Begynd at designe dit logo

De 10 bedste logoer for uddannelse og skoler, og hvordan du laver dit eget

Udgivet: 28/03/2020

Bedste uddannelseslogo


Selv om vi har en tendens til at tænke højt om uddannelsesbranchen på grund af dens altruistiske mål, er skoler og uddannelsesvirksomheder ikke bleg for at påvirke deres omdømme med branding. Sandheden er, at uddannelsesbranding er lige så meget en akademisk tradition som sene natlige cram-sessioner. Når alt kommer til alt, har de fleste skoler allerede maskotter, slogans og genkendelige farveskemaer. Alt de har brug for er et fantastisk logo til at binde det hele sammen. 

Glædeligvis behøver du ikke at være Ivy League for at designe et logo i verdensklasse. Selv hvis du er en lokal børnehave, et voksenuddannelsescenter eller måske en uddannelsesmæssig startup, kan du kan stadig skabe et logo, der både kommunikerer, hvad du laver, og som får folk til at blive begejstrede for at tilmelde sig, købe eller lære fra dig. 

I denne guide dækker vi’de bedste uddannelses- og skolelogoer og forklarer, hvad der gør dem til de bedste med tips til at tage med, som du selv kan anvende. Vi forklarer også, hvordan du selv kan lave et A+-logo uden nogen form for designerfaring og spare hundredvis af dollars på det! 

 

10 bedste logoer til uddannelse og skoler


Fra milliarddyre universiteter til små læringsworkshops for voksne - denne liste omfatter nogle af de mest effektive logoer for skoler og uddannelsesvirksomheder — og hvad de gør, der gør dem så effektive. 


1. Notre Dame College

Notre dame education logo

Notre Dame-logoet er ikke kun et af de mest berømte uddannelseslogoer, det er også et af de mest berømte logoer i almindelighed. Selv om dette ikke er deres officielle logo med våbenskjold eller deres maskot “Fighting Irish” er dette berømte ND stadig det mest almindelige og genkendelige af skolens emblemer. 

I logodesign kaldes emblemer, der bruger initialer — typisk indbyrdes forbundne — — for “monogrammer.” Denne stil er mere sofistikeret end billedlogoer, især når der bruges en serif-skrifttype, som Notre Dame gør. Samtidig giver monogrammer stadig mulighed for kreativitet og sjove designs, hvilket gør dem til en god mellemting mellem afslappet og professionelt. 

Et af de vigtigste aspekter ved Notre Dame-monogrammet er, at det veksler mellem de primære og sekundære farver — nogle gange er det guld med en blå omrids, andre gange er det blåt med en guldomrids. Det bruger dog altid skolens officielle blå og guld, fordi det er afgørende for branding at bruge farvekonsistens. Dette design med to variationer åbner mange døre for placering, hvor de kan vælge den farve, der passer bedst til stedet. 
 

2. Peak Education

Peak education logo
 
Peak Education er et bureau for lektiehjælp i gymnasiet med peak branding. 
 
For det første er bjerget indarbejdet i deres P-bogstavmærke, et perfekt eksempel på at bruge associerede billeder, i dette tilfælde et bjerg til at betegne “peak.” Denne form for visuel ordspil er ideel til navnegenkendelse og hjælper folk med at huske dit brand længe efter, at de har set dit logo. 
 
Bjerget i sig selv er også godt designet. Det er ret simpelt, blot en trekant, men brugen af farver og den måde, det er forbundet med P'ets stamme på, gør det til et interessant billede, der er en fornøjelse at se på. Brugen af gradientfarver giver også ekstra opmærksomhed, og den særlige lilla nuance spiller godt sammen med den dybe blå.
 
Sidst, bogstavet A i navnet er lyserødt, hvilket igen er en god brug af farver. Ikke alene passer det godt sammen med den dybe blå og lilla, men det gør også hele logoet mere dynamisk og dermed mere mindeværdigt. 
 


3. Origin Code Academy 

Origin code academy logo

Ligesom Peak Education bruger et bjerg i deres logo, bruger Origin Code Academy også associerede billeder — men de tager det til det næste niveau. 
 
For specialiserede skoler og uddannelsesvirksomheder er det vigtigt at kommunikere, hvad specialiseringen er, så snart beskueren ser på dit logo. De aspirerende kodere — dem, der er interesserede i en kodningsskole — vil genkende kodningstags < og > i logoet, et klart signal til at lokke og engagere dem. 
 
