Begynd at designe dit logo

10 bedste teknologilogoer og hvordan du laver dit eget logo til din virksomhed

Udgivet: 26/05/2020
Fra software til hardware, smartphones til smarte køleskabe - teknologivirksomhederne lever på grænsen mellem vores moderne verden og fremtiden. Og selv om deres teknologi understøtter næsten alle andre virksomheder på planeten, adskiller teknologivirksomhederne sig fra alle andre brancher i deres virksomhedskultur, markedsføring og endda i deres logodesign. 
 
Teknologibranchen er paradoksalt nok både inkluderende og eksklusiv, idet den integrerer problemfrit med andre brancher og samtidig forbliver særskilt. Vi kan se dette afspejlet i deres logodesign — og håbefulde nye tech-startups ville gøre klogt i at forstå, hvilke designteknikker der adskiller dem fra andre logoer. 
 
Så her analyserer vi 10 af de bedste logoer i teknologibranchen og forklarer, hvad de gør godt, så du kan designe dit logo på en passende måde. Vi’dækker nogle praktiske tips og viser dig endda hvordan du kan designe dit eget logo derhjemme — mange af disse logoer stammer trods alt ikke fra designbureauer, der tjener flere millioner dollars, men fra de lurvede garager, hvor disse virksomheder blev grundlagt. 
 

De 10 bedste teknologilogoer

 

Apple

 

Apple-logo

 
Vi ville være ubehøvlet ikke at starte med Apple — ikke bare et af de bedste teknologilogoer, men et af de bedste logoer i enhver branche. 
 
Til at starte med viser den tydeligt virksomhedens navn. Selv hvis du aldrig har set logoet før, kan du nemt gætte, hvilken virksomhed det tilhører. Men deres logo går videre end det — masser af virksomheder har æbler i deres logoer, men Apple’s æble overstråler dem alle.
 
Hvorfor egentlig? En del af tiltrækningen er kurverne. Apple’s logo er næsten udelukkende cirkulære kurver, med undtagelse af spidserne ved bidet og på bladet. Som vi forklarer nedenfor, er kurver og cirkulære former legende og venlige og har en tendens til at invitere beskueren ind. For Apple specifikt, som har et stærkt fællesskab af fans, er dette med til at skabe en følelse af at være i en gruppe, hvilket både forbedrer loyaliteten og tilskynder nyankomne til at blive medlem. 
 
 

Samsung

 

Samsung-logo

 
 
Apple’s logo gør sin egen ting — hvad mere ville du forvente af en virksomhed med sloganet “think different.” Men med Samsung, begynder vi at genkende nogle af de fælles træk ved tech logoer, nemlig det kreative ordmærkelogo og farven blå. 
 
Wordmark-logoer — logoer, der drejer sig om virksomhedens navn i tekst — er almindelige i den teknologiske industri som et middel til at øge kendskabet til navnet. Tricket til at holde et wordmark-logo interessant, som Samsung beviser, er at gøre noget kreativt med typografien. I dette tilfælde er det det det unikke, karakteristiske bogstav A, kombineret med det første og sidste bogstav, der bryder kanten af den ovale ramme. 
 
Farven blå er også en populær trend i teknologilogoer, som vi forklarer nedenfor. Samsung vælger dog en mørkere nuance end de andre, hvilket giver indtryk af, at de er mere seriøse og effektive, men ikke helt så indbydende. 
 
 

IBM

 

IBM-logo

 
 IBM’s logo har altid været en stor succes, da det er kreativt, mindeværdigt og viser brandet i et positivt lys. Igen ser vi den blå farve, der er populær i teknologiske logoer, men det er kun begyndelsen på dette indviklede logodesign. 
 
Det vigtigste kendetegn er de gentagne vandrette linjer. På overfladen virker det bare som en kreativ måde at visualisere deres navn på, men ud fra et grafisk designperspektiv er der mere i det end det. Vandrette linjer repræsenterer stabilitet og ro og minder om horisonten eller selve jorden. Seerne går primært fra venstre mod højre, hvilket får mærket til at virke jævnt eller afbalanceret. 
 
Bogstavernes typografi er også bevidst. Den tykke, blokagtige skrifttype med tykke, blokagtige seriffer fremmer konnotationerne af stabilitet og pålidelighed — logoet ville ikke have den samme effekt med tynde eller skrå bogstaver. 
 
 

Microsoft

 

Microsoft-logo

 
 
Ligesom Apple bryder Microsofts logo med de traditionelle regler for teknologilogoer. De kantede firkanter er en skarp kontrast til de kurvede cirkelformer i de andre logoer, og regnbuen af bløde farver er en grad varmere og mere venlig end den mere almindelige blå farve. Lær mere om farver i vores artikel : Betydning af farver og hvordan man bruger dem
 
Logoet er meget effektivt, selv om det bryder med traditionen. Farvernes legesyge formindsker firkanternes alvor, så det er stadig lige så indbydende og indbydende som de andre logoer. Det fremkalder også tanken om et vindue og minder folk om Microsofts flagskib Windows-software. 
 
