Begynd at designe dit logo

Farvernes betydning, og hvordan du bruger dem i branddesign

Udgivet: 01/05/2020

Når du designer dit brand’s logo, er der tre store designvalg, du skal huske på:

 
Shape 
Font
Color 
 
Form henviser til logoets overordnede form og de former, der anvendes i det, og skrifttype henviser til den skrifttype (eller de skrifttyper), du vælger. Begge disse designvalg kommunikerer dit brand’s personlighed. Farve arbejder lige ved siden af dem og tilføjer en anden betydningsdimension. Dette skyldes, at vores hjerne skaber forbindelser mellem følelser og farver. 
 
 
Farvernes betydning
 
 
Tænk over det – en anden måde at sige, at du’er ked af det på, er “Jeg’føler mig blå.” Og når nogen’er vred, kan du sige, at de’er “ser rødt.” At være grøn betyder at træffe valg, der ikke påvirker miljøet negativt, og at omtale noget som “guldstandard” betyder, at det er toppen af sin klasse.  Så når du vælger bestemte farver til dit logo, vælger du, hvordan folk ser dit brand. At lære at udnytte farvepsykologien effektivt er en af de vigtigste brandingfærdigheder, du nogensinde vil udvikle, især når du bevæger dig ud over dit logo og begynder at designe andre aktiver som dit brand’s websted og merchandise. 
 
Se på alle de forskellige måder, du kan kommunikere gennem farver på. Når du læser hver farvekategori igennem, skal du tænke på dit eget mærke og på, om farven passer til dem. Hvis det er tilfældet, kan du lave en shortliste over denne farve til dit logo – det kan være den perfekte nuance for dit brand. Mens du er i gang, kan du måske også læse vores artikel om farvekombinationer
 
 

Sort

Betydning af farver sorte og hvide logoer
 
Uanset hvor du bruger det, udstråler sort altid en mystisk atmosfære. Sort minder os om nattehimlen og alt, hvad den dækker over i mørke. Det er en ildevarslende farve, en mystisk farve og endda en sexet farve, da der er noget pirrende ved det ukendte. Luksusmærker bruger sort i deres logoer til at kommunikere eksklusivitet, og ethvert mærke kan bruge den til at udtrykke magt. 
 
Design et sort eller primært sort logo, hvis dit brand er defineret af mystik eller kantethed. Hvis din målgruppe er en målgruppe, der beskriver sig selv som glat og moderne, skal du vælge sort. Sort kan fungere for et brand i enhver branche, så længe det pågældende brand er en dominerende tilstedeværelse beregnet til forbrugere, der ved, hvad der er godt, når de ser det. 
 
 

Hvid

 
Betydning af farver med sort og hvid baggrundslogoer
 
Hvid’bliver ofte set som det modsatte af sort. Og når det kommer til farvepsykologi, er der en vis sandhed i det. Mens sort er farven for kantethed og mystik, betyder hvid renhed og renlighed. Det er derfor, at det er en så populær farve for rengøringsmærker og i forlængelse heraf også for lægemidler og kosmetik. Ethvert mærke, der appellerer til forbrugerne ved at være uforfalsket og klart, kan gøre netop dette med et hvidt logo. 
 
Men et hvidt logo kan være meget svært at få til at fungere, fordi det i de fleste tilfælde skal kombineres med en farvet baggrund. Mange mærker, som Mini, vælger sort på grund af den startkontrast, det giver, og muligheden for at arbejde al sort’s luksus-kommunikative kraft ind i deres logoer. Men du behøver ikke at vælge sort eller endda sætte dit hvide logo mod en farvet baggrund. 
 
 

Grå

Betydning af farverne grå logoer
 
Når sort føles for mørkt, hvidt føles for lyst og andre farver føles for, ja, farverige, så vælg grå. Grå er en neutral farve, der kan fungere for et brand i enhver branche. Grå er stærkest, når den bruges til at kommunikere, at et brand er roligt, pålideligt og/eller old-school. Tænk på et par hyggelige grå joggingbukser eller en klog gammel elefant. At være grå gør dem ikke kedelige, det er bare en del af det, der gør dem til dem selv. 
 
