Begynd at designe dit logo

10 bedste byggelogoer, og hvordan du laver dit eget

Udgivet: 22/06/2020
Du tror måske, at alle bygge- og anlægslogoer stræber efter at være grumme og hårde, men sandheden er, at de er lige så stilfulde og moderne som i enhver anden branche. Faktisk bruger byggefirmaer nogle af de mest kreative og visuelt imponerende logoer af alle brancher. Når alt kommer til alt, hvis nogen ved, hvordan man bedst passer former sammen, er det dem. 
 
Men verdens største byggefirmaer behøver ikke at bekymre sig om at bruge deres logo til kunderhvervelse — i deres position afviser de sandsynligvis arbejde i stedet for at søge mere. Det’er de mindre, lokale byggekoncerner, der har mest brug for strålende logoer. Et stærkt logo kommunikerer meget til folk, der går forbi en byggeplads, og kan endda inspirere dem til at give dig et opkald næste gang, de har brug for renoveringer eller andet. 
 
Så vi har samlet 10 af de bedste bygge- og anlægslogoer, vi kunne finde, uanset hvor stor eller lille virksomheden er. Vi analyserer, hvad de gør, der virker, og giver derefter nogle eksperttips til, hvordan du selv kan designe et byggelogo. Til sidst nedbryder vi endda detaljerne i, hvordan og hvor du selv kan lave logoer på professionelt niveau — uden priser på professionelt niveau med en gratis logo creator.
 

Pyramid Builders
 

Pyramid Builders logo

 
 
 
Pyramid Builders viser nogle af de mest almindelige og effektive temaer, som vi ser i byggelogoer. For det første er trekanten en populær form i byggelogoer af to grunde: For det første symboliserer den velstand og succes (hvis den vender opad), og for det andet repræsenterer den strukturel stabilitet, hvilket er et stort løft for byggevaremærker. Lodrette linjer, som den, der deler trekanten i to dele, er lige så almindelige som billeder af bygninger som den, der ligger inden for trekanten — vi forklarer hvorfor nedenfor.  
 
En af de største fordele ved dette logo er, at det ikke blot bruger effektive tendenser inden for branding af byggeri, men også at det også perfekt viser brandnavnet. Trekanten tjener et dobbelt formål, nemlig at vise autoritet og repræsentere en pyramide, mens valget af guld som mærkefarve forstærker forbindelsen til de gamle pyramider, som er navnebror. Virksomheder bør altid søge efter måder at repræsentere deres navne visuelt på, da det er en stor hjælp til genkendelsen af mærket. 
 
 

Structure Innovation LTD

 

Structure Innovation logo

 
 
 
Structure Innovation LTD viser os, hvor moderne byggelogoer kan være. Brugen af farver viser en avanceret forståelse af kunstneriske principper, mens de tykke, lodrette blokke stadig angiver den styrke og stabilitet, som folk søger i et byggefirma. Disse lodrette blokke ligner også bygninger og signalerer til seerne, hvilken branche de er i. 
 
Blå er et meget smart valg, især fordi det er opdelt i flere forskellige nuancer og nuancer. I farvelære repræsenterer blå tillid og dygtighed, men lyse blå farver afspejler mere af de tillidsfulde kvaliteter, mens mørkeblå repræsenterer mere af de dygtige kvaliteter. Ved at bruge flere nuancer får Structure Innovation det bedste fra begge verdener. 
 
 
 

Future Builders Construction

 

Future Builders logo

 
 
Future Builders er et andet byggelogo i moderne stil, men vælger et mere abstrakt billedsprog. Brugen af forskellige blokformer, arrangeret på en måde, der er æstetisk tiltalende, indfanger selve essensen af byggeri. Bemærk, at alle formerne er kantede og har skarpe spidser, hvilket giver udtryk for en styrke, der passer til branchen. 
 
Godt nok har de ordet “construction” med i deres logotekst, så folk ved, hvad de laver. Hvis du skal bruge abstrakte billeder til en hvilken som helst branche, skal du sørge for, at folk stadig kan se, hvilken branche du arbejder inden for, selv om du er nødt til at stave det ud for dem med yderligere tekst. 
 