Teksten i ordmærkelogoet bevæger sig på grænsen mellem afslappet og formelt med stærke lige linjer, men uden seriffer. Det forbundne F og T til sidst er også et godt indslag. 
 
 

Intel

 

Intel-logo

 
 
Intel’s logo virker næsten for tæt på Samsung’s logoer — et blåt ordmærke, der hviler inden for en let skæv oval, der bryder ud i begyndelsen og slutningen af ordet. Det er tydeligt, at de benytter sig af de samme designteknikker for at fremme både genkendeligheden af mærket og en indbydende og indbydende stemning. 
 
Og ligesom Samsung bruger Intel kreativ typografi. I stedet for Samsungs A har de et unikt T, hvor den venstre gren mangler. Skrifttypen bruger kurver smart, især i bunden af ellers blokagtige bogstaver — Dette kombineret med brugen af små bogstaver gør Intel’s logo meget mere legende og afslappet end Samsung’s, men ikke helt så professionelt. 
 
 

Oracle

 

Oracle-logo

 
 
Oracle ignorerer de fleste tendenser inden for teknologilogoer, og det er netop det, der gør, at det skiller sig ud. I et hav af blå farver er det svært at overse en fed rød farve — selv om dette får Oracle til at virke mindre venligt, får det samtidig Oracle til at virke mere magtfuldt og tiltrækker kunder, der sætter pris på styrke frem for venlighed, i det mindste når det gælder deres tekniske behov. 
 
Den skarpe vinkel i skrifttypen afspejler kraften i den røde farve, især R og A, hvor punkterne er lettest at se. Skarpe vinkler repræsenterer energi og endog aggression, men Oracle dæmper disse elementer med ekstra kurver på andre dele af deres typografi. 
 
 

Dell

 

Dell-logo

 
 
Nu kan du genkende de almindelige teknologiske logo-elementer i Dell's logo — ordmærkelogoet, den blå farve og den cirkulære ramme. Men Dell tager disse tendenser og sætter sit eget unikke præg på dem og høster deres fordele, samtidig med at de skiller sig ud. 
 
Det mest indlysende er, at de bruger en hel cirkel i stedet for en oval, hvilket giver mere vægt på orddelen af deres logo. Denne effekt forstærkes af det unikke twist i deres E, som let kan genkendes som Dell’s varemærke. Bogstavernes skarpe hjørner passer godt sammen med den store cirkelramme, hvilket giver indtryk af både formalitet og uformalitet på samme tid. 
 
 

Cisco

 

Cisco-logo

 
Igen ser vi det blå og et fremtrædende ordmærke — men det er det sidste fælles i Cisco’s logo. Alt andet er unikt og, ved nærmere eftersyn, ganske genialt. 
 
Vi taler om det oprindelige linjemønster øverst i logoet. For det første er det en kreativ gengivelse af Golden Gate-broen, der er San Franciscos emblem, byen, hvor Cisco har sit navn. Så det er ikke bare et interessant design, det bidrager også på en subtil måde til brandets identitet og genkendelighed. 
 
Men ligesom de gentagne horisontale linjer i IBM's logo, kommunikerer rækken af vertikale linjer også sit eget subtile budskab. Lodrette linjer repræsenterer magt, autoritet og lederskab — og guider beskuerens øjne op og ned for at give indtryk af “at overvinde” eller “at komme til tops” perfekte egenskaber for en teknologivirksomhed. 
 
 

Adobe

 

Adobe-logo

 
Softwarefirmaet Adobe, der er ansvarlig for Photoshop og Acrobat, tager en side af Oracle’s bog og prioriterer at skille sig ud frem for fordelene ved konventionelle teknologiske logotrends. De bruger begge en tilsvarende fed rød nuance for at fremhæve magt og effektivitet. Læs også vores logotrends-artikel
 
Det, Adobe gør anderledes, er dog overvejende at bruge deres lettermark-logo — et logo, der drejer sig om et bogstav i modsætning til et helt ord. Som logo er Adobe’s A let at bruge mange forskellige steder, lige fra favicon på deres websted til hjørnet af deres brevpapir. 
 
Det A lettermark-logo har også sine egne designmæssige evner. De skarpe vinkler giver som sagt en fornemmelse af energi og vitalitet, mens de tykke linjer antyder styrke og stabilitet. At bruge tomrum til at “skære ud” bogstavet er en kunstnerisk satsning, men passer perfekt til virksomhedens’kreative software, som fotografer og kunstnere nyder godt af. 
 
 

Hewlett-Packard

 

Hewlett-packard-logo

 
Sidst, men ikke mindst, tager Hewlett-Packard en ny drejning på de gamle tendenser. Den blå farve og den cirkulære ramme er ikke noget nyt, og konceptet med dele af bogstaverne, der bryder rammen på to punkter, er heller ikke originalt. 
 
Hewlett-Packard bruger dog deres initialer i stedet for hele ordet, hvilket hjælper logoet med at udfylde den store cirkel med mindre tomrum end Dell-logoet. De lige vertikale linjer i bogstaverne giver den samme “autoritative” atmosfære som Cisco, mens skråningen tilføjer en interessant dynamik, der hjælper det til at skille sig ud. 
 