Men det er ikke nok at tvinge visuelle signaler ind i et logo for at få et godt logo. Origin Code Academy gør dette smart ved at kombinere billedsproget med et andet akademisk ikon, nemlig eksamenskappen. Dette kommunikerer den nødvendige information, nemlig at dette er en skole for kodere, men gør det på en sjov måde, som beskueren sandsynligvis vil huske næste gang, han/hun ønsker, at han/hun kunne kode. 
 

4. Duolingo

Duolingo logo
 
Sprogindlæringsapps er en del af uddannelsesbranchen og har skabt sig en niche blandt både seriøse og tilfældige sproglærere. Den vigtigste af dem og en af de ældste er Duolingo, med deres grønne ugle-maskot, der var så populær, at den blev et trendy meme.
 
Duolingo branding skal gå på grænsen mellem uddannelses- og teknologibranchen, men deres omhyggeligt designede ugle-logo er lykkes med bravur. Hvad angår teknologiaspektet, er den flade stil “flat design” stilen aktuel i forhold til de konkurrerende apps, mens brugen af uglens intellektuelle symbol tilfredsstiller uddannelsesaspektet. 
 
Se de lyse farver og fuglens store øjne, som begge appellerer til yngre og mere ubekymrede brugere. Dette fjerner noget af seriøsiteten ved at lære et nyt sprog og tiltrækker gamere og casual lærere, to af Duolingo’s topmarkeder. 
 

5. Smith-skolen 

Smith-skolens logo
 
The Smith School er en lille privatskole i New York, langt fra de store budgetter på internationale universiteter eller globale apps. Det forhindrer dem dog ikke i at have et logo i verdensklasse. 
 
For det første viser logoet virkningerne af cirkler og kurver i grafisk design. Kurver er æstetisk set mere legende og indbydende end lige linjer, så cirkulære logoer fremstår mere varme og venlige. De bløde pastelfarver bidrager til denne effekt og giver indtryk af, at skolen er blid og rolig. 
 
Men disse cirkler skaber også meningsfulde former i solopgangen og bladet. Disse naturlige elementer får også skolen til at virke mere tilgængelig og fremkalder associationer til “en ny dag” og personlig vækst gennem plantevækst. 
 

6. Baton Rouge International School 

Baton rouge international school logo
 
Baton Rouge International School er en anden fremragende brug af associerede billeder, idet den har en globuslignende form for at udtrykke deres verdensomspændende ambitioner som en international skole. Logoet har også lidt af en visuel effekt med den måde, hvorpå de båndlignende tråde forbindes, hvilket gør det behageligt at se på. 
 
Farveforbruget er også værd at nævne, da de omfatter et udvalg af lyse farver (godt for børn), men designet er centreret omkring lyseblå, et populært valg til branding, fordi det skaber tillid. Men af frygt for at virke kedelig, tilføjer de også en flot glans til grafikken, hvilket giver dybde til den globuslignende form. 
 
Det er også værd at nævne, at ordene “Baton Rouge” er blevet udvisket for at lægge mere vægt på den mørkere “International School” tekst. Dette er en yndet teknik hos grafiske designere for at give visse ord mere betydning end andre. 
 

7. Fra lyde til stavning 

Fra lyde til stavning logo
 
From Sounds to Spelling er endnu en specialskole, denne gang med fokus på fonik og læsning (smart nok inkluderet i logoet, så førstegangsbesøgende ved, hvad det handler om). 
 
Denne skole bruger nogle af de vellykkede temaer for uddannelseslogoer, såsom træbilleder, børn og lyse farver. Faktisk er deres farvebrug særlig bemærkelsesværdig, idet de bruger to forskellige grønne nuancer for at skabe mere visuel stimulering, men forankrer det med en mørk grå/lys sort. 
 
Det, der fungerer bedst, er dog billedsproget. At bruge bogstaver som blade på træet er måske abstrakt eller eksperimentelt, men det er en risiko, der betaler sig. Sammen med de børn, der leger nedenunder, er det tydeligt, at denne skole hjælper børn med at lære at læse — og at dømme efter børnene i logoet er de meget lykkeligere for det.
 

8. Avanceret træning 

Bedste uddannelseslogo
 
Her er en anden specialskole, der inkorporerer deres fag i logoet. Avanceret uddannelse er en uddannelsesressource for håbefulde massageterapeuter (de har også brug for uddannelse!), og tilbyder kurser personligt, online og brugt. 
 
Det er ikke kun massage, der indgår i deres logo gennem håndbillederne, men også den kunstneriske stil er mesterligt designet. Vi nævnte ovenfor, at kurver har en tendens til at trække seerne ind; spiralen tager denne effekt til det yderste med et næsten hypnotisk billedsprog. 
 