 

Pulse-konstruktion

 

Pulse Construction logo

 
Hvis du har læst vores andre logoguides, ved du, at visuelle ordspil er ideelle til at genkende et brand — beskueren skal tænke sig om i dit logo, hvilket hjælper dem med at huske dig senere. Pulse Construction bruger ikke kun et visuelt ordspil til deres logo, det symboliserer også perfekt deres brandnavn. Du kunne sikkert have gættet deres firmanavn bare ud fra billedet! 
 
Billedet af bygninger, eller rettere sagt en bys skyline fuld af bygninger, er desuden det perfekte stikord for byggebranchen. Som du kan se, er bygninger afbildet i næsten alle logoer på denne liste. 
 
 

Top Pros Construction

 

Top Pros Construction logo

 
 
Efter bygninger er håndværktøj det mest almindelige billedsprog for byggelogoer. Top Pros Construction inkorporerer begge dele i deres logo og sørger for, at ingen kan være i tvivl om, hvilken branche de er i. Detaljerne på både husets vinduer og hammeren er perfekte — nok til at holde designet visuelt interessant, men ikke for meget til at distrahere. 
 
At sammensmelte bogstaverne i brandnavnet med det faktiske billede er en fantastisk teknik til logoer, da det hjælper med at forene “hele billedet.” Det holder øjet på at gå frem og tilbage mellem billedet og ordene, hvilket styrker deres associationer med hinanden. 
 
 

Stealth-konstruktion

 

Stealth Construction logo

 
 
 
Og selv om Stealth Construction ikke bruger billeder af bygninger, afslører andre teknikker deres branche. Brugen af isometriske blokke er det første tegn — bemærk, at de er lige kantede og stive, ligesom i Future Builders logo, for at vise styrke og stabilitet. 
 
Da de blokformede former knytter logoet til byggebranchen, er de friere til at eksperimentere mere med andre designvalg. Logos form er modelleret efter en stealthbomber, der repræsenterer deres navn for at forbedre brandgenkendelsen, men denne form er også en anden trekant for at vise velstand. Mere subtilt er toppen af blokken usynlig, et andet visuelt ordspil for at hjælpe konnotationer med “stealth.” 
 
 

ILM Architecture & Design

 

ILM Architecture & Design logo

 
 
 
Et andet ultra-moderne byggelogo, ILM Architecture & Design, hælder mere til den abstrakte lejr, men indeholder ikke desto mindre stadig billeder af bygninger. Ligesom Future Builders præciserer de, hvad de laver, hvis logobilledet ikke er umiddelbart indlysende. 
 
Det sofistikerede design antyder, at firmaet specialiserer sig i mere eksklusive produkter, hvilket er en lærestreg for alle DIY-logodesignere, at de stilistiske valg, du træffer, påvirker den slags kundekreds, du tiltrækker. 
 
 

Ram Construction & Services

 

Ram Construction & Service logo

 
 
Logoet for Ram Construction & Services er enkelt og stilfuldt og har alle de rigtige dele på alle de rigtige steder. De minimalistiske bygninger er ikke andet end lige linjer, men den måde, de er orkestreret på, gør det klart, hvad de skal være. Desuden understreger den lange lodrette linje, der er placeret direkte i midten, betydningen af autoritet og magt. 
 
Se, hvordan de bruger to forskellige farver for at holde logoet visuelt interessant. Hvis de kun havde brugt én farve, ville logoet ikke kun se mindre interessant ud, men det ville også være sværere at skelne mellem de abstrakte linjer og bygninger. 
 
 

THI Bygherrer

 

THI Builders logo

 
 
Hvis moderne og kunstnerisk ikke passer til dit brand, skal du ikke være bange for at gå traditionelt til værks. Logoet for Thi Builders er ikke meget mere end deres navn, men det “lidt mere” gør en hel masse. Gennem minimalisme skildrer de et hus med kun en enkelt linje, men det billede er nok til at vise folk, at de er et byggefirma — for ikke at nævne, at det pilelignende tag har samme kraft og autoritetskonnotationer som en opadvendt trekant. 
 
Når du bruger minimalisme, er det vigtigt at beherske det grundlæggende i grafisk design, ellers virker dit logo kedeligt. Ved at bruge en fed rød farve til at supplere den sorte farve er husets billeder det første, der bemærkes, og det er det mest markante visuelle billede. Ved at bruge negativt rum til at skære en skorsten ud, tilføjer det også et dynamisk præg. Bemærk, hvordan “Thi” har en kraftigere typografi og er parret med det røde tag, hvilket gør det til den vigtigste del af navnet. 
 
