummer træder frem.


Her’er en række stationære produkter med forskellige logoformater:

produkter med forskellige logoformater

 

Logoer til brugsvogne

Logolayout til brugsvogne er vanskelig. Layoutet afhænger virkelig af den type køretøj, som du har. Men ud fra min erfaring, og hvad jeg har set, er der mindst tre forskellige typer layouts og størrelser. Det første og vigtigste logo er det, som alle kommer til at se, og som normalt vises på din bildør. Dette layout skal være stort, tydeligt og let læseligt. Du bør inkludere dit ikon, dit firmanavn og en ekstra linje som f.eks. dit telefonnummer eller dit websted. Husk at bruge fede, læsbare skrifttyper, så folk let kan læse teksterne på afstand. Den næste type logolayout er til bagsiden eller forsiden af din bil, normalt på kofangeren eller på bagdøren, hvis du har en varevogn, nogle gange endda på en bagrude. Dette logo-format skal være i et vandret format ligesom det til dit websted. Hvis du har plads, kan du tilføje dit nummer eller websted, men det er bedst at holde det enkelt. De fleste virksomheder bruger også enkle tekster til at formidle et budskab som f.eks. en lille beskrivelse med nøgleord af, hvad din virksomhed laver. Sørg for, at den er letlæselig og ikke for rodet.

 

Her er et eksempel på branding af køretøjer:

Logo på din firmabil


Design dit logo i dag med logogenie og glem ikke at oprette flere filformater til dit brandingbehov. du er heldig! Med Logogenie kan du oprette så mange logo-versioner, som du vil, og du behøver ikke betale en ekstra cent
 

Start designing your logo

 

Se vores andre artikler

Oprettelse af det perfekte bogstavlogo Del 1: Bogstavlogoer fra A til G

Oprettelse af det perfekte bogstavlogo Del 1: Bogstavlogoer fra A til G

```html Hvad har Facebook, Adobe, Pinterest, Airbnb og Beats til fælles? Udover at være de bedste inden for deres respektive områder, har disse brands kun bogstaver som logoer (selvfølgelig med nogle designjusteringer). De har enkle, men meget mindeværdige og øjeblikkeligt genkendelige logoer, der får dem til at skille sig ud på meget konkurrenceprægede markeder. Ikke overraskende voksede bogstavlogoer i ...

Læs mere
Opbygning af dit sociale mediepublikum med dit brand: 6 kraftfulde teknikker i 2025

Opbygning af dit sociale mediepublikum med dit brand: 6 kraftfulde teknikker i 2025

Så, du vil opbygge en social medie-audience? Drømmer du om at slutte dig til rækkerne af topindtjenende influencers, der udnytter deres millioner af følgere til at generere en passiv indkomst, der sikrer dem for livet? Fantastisk!  Uanset om du promoverer din sideforretning, lancerer et nyt brand eller bare prøver at blive den næste internet sensation, så har vi dig dækket. At opbygge din social medie...

Læs mere
Hvordan man skaber den perfekte brandhistorie

Hvordan man skaber den perfekte brandhistorie

At designe en responsiv logo er afgørende for enhver virksomhed, lige fra en lille opstart til en stor virksomhed, og alt starter med en solid forståelse af virksomhedens brand, herunder dens historie. Alle brands har en historie. Desværre efterlader ikke alle historier et varigt indtryk. Det er mere end bare et marketingværktøj til at kommunikere din vision - det er din virksomheds hjerte og sjæl. Din histo...

Læs mere
Hvad er den bedste logo størrelse? Hjemmeside, sociale medier & print 2025

Hvad er den bedste logo størrelse? Hjemmeside, sociale medier & print 2025

Hvis et billede siger mere end tusind ord, gør en virksomhedslogo det samme. Den fortæller en masse om din virksomhed uden at sige et ord. Og hvorfor ikke? Det er selve fundamentet for din brandidentitet, der fanger opmærksomheden og skaber et varigt første indtryk. Din virksomhedslogo adskiller dig fra mængden og er det, folk husker om din virksomhed. “Åh, det er Harry's Skobutik!” Eller det e...

Læs mere

Generer et AI-genereret logo nu

Du skal indtaste dit firmanavn
x