Men selve billedet er sammensat af små cirkler, hvilket kun bidrager til at gøre det mere legende og venligt. De varme farver (gul og orange) forstærker effekten, og det endelige produkt har en kraftig indflydelse, der forstærkes af overlappende designelementer. 
 

9. Den udendørs 

Bedste uddannelseslogo
 
Farver er vigtige for uddannelseslogoer, og logoer, der henvender sig til yngre elever, har gavn af en bred vifte af farver. Outdoor forstår dette godt med deres regnbue af blade, der afspejles i den flerfarvede typografi i bunden. 
 
Dette logo ligner påfaldende meget logoet From Sounds to Spelling ovenfor, og det er der en god grund til. Begge bruger fælles bedste praksis for uddannelseslogoer, som f.eks. træbilleder og børn, og begge forankrer de lyse farver med en mørk silhuet. 
 
Den store forskel er farverne, som The Outdoor håndterer godt. Træets forskellige farver er mere end bare et sjovt visuelt udtryk — de får servicen til at virke mere fornøjelig, hvilket er et stort salgsargument for både børn og deres forældre. Ved at tilføje farver til silhuetterne af børnene, kappen og sløjfen, bringer logoet opmærksomhed til dem i stedet for at lade dem forsvinde i baggrunden. 
 

10. University of Texas 

Bedste uddannelseslogo
 
Sidst, University of Texas' logo er måske nok enkelt, men denne enkelhed er en af dets største styrker. 
 
For det første er den langhornede ko en passende maskot for universitetets sportshold, Longhorns. Valget af et kosymbol, som har konnotationer til cowboys og kvægbesætninger, er et godt bud på den texanske kultur, hvilket naturligvis er et stort trækplaster for texanske ansøgere. 
 
Nogle vil måske sige, at brugen af én farve er kedelig, men i betragtning af at det er den dominerende skolefarve, er det et smart valg. Især for skoler, der er tæt forbundet med sport, er det afgørende at samle studerende og alumner — at prioritere en enkelt farve hjælper med at forene deres base, for eksempel ved at give dem noget at bære for at vise deres støtte.
 


Sådan designer du dit eget uddannelses- eller skolelogo: 6 eksperttips

 
Hvad skal du tage med dig fra de 10 bedste logoer for uddannelse og skoler ovenfor? Hvilke  råd kan du bruge, når du skal designe dit eget logo? Følg disse 6 tips nedenfor, som anbefales af designeksperter. 
 
Højfarvede farver til børn, dæmpede farver til voksne
 
Bedste uddannelseslogo
 
Hvis dine målgrupper er børn, kan du bruge en regnbue af lyse farver, så din skole (eller tjeneste) virker sjovere. Sjov er ofte den højeste prioritet for små børn, men det er også tiltalende for deres forældre/værger, som ønsker, at deres børn skal more sig, mens de lærer. Det er derfor, at skolelogoer, der henvender sig til yngre børn, ofte har lyse og pastelfarver, og masser af dem. 
 
Hvor ældre den studerende er, jo mindre attraktivt er det at have det sjovt i en skole. Hvis du henvender dig til voksne, vil de være mere optaget af kvalitet, pålidelighed og dygtighed, som alle er bedre repræsenteret af mere afdæmpede og mørkere farver. 
 
Det er derfor, at du altid bør skræddersy dit farveskema til din målgruppe. Varme farver (rød, orange, gul) i lyse nuancer virker bedst til at tiltrække yngre studerende, mens kolde farver (lyseblå, mørkeblå, lilla) er bedst til ældre studerende. På samme måde foretrækker børn mange forskellige farver, mens voksne reagerer på enklere en- eller tofarvede logoer. 
 

Skjolde og våbenskjolde virker mere autentiske

 
Akademiske institutioner, især universiteter, har en lang og rig historie — nogle af dem, som Harvard University, er ældre end USA selv! Historie og tradition kan være værdifulde salgsargumenter for nogle målmarkeder, f.eks. dem, der prioriterer autenticitet og pålidelighed højere end alt andet. 
 
Selv om din skole eller virksomhed sandsynligvis ikke eksisterede i middelalderen, kan du stadig låne disse temaer og ikonografier for at give dit brand en mere traditionel fornemmelse af det. For skoler er skjoldvåbenet den bedste mulighed, da de faktisk stammer fra en tid, hvor logoer var skjoldvåben. 
 
Du må også gerne have det sjovt med det. Mens rigtige skjoldkamme brugte billeder som sværd eller laurbærblade, kan du opdatere dit med mere moderne inddragelser eller endda fjollede tegneserieaspekter bare for sjov. 
 