I nogle tilfælde kategoriseres sølvlogoer som grå logoer – men vi’har delt dem op, fordi der er vigtige nuancer mellem grå og sølv, som du ikke bør ignorere. Grå logoer har ofte et mat look, og det matte look skaber en meget mindre provokerende og mindre prangende fornemmelse end et blankt sølvlogo. 
 
 

Blå 

 
Betydning af farver blå logoer
 
Blue er cool, rolig og fattet. Det er køligt vand, der plasker mod din varme hud, og det er at falde i søvn til beroligende musik. Vælg blå, hvis dit brand er rolig og beroligende. 
 
Blå er også den foretrukne farve for ethvert brand, der ønsker at fremstå som troværdigt og professionelt. Banker og konsulentfirmaer vælger ofte blå af denne grund. Det’er også den rigtige farve, hvis du ønsker at reducere enhver stress, som dine købere føler, når de interagerer med dit produkt, som f.eks. den stress, som ikke-teknologiske mennesker ofte føler ved elektronik eller tøven ved at foretage store køb. 
 
 

Lilla

Betydning af farverne lilla logoer
 
Lilla logoer er traditionelt set kongelige farver, og de har stadig en kongelig følelse. Ligesom sort føles lilla luksuriøst. Men i modsætning til sort føles lilla lidt ekstra.Det er ikke minimalistisk luksus, det er maksimalistisk luksus for den forbruger, der ønsker at gå hele vejen og sikre sig, at alle ved præcis, hvad han/hun har gang i. 
 
Lilla er også en finurlig og sjov farve, der har en tendens til at være den ekstra farve. Mærker, der betragter sig selv som skæve og villige til at være ukonventionelle, kan fortælle verden, hvem de er, med et lilla logo. 
 
 

Grøn

Betydning af farverne lilla logoer
 
Når et mærke primært har et grønt logo, er det som regel fordi mærket fokuserer på planter, planeten eller sundhed på en eller anden måde. Alle disse idéer hænger sammen – en plantebaseret kost betragtes typisk som den sundeste kost for mennesker og deres miljø, vedligeholdelse af grønne områder ved at reducere affaldet fører til renere luft og vand, og alt i alt, jo bedre tilstand vi holder vores planet i, jo bedre stillet er vi. 
 
Hvis sunde forbrugere og/eller en sundere planet er en af dit brand’s vigtigste værdier, er grønt den rigtige vej at gå. 
 
Men når du kigger på nogle mere berømte grønne logoer, vil du bemærke, at de ikke alle er til miljømærker. Det skyldes, at grønt ikke kun betyder sundhed og miljøfokus, det kan også symbolisere penge, held, rigdom og genfødsel. Grøn er en beroligende farve, måske på grund af dens forbindelse med naturen. Den symboliserer friskhed, hvilket også gør den til et godt valg for en linje af mintpastiller eller en virksomhed, der arbejder med teknologi. 
 
 

Rød

Betydning af farver røde logoer
 
Rød er farven på lidenskab. Det kan være en glad, ophidset lidenskab eller en rasende vrede. Uanset hvilken følelse der ligger bag, er lidenskab lidenskab, og lidenskab er altid rødglødende. 
 
Hvis dit brand er drevet af stærke følelser eller en anden form for varme (som f.eks. et firma, der fremstiller hot sauce), er rød en god farve til dit logo. Rød er en stor opmærksomhedskrævende farve, så selv hvis dit brand ikke er go-go-go, er rødt i dit logo en sikker måde at få seerne til at stoppe op og kigge på, hvad du har at tilbyde. 
 

 

Pink

Betydning af farver lyserøde logoer
 
Pink er rød’s lysere, blødere søskende. Ofte anses lyserød for at være den mest feminine farve, hvilket kan gøre den til et godt valg for et brand, hvis primære forbrugere er kvinder. 
 
Men at sige, at pink er feminint, og så bare lade det blive ved det, gør ikke farven retfærdighed. Pink er en alsidig farve, der kan kommunikere meget om et brand, f.eks. dets legesyge eller ungdommelighed. Hvis dit brand handler om sjov og livlighed, har pink en plads i dit logo. 
 