 

Draco

 

Draco logo

 
 
Slutteligt slutter vi med Draco’s logo, som viser nogle generelle logotrends. At indramme dit logo er en god måde at forene elementerne på og holde opmærksomheden på det centrale fokuspunkt (i dette tilfælde firmanavnet), og ved at bruge en rektangulær ramme med lige kanter får du dit brand til at fremstå både seriøst og kompetent. 
 
For at undgå at logoet bliver kedeligt, leger designeren med de visuelle elementer på bogstaverne. Dette hjælper med at genkende mærket, men kan også bruges til at kommunikere yderligere pointer. Vores eneste klage over dette logo er, at det aldrig præciserer, hvilken branche det’er i — uden symbolske billeder eller ekstra tekst kunne Draco Group meget vel være et advokatfirma for alt hvad vi ved. 
 
 

3 eksperttips til at designe logoer til bygge- og anlægsbranchen

 
 
Hvad kan du tage med dig fra de 10 bedste byggelogoer, så du kan få hjælp til at designe dit eget? Her er vores 3 bedste tips til at designe et byggelogo, så dit logo ikke kan skelnes fra de professionelt designede logoer. 
 
 

Firkanter og trekanter

 
 
Solidt strukturelle former fungerer bedst til byggelogoer, fordi de repræsenterer stabilitet og styrke, hvilket er vigtige egenskaber for en byggevirksomhed. Det er derfor, at rektangulære blokke og opadvendte trekanter er så almindelige i deres logoer. Ikke alene antyder de velbyggede bygninger, men disse former har i øvrigt også konnotationer af styrke, magt og kompetence — så folk vil forbinde dit byggefirma med sikre bygninger. 
 
Det er også grunden til, at man sjældent ser cirkler og kurver i byggelogoer. Kurver er legende og sjove, ideelle til afslappede mærker, men for byggefirmaer foretrækker folk kompetence og dygtighed frem for “sjov.”  
 
 

Lodrette linjer

 
 
Lodrette linjer giver en følelse af at stige til tops — øjnene bevæger sig op og ned, når de ser dem, hvilket antyder succes, ligesom vækst på en graf. Mens lodrette linjer findes i logoer i alle brancher, passer de perfekt til byggeriet. 
 
For det første passer de følelsesmæssige associationer til lodrette linjer — magt, succes, velstand — til konstruktionen som en handske. For det andet er det med alle billederne fra byggeriet nemt at inkorporere lodrette linjer organisk i dit logo. Lodrette linjer og byggelogoer passer så godt sammen, at det ikke er underligt, at næsten alle bruger dem. 
 
 

Billeder af huse og bygninger

 
 
Et hurtigt blik på ovenstående vil fortælle dig, hvor populære billeder af huse og bygninger er i byggelogoer. Det er ikke så meget en trend som en bedste praksis; hus- og bygningsbilleder er den hurtigste og mest effektive måde at kommunikere, at du er et byggefirma. Der er så mange byggefirmaer, der bruger huse og bygninger i deres logoer, at det næsten er som en kode. 
 
Selvfølgelig er der noget, der taler for at skille sig ud. Men i stedet for at undgå huset/bygningen ville det være smartere at inkorporere det på en måde, som aldrig er blevet gjort før. Ved at bruge en original eller kunstnerisk afbildning af et hus, en bygning eller en skyline vil dit brand effektivt distancere sig fra flokken, men du har stadig alle visuelle signaler til øjeblikkelig, ordløs kommunikation. 
 
 

Hvordan laver man et byggelogo 

 
 
Nu da du har en idé om, hvad der indgår i et effektivt byggelogo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig. 
Hyr en designer
 
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid. 
 
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign. 
 
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de har lovet, og der er masser af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom. 
 
Og selv om du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid. 
 
 

Design et logo selv

Logogenies logoværktøj

 
 
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie. 
 
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
 
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen. 
 
 
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche. 
 
 
 
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til: 
 
- Hovedbilleder
- Firmanavn og slogan
- Font og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Tekst- og billedplacering
- Tilføjelse af nye ikoner
- Layering (placering af nogle billeder bag eller foran andre)
 
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere. 
 
 
 
Med en DIY-logoskaber som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt. 
 
Mens skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere. 
 
 
 

Se vores andre artikler

x