Begynd at designe dit logo

Brug af figurer til at designe logoer: Følelserne bag cirkler, firkanter og meget mere

Udgivet: 14/07/2020

Hvad føler du, når du ser på en cirkel? Hvorfor virker det firkantede så skræmmende? Hvordan fører et trekantmønster til flere forretninger? 

Grafisk design, og i forlængelse heraf logodesign, er kunsten at kommunikere gennem billeder. Uden ord lægger det en tung byrde på det visuelle — hver farve, størrelse og form, du vælger, skal sige noget om din brandidentitet og forretningsstil. 

Er dit brand sjovt og afslappet eller seriøst og high-end? I stedet for at forklare dig selv med slogantekst, som folk måske ikke kan læse, kan du ved at vælge de rigtige former kommunikere din brandpersonlighed hurtigere og mere effektivt. Ved at udnytte underbevidste associationer og mavefornemmelser kan formerne i dit logo forklare dit brand bedre end din elevator pitch. 

Men hvordan skal du kende de følelsesmæssige konnotationer af hver form, medmindre du’er grafisk designer? Du skal bare læse denne guide! Nedenfor tager vi et kig på de ti mest almindelige former og billedstilarter og forklarer, hvad de betyder på et ubevidst niveau. 

 

Cirkler

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Cirkler (sammen med ovaler og æggeformer) er nogle af de mest populære former i logodesign, og det er vigtigt at forstå hvorfor. Det menneskelige øje følger instinktivt linjer, et koncept, som de fleste fotografer udnytter (kendt som “ledende linjer”). Med cirkler slutter denne linje aldrig, hvilket giver seerne en følelse af fuldstændighed eller indbyrdes forbundethed. 

Det passer til intentionerne hos de fleste brands, som ønsker at skabe en følelse af fællesskab og få deres logoer til at “invitere” folk til at slutte sig til dem. Ved at bruge en cirkel til at indramme hele dit logo er dette perfekt — alt virker mere forenet, og seerne’ øjne går naturligt rundt og rundt, hvilket trækker dem ind. 

Cirkler kan også bruges i mindre skalaer, f.eks. et polkaprikket mønster i baggrunden. På denne måde kan cirkler formidle legesyge eller sjov — husk, at cirkler får øjet til at gå rundt og rundt, som en dans, så de får brandet til at virke mere afslappet og sjovt. 

 


Spiraler

 
 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Spiraler bevarer alle cirklernes egenskaber — især den måde, hvorpå man kan trække beskueren ind” — men tager dem til det næste niveau. I stedet for at være afslappede og afslappede som standardcirkellogoer er spiraler mere energiske, nogle gange til en fejl. I ekstreme tilfælde kan spiraler være hypnotiserende eller endog svimlende, hvilket er nyttigt for nogle mærker, men skadeligt for andre. 

Spiraler fungerer bedst til brands, der ønsker at fremstå som dynamiske og livlige. De svimlende virkninger underminerer de afslappende virkninger, så spiraler bør kun vælges med omhu. Varemærker, der forsøger at fremstå som “let-going” bør undgå dem. 

 

Triangler

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Trekanter er mere alsidige end andre former og har forskellige karakteristika, afhængigt af hvilken retning de vender. Tænk på dem som pile, og peg dem i den retning, der bedst repræsenterer dit brand. 

Opadvendte trekanter, eller pyramider, er de mest almindelige. Som symbol på arkitektonisk stabilitet giver pyramiderne en følelse af sikkerhed, styrke og holdbarhed. De angiver også succes ved at pege opad, hvilket giver en følelse af autoritet — det er derfor, de er almindelige for videnskabelige, religiøse og juridiske mærker. 

Højrevendte trekanter antyder, at man bevæger sig fremad og betegner fremskridt eller hastighed. Omvendt repræsenterer venstrevendte trekanter, at man bevæger sig baglæns; selv om de ikke er almindelige, kan de passe godt til brands, der handler om historie, hukommelse eller nostalgi. 

Trekanter, der vender nedad, er en smule foruroligende — de ser ud som om, de kan vælte når som helst. Visse brands kan dog bruge dette til deres fordel, hvis de ønsker at fremstå anderledes, skævt eller esoterisk. 

 

Rektangler og firkanter

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Rektangler, herunder firkanter, er indbegrebet af stabilitet og repræsenterer styrke. Dette er dog på bekostning af legesyge og sjov — rektangulære former er ret intetsigende, hvis ikke ligefrem kedelige — så på en måde er de det modsatte af cirkler. 

Sædvanligvis bruges rektangler som rammer omkring andre logo-elementer, ofte blot et firmanavn for at understrege formaliteten. Firkanter udnytter denne effekt til det yderste, da ligheden af deres sider øger konnotationerne af holdbarhed (men gør dem endnu mere intetsigende). 

Casual brands bør holde sig fra firesidede former i stedet for mere finurlige designs. Rektangler og firkanter fungerer bedst til formelle, uhøjtidelige brancher som f.eks. juridiske eller finansielle brancher og kan hjælpe med at legitimere virksomheder, der har svært ved at blive taget alvorligt, som f.eks. virksomheder i den spirende cannabisindustri.  

 

Kurver, bølger og afrundede hjørner

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Ligesom cirkler får kurvede linjer og bølger øjnene til at "danse", hvilket får logoer til at se sjovere og mere fantasifulde ud. De har en livlighed, der giver en ungdommelig energi til logodesign, selv for gamle og arkaiske virksomheder. 


Det smukke ved kurver er, at du kan implementere dem i andre designs for at tilføje en vis grad af legesyge. Lad os for eksempel sige, at du har et formelt firkantet logo, som beskrevet ovenfor. Hvis du er bekymret for at være for stiv, kan du blødgøre dit logo ved at bruge afrundede hjørner i stedet for spidse hjørner. Du beholder stadig de fleste af de stabile konnotationer fra firkanter, men med lidt mindre stivhed. 