Intellektuel billeddannelse

 
Som vi påpegede ovenfor, er tilknyttede billeder en fast bestanddel af de fleste af de bedste uddannelseslogoer. Målet er at kommunikere øjeblikkeligt, hvad din virksomhed gør, så folk, der kun ser dit logo et øjeblik, stadig ved, hvem du er, og hvad du laver. Til det formål er det mere effektivt at bruge visuelle billeder end ord — 1000 gange mere effektivt, som ordsproget siger. 
 
Du kan kommunikere klarere, hvis du bruger de almindelige ikoner, der er forbundet med uddannelse, skoler eller intellektualitet generelt. Selv om disse varierer i forskellige kulturer og regioner, er nogle af de mest almindelige intellektuelle billeder: 
 
- Bøger
- Skriftlige materialer
- Ugler
- studenterhuer
- Blyanter
- ?mikroskoper
 
Tanken er, at hvis folk ser en ugle eller en bog i dit logo, vil de automatisk tænke, at det har noget med uddannelse at gøre. Dette splitsekund af genkendelse slår alle de ord, du tilføjer for at tydeliggøre, så vælg dit billedsprog med omtanke. 
 

Billeder af træer til vækst

 
Et andet almindeligt billede for uddannelseslogoer er træer — ikke fordi de symboliserer læring, men fordi de symboliserer vækst. 
 
Træbilleder er lidt mere omstændelige, men lige så effektive. Vækst er kernen i al uddannelse; eleverne starter med at vide lidt og ender med at vide meget. I stedet for at stave det med ord er træbilleder en mere poetisk og ubevidst måde at udtrykke det samme på. 
 
Der er også den ekstra fordel, at børn leger omkring træer, hvilket er en anden nyttig forbindelse. Som to af de to bedste uddannelseslogoer ovenfor viser os, er det nemt at skabe en sentimental scene omkring et billede af et træ, for ikke at nævne de kunstneriske muligheder som The Outdoors kreative regnbue blade.  
 

Sportsmaskotter

 
Sport branding er en verden til forskel fra branding af uddannelse, men for nogle skoler er de to ting det samme. Hvis din uddannelsesvirksomhed har et sportshold, der er en integreret del af din identitet, kan du være nødt til at gå på en stram line med din branding. 
 
Den bedste middelvej er at bruge en maskot til dit sportshold, som opfylder begge behov. Longhorn-logoet for University of Texas er et godt eksempel herpå. På den ene side repræsenterer koen direkte deres hold, der hedder Longhorns, og selve de lange horns æstetik passer til aggressiv sportsbranding. 
 
Men samtidig er logoet ikke åbenlyst aggressivt som de fleste professionelle sportsmaskotter. Det er en simpel ko, så den kan stadig anvendes i andre brancher. Og ved at bruge den ensartede orange, som er deres skolefarver, bevarer de stadig den brandkonsistens, der opmuntrer til nye tilmeldinger og bidrag fra alumner. 
 

Indlem specialiseringer 

 
Hvis du’er en specialskole eller -tjeneste, som Advanced Training eller Origin Code Academy ovenfor, er det’afgørende at reklamere for det, du specialiserer dig i. Andre uddannelsesmærker kan markedsføre sig til et generelt publikum, men specialskoler skal gøre en ekstra indsats for at nå og lokke deres marginaliserede niche. 
 
Du kan opnå dette ved at bruge en ledsagende tekst sammen med dit logo, men det er mere effektivt at kommunikere visuelt. Prøv ligesom Origin Code Academy at finde på en smart måde at sammensmelte visuelt materiale til dit speciale med den bredere uddannelsesbranche. For eksempel kan en træskole bruge en bæver med en studenterhue på. Nu har du chancen for at være kreativ! 
 

Hvordan laver man et uddannelseslogo 

 
Nu har du en idé om, hvad der indgår i et effektivt uddannelseslogo, men spørgsmålet er, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig. 
Hyr en designer
 
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid. 
 
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign. 
 
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de har lovet, og der er masser af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom. 
 
Og selv om du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid. 
 

Design et logo selv
 

Logogenies logoværktøj
 
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie. 
 
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
 
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen. 
 
 
Vores algoritme vil derefter generere de bedste valgmuligheder for din branche, i dette tilfælde uddannelse og skoler. 
 
 
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til: 
 
- Hovedbilleder
- Virksomhedens navn og slogan
- Skrifttype og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Placering af tekst og billeder
- Tilføjelse af nye ikoner
- Lagdeling (at lægge nogle billeder bag eller foran andre)
 
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere. 
 
 
 
Med en DIY-logoskaber som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du’er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommerciel licens for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt. 
 
Mens skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere. 


Start design af dit logo

 

Se vores andre artikler

x