 

Sådan designer du dit eget logo: 3 eksperttips

 
 
Blå, kurver og ordmærker — så længe dit teknologiske logo har disse, vil det være en succes, ikke sandt? Ikke helt. Mens tendenserne i sig selv er nemme at genkende, er de lidt sværere at gengive i dit eget logo. Lad os tage et kig på de bedste metoder til at bruge disse tendenser i teknologilogoer. 
 
 

Cirkelformede former og kurver

 
 
Hvis du har læst vores andre artikler om logodesign, ved du måske allerede, at cirkulære former er kurver, der får et logo til at virke mere legende og sjovt. Fordi det menneskelige øje automatisk følger linjer, får kurvede linjer og cirkler øjet til at “danse” mere end lige linjer, hvilket gør dem mere behagelige at se på. 
 
De cirkulære og ovale rammer, der omkranser teknologilogoer, giver ligeledes både en følelse af enhed og skaber en “whirlpool” effekt, der trækker beskueren ind mod midten, hvor logoets vigtigste fokuspunkt er. Mens cirkler opnår dette mere effektivt, er de mere ovale former bedre til at skille sig ud, for ikke at nævne pladsbesparelse. 
 
Vi ser disse teknikker ofte i teknologivirksomheder, og det er der en god grund til. Teknologi, især computerteknologi, er noget fremmed og esoterisk for de fleste mennesker, herunder hovedparten af disse virksomheders målgruppe. Ved at “blødgøre” brand image med legende kurver og være ekstra indbydende med cirkulære rammer, kompenserer tech-logoer for den medfødte kulde og eksklusivitet i deres branche. 
 
 

Moody Blues

 
 
Når man ser på de 10 bedste teknologilogoer ovenfor, er det ingen hemmelighed, at blå er den mest populære farve. Faktisk er blå den mest populære farve til alle logoer, uanset om de er teknologiske eller ej. 
 
I henhold til farveteori, hvor hver farve fremkalder visse følelsesmæssige reaktioner, fremkalder blå følelser af tillid, ro og rummelighed. Det er den farve, der er almindelig i sociale medier og bankvæsenet, hvor gensidig tillid er afgørende, samt i den teknologiske industri. Ligesom cirkulære former er med til at afbøde de kolde og distancerende aspekter i den teknologiske industri, er det også tilfældet med farven blå. 
 
Det gælder om at vælge den rigtige blå nuance. Lyse blå farver maksimerer venlighed og tillid, som f.eks. Twitter’s lyse blå farve, mens mørke blå farver giver en mere professionel og dygtig repræsentation. 
 
En virksomhed som Samsung med sin mørkeblå farve og lige, blokagtige typografi har et mere seriøst og kompetent brand som mål. Samtidig fremstår Hewlitt-Packard med sin lyseblå og mere indbydende cirkelramme som det venlige, lettilgængelige teknologibureau i nærheden. 
 
 

Workmarks

 
 
I modsætning til Apple, hvis navn er perfekt repræsenteret af et objekt, har de fleste teknologivirksomheder navne, der ikke har noget direkte billede. Ingen har nogensinde spist en IBM, og Dells vokser ikke på træer. 
 
Det er netop derfor, at vi ser så mange ordmærkelogoer i den teknologiske industri — ofte er der ikke noget direkte ikon til at repræsentere navnene billedligt. Ved at bruge et ordmærkelogo tilskynder man folk til at huske både navnet og logoet ved at gøre dem til et og samme.
 
Når du bruger denne teknik, er typografi af største betydning. Hvis du forsøger at fremstå kraftfuld og effektiv, som IBM, er fede og blokagtige bogstaver den rigtige løsning, og seriffen skal bruges, hvis du også ønsker at fremstå professionel. Hvis du som Cisco søger at virke afslappet og jordnær, fungerer kurvede skrifttyper bedre. Selvfølgelig, hvis du altid deler forskellen og har lidt af begge dele, som Intel eller Oracle. 
 
En af de bedste metoder til denne teknik er at give et eller to af dine bogstaver en særlig, mindeværdig drejning, som f.eks. A'et i Samsung eller E'et i Dell. Det giver et stort løft til genkendelsen af varemærket, og hurtigt bliver det enkelte bogstav den mest identificerende faktor i hele logoet. 
 
 

Hvordan laver man et teknisk logo 

 
 
Nu da du har en idé om, hvad der indgår i et effektivt teknisk logo, er spørgsmålet, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig. 
 

Hyr en designer

 
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid. 
 
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign. 
 
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de har lovet, og der er masser af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom. 
 
Og selv om du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid. 
 
 

Design et logo selv

Logogenies logoværktøj

 
 
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie. 
 
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
 
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen. 
 
 
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche. 
 
 
 
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til: 
 
- Hovedbilleder
- Firmanavn og slogan
- Font og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Tekst- og billedplacering
- Tilføjelse af nye ikoner
- Layering (placering af nogle billeder bag eller foran andre)
 
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere. 
 
 
 
Med en DIY-logoskaber som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt. 
 
Mens skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere. 
 
 
 

Se vores andre artikler

x