Jo flere kurver du tilføjer, jo mere legende kommer dit design til at virke. Prøv at tilføje dem gradvist for at finde den perfekte balance mellem professionalisme og sjov, der passer til din brandidentitet. 

 

Skarpe vinkler og punkter

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Skarpe vinkler og pigge er en favoritteknik i de bedste sportslogodesigns, og de virker aggressive eller endog truende og er velegnede til kantede og direkte mærker.


Når man husker på, at øjet instinktivt følger linjer, virker skarpe vinkler forstyrrende på beskueren, på godt og ondt. For aggressive brands giver det logoer en højenergisk, opkvikkende fornemmelse, men de kan være foruroligende, hvis dit brand går efter noget mere roligt. 


Brug skarpe vinkler sparsomt, ellers kan dit logo blive stødende. Ligesom kurver kan du bruge skarpe vinkler i varierende grad for at skabe den ideelle balance mellem afslappende og energigivende. Med andre ord, hvis du’er bekymret for, at dit logodesign er for søvnigt, så smid skarpe vinkler eller pigge ind for at give det lidt liv. 

 

Lodrette linjer

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Selv om det teknisk set ikke er en form, kan man ved hjælp af en række gentagne lodrette linjer manipulere beskueren’s øjne for at fremkalde specifikke følelsesmæssige reaktioner ligesom former. 


Fordi lodrette linjer får øjnene til at bevæge sig op og ned, kan de bruges til at formidle velstand og succes, ligesom segmenter i et linjediagram. Afhængigt af designet kan de endda virke autoritære, som fængslets tremmer. 
Masser af ordmærkelogoer — logoer, der blot er virksomhedens navn — leger med lodrette linjer, fordi de passer naturligt til bogstaverne i navnet. Hvis dit firmanavn f.eks. har mange L'er eller T'er, er det nemt at forlænge disse bogstaver til noget mere kunstnerisk uden at stjæle opmærksomheden fra selve navnet. 

 

Horisontale linjer

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Ligesom lodrette linjer skaber gentagne vandrette linjer også følelsesmæssige konnotationer som en form. Forskellen er dog, at i stedet for at repræsentere succes og velstand repræsenterer vandrette linjer balance og status quo.Ligesom jordens horisont beroliger disse linjer seerne og forsikrer dem om, at alt er lige.


Horisontale linjer fungerer bedst for virksomheder, der ønsker at fremstå som jordbundne. Det’er et beroligende billede, om end det er lidt til den kedelige side. Sjove og ungdommelige brands kan vælge noget mere dynamisk, men brands, der tilbyder noget nyt eller eksperimenterende, kan bruge vandrette linjer til at dæmpe kundernes frygt og normalisere sig selv.

 

Abstrakte og ikke-grundlæggende former

 

Sådan navngiver du din virksomhed


Der findes et uendeligt antal former. Du kan kombinere allerede eksisterende former for at lave nye, tilføje et vilkårligt antal sider og ændre det, der allerede er der, til nye ting. Med andre ord kan du opfinde en helt ny form til dit brand, og det er helt i orden. 

Når man beskæftiger sig med ikke-grundlæggende former, er det bedst at bryde dem ned til deres kritiske elementer: lige linjer, kurver, skarpe kanter, afrundede kanter, bølger osv. samt hvilken retning de går i. Vi har allerede diskuteret de følelsesmæssige konnotationer af hvert af disse elementer, så du kan i det væsentlige lave og tilpasse dine egne ved hjælp af disse byggeklodser. 

For eksempel kan du have stabiliteten og formalismen i et rektangel-logo, men tilføje gigantiske pigge, der stikker ud i hjørnerne for at gøre det mere dynamisk og opmærksomhedskrævende. Du skal ikke være bange for at være kreativ. 

Hvert brand er unikt med sine egne specifikke mål og bekymringer, for ikke at nævne sin egen særlige målgruppe. Nogle gange findes de ideelle former for dit logo endnu ikke, og det er op til dig at skabe det fra bunden. Derfor anbefaler vi at bryde det ned til dets enkle komponenter, så du kun bruger de dele, du har brug for. 

 

Hvordan laver man et logo 

 

Nu hvor du har en idé om, hvad der indgår i et effektivt logo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre en person til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig. 


Ansættelse af en designer

 

Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid. 

Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign. 

I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de lovede, og der’er tonsvis af tidligere Fiverr-brugere, der følte sig snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom. 

Og desuden kan det være svært at finde den rigtige designer, selv hvis du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer til dig. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid. 

 

Design et logo selv

Logogenies logoværktøj

Hvis du ikke’har ekstra penge i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag blevet så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie. 

I vores digitale tidsalder handler designprogram mindre om dine hænders tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske dine penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang faste hænder. Med online logo makers er det eneste, du behøver, en idé.

Logogenie, og andre online designværktøjer, bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for førstegangsmennesker. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen. 


Vi’har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din branche. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche. 

 

Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til: 

Hovedbilleder
Virksomhedens navn og slogan
Skrifttype og typografi
Farveskemaer
Tekst- og billedstørrelser
Placering af tekst og billeder
Tilføjelse af nye ikoner
Lagdeling (at sætte nogle billeder bag eller foran andre)

Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere. 

 

Med en DIY-logo maker som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du’er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommerciel licens for 24,90 $, hvilket giver dig dit logo for evigt. 

Mens skabelon-stilen til design fungerer godt for nybegyndere, vil du få bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere. 

 

Se vores andre artikler

x