 

Orange

Betydning af farver orange logoer
 
Orange er ligesom rød en farve med masser af energi. Men i modsætning til rød, som får sin energi fra rå, endda aggressive, følelser, er orange mere en sjov, udenfor boksen slags energi. Som midtpunktet mellem rød og gul symboliserer orange ofte forandring – så hvis dit brand handler om overgange, så overvej at gøre orange til dit logo’s primære farve. 
 
Orange er legesyg og finurlig, ligesom lilla. Men i modsætning til lilla, har orange ikke en luksuriøs kvalitet. Faktisk har den det modsatte: en tilgængelig, inkluderende kvalitet. Hvis dit brand er et brand for alle, så sig det med et orange logo. 
 
 
 

Gul

Betydning af farver gule logoer
 
I virkeligheden brænder solen lysende hvidt. Men i de fleste skildringer er den gul. Hvorfor? Fordi vi karakteriserer solen som en strålende, selskabelig person, og der findes ikke nogen mere venlig farve end gul. 
 
Gul er et godt valg for ethvert brand, der er sjovt, sprælsk og ikke tager sig selv for alvorligt. Det er en fantastisk farve til et børne- eller kæledyrsbrand, samt ethvert brand, der fokuserer på venskab og at have det sjovt. 
 
 

Brun 

Betydning af farver brune logoer
 
Brown er pålidelig. Brun er der altid og vil altid være der. Brown’er gammeldags, brown’er sikkert, brown’er betryggende ... tænk på ting som varme brownies og trækornet vægge i en hyggelig hytte. 
 
Når du ønsker at vise dine forbrugere, at de kan stole på dit brand, skal du vælge brun. På samme måde kan du bruge brun til at give dit brand en jordnær, udendørs følelse. Brun’er trods alt farven på snavs og træbark, og intet’er mere pålideligt end Moder Jord. 
 
Brunt er også et oplagt valg til et logo for kaffe eller konfekturevarer. Generelt set ser man ikke et væld af brune logoer, så at vælge et kan også være en måde at få dit brand til at skille sig ud blandt konkurrenterne. 
 
 

Metallics

Betydning af farver metalliske logoer
Som vi nævnte ovenfor, har vi’har oprettet en separat kategori for at diskutere metalliske logoer. Sølv, guld, krom og endda blanke rosaguld- og bronzelogoer passer ind her, fordi de’er for forskellige fra deres matte modstykker til bare at klumpe sammen. Og de ser ikke bare anderledes ud, de kommunikerer også forskellige træk ved de mærker, der bruger dem. 
 
Et metallisk logo, især et guld- eller sølvlogo, får seerne til at tænke på ædelmetaller og smykker fremstillet af dem. Ved at efterligne dyre smykker og andre værdifulde genstande som trofæer og olympiske medaljer bruger brands metalliske logoer til at vise verden, at deres produkter er statussymboler. 
 
 
 

Multi-farverBetydning af farver multi-color logoer

Der er et par grunde til at bruge mere end én farve i dit logo. Den mest grundlæggende er æstetik. Ved at parre en lys farve med en mørkere nuance af samme farve kan du give dit logo dybde og skabe et tredimensionelt udseende. Lyse nuancer kan også fremhæve tekst og billeder i et logo. Kontrastfarver får hinanden – og den tekst og de billeder, der er skabt med dem – til at springe frem, og lignende farver, der er grupperet sammen, er ofte meget behagelige for øjet. 
 
 
Men der er en anden vigtig grund til at bruge flere farver i dit logo: for at vise, at du har et flerdimensionelt brand. Lad os sige, at du er et boutique-teknologimærke. Et sort logo viser, at du er det foretrukne mærke for en seriøs forbruger, en person, der er villig til at betale lidt mere for at få high-end elektronik og top kundeservice. Men hvis du ønsker at kommunikere, at du også er et mærke, der er på forkant med udviklingen i din branche og altid er den første til at bringe nye teknologier på markedet, kan et strejf af rødt i dit logo gøre netop dette. Bemærk, hvordan Tesla bruger rødt og hvidt i sit logo til at kommunikere, at virksomheden ikke blot løbende introducerer brancheforandrende teknologi til bilmarkedet, men også løbende introducerer ren teknologi til bilmarkedet.
 
 
Betydning af farver med rød baggrund logoer
 
 
 

Se vores andre artikler

x