Begynd at designe dit logo

De 10 bedste transportlogoer, der vil inspirere dig til dit eget design

Udgivet: 25/01/2021

På et eller andet tidspunkt har alle brug for en transporttjeneste. Uanset om de sender kommercielle varer til et andet land eller leverer bedstemors fødselsdagsgave til den næste by, leverer transportvirksomhederne en meget nødvendig service, som vi alle har brug for. Det er en af grundene til, at transportlogoer er så vigtige — alle, der ser dem, er potentielle kunder. 

Så hvad gør et godt transportlogo til et godt transportlogo? Og hvordan kan du selv designe et? I denne guide forklarer vi alt, hvad du skal vide om at designe dit eget transportlogo. Lad’os starte med et dybdegående kig på de 10 bedste transportlogoer, så du kender din destination.

 

1. FedEx Logo Design

 

Fedex logo design

 

FedEx-logoet er lidt af en legende blandt logodesignere. For det første er alle de grundlæggende ting håndteret godt: typografien er klar og fed, bogstaverne er placeret med en smart afstand for at spare plads, blå og guld er en af de bedste farvekombinationer til logoer osv. Disse gør det til et godt logo, men det, der gør det til et fantastisk logo, er lidt mere subtilt, næsten en hemmelighed: pilen mellem det andet E og X.

Denne pil fungerer på mange forskellige niveauer. For det første forbliver den glæde, som beskueren føler, når han opdager den, hos ham, hver gang han ser logoet. Det er en gave, der bliver ved med at give. Der er også den subliminale nuance — pilen repræsenterer bevægelse for transport. Alt i alt kan et påskeæg i dit logo øge nydelsen, hukommelsen og kommunikationen.

 

2. UPS Logo Design

Ups logo design

FedEx-konkurrenten UPS har også et inspirerende logo, men af andre årsager. Først er der’s farveskemaet. Som vi forklarede i vores brandingguide om farvernes betydning, repræsenterer brun pålidelighed (som et robust træ eller jorden under vores fødder), mens gul repræsenterer venlighed og munterhed. Som en virksomhed, som du betror dine personlige ejendele til, er disse opfattelser værdifulde i transportbranchen. 

Så er der’skjoldformen, som symboliserer beskyttelse og styrke — en anden vigtig kvalitet i et transportbrand. Hvis man dertil føjer de ærlige bogstaver og de dynamiske kurver i toppen for at skabe flair, har man et godt eksempel på de bedste transportlogoer.

 

3. MSC Logo Design

Msc logo design


Middelhavsskibsfartsselskabet (MSC) er ikke så kendt som FedEx eller UPS, men beskæftiger sig mest med fragtforsendelse ad vandvejen. Hvordan kan vi være sikre? De “bølger” i logoet er en død giveaway, og selv folk, der ser det for første gang, kan gætte sig til, hvilken branche de’er i. Sådanne billeder kan være et godt signal og en påmindelse til folk, hvis man ikke er særlig kendt. 

Lige UPS bruger MSC et bogstavlogo til at vise deres mærkeinitialer. De bruger også gul som tegn på venlighed, men parrer det med en mere selvsikker sort. Farven sort kan være lidt kraftig, så de har valgt små bogstaver for at virke mere letkøbt. 

 

4. Hapag-Lloyd Logo Design

 

Hapag lloyd logo design

 

Hapag-Lloyds transportlogo viser en almindelig designteknik, som kan bruges i alle brancher: at kombinere initialerne i dit navn på en kreativ og mindeværdig måde. I dette tilfælde er L'et lidt skjult, men det gør det hele lidt sjovere, ligesom FedEx-pilen. 

Farven blå repræsenterer tillid, og i mørkere nuancer som denne også kompetence og dygtighed. Dette spiller ind på den tillid, der er forbundet med transportbranchen og overdragelse af dine ejendele.

 

5. DHL Logo Design

Dhl logo design

DHL viser en teknik, der er almindelig i bedste rejselogoer, og af samme grund: De gentagne parallelle linjer snyder øjet på en måde, der antyder bevægelse. Dette er en designtaktik, der ofte bruges i tegneserier og tegneserier for at få statiske billeder til at virke mere levende — perfekt til et transportfirma, der altid er på farten! 

DHL viderefører dette tema ved at tilføje en vandret linje gennem deres lettermark-logo på en måde, der er interessant og efterlader et indtryk. Denne form for unik flair er gode signaler og fungerer godt til at adskille dit logo fra alle de andre. 

Det er også værd at bemærke farverne: gul igen for venlighed, men også rød for hastværk. Rød’er et almindeligt valg i transportbranchen for at vise kunderne, at deres pakker er vigtige. 

 

6. Venture Logistics Logo Design

 

Venture-logo design

 

Mens DHL bruger parallelle linjer på en konventionel måde, tager Venture Logistics dem til et helt nyt niveau. Lodrette og skrå linjer giver stadig en følelse af bevægelse, men som vi forklarer i vores guide on using shapes to designs logos, ændrer retningen betydningen. Vandrette linjer antyder stabilitet og jordforbindelse, mens lodrette linjer antyder succes og velstand.

Det interessante ved Venture Logistics-logoet er designet; det er ikke bare én linje eller endda tre parallelle linjer; der er tomme mellemrum skåret ind i dem for at give et indtryk af hjul og dybde. Den røde farve giver igen en følelse af hastværk for at forsikre kunderne om, at deres pakker er i gode hænder. 

 

7. Hutt Logo Design

Hutt logo design
 

Hutt Trucking Company har et simpelt logo, men ikke desto mindre effektivt. det er mere abstrakt, uden nogen synlig symbolik, men de anvendte former taler sit tydelige sprog. Det lige, blokagtige og kantede design angiver alle styrke og sikkerhed — ingen kurver eller endog skråninger til at blødgøre det. 

Vi ser også to tilbagevendende farver, rød og sort. Det er de to mest kraftfulde farver, vi har at arbejde med, og kombinationen af dem giver indtryk af magt og dominans. Det’er ikke et farveskema, der vil passe til alle brands — det’er kontraintuitivt, hvis du’går efter venligt og afslappet— men det er med til at give kunderne en vis sikkerhed i transportbranchen.

 

8. XPO Logistics Logo Design

Xpo logistics logo design

XPO Logistics er et ret simpelt logo, men et godt eksempel på, at man ikke behøver prangende visuelle elementer for at lave et godt transportlogo. Det første, man lægger mærke til, er farverne: rød og sort, for at opnå samme effekt som Hutt. 

Men når man ser nærmere efter, bemærker man, at der sker meget med typografien. Mellemrummet mellem bogstaverne er næsten ikke-eksisterende, hvilket komprimerer logoet, så det’ikke er for stort. Skrifttypen har også en minimalistisk tilgang: sans serif og ingen prikker i I'et. T'et er også stiliseret med en skarp spids for at øge hukommelsen, en teknik, som vi først beskrev i vores 10 Best Tech Logos. 

 

9. Lineage Logo Design

Lineage logo design

Lineage afviger fra traditionerne for andre transportlogoer, men det hjælper det til at skille sig ud. For eksempel er dette det eneste logo på vores liste, der bruger grønt, for ikke at nævne, at det er det eneste, der bruger en serif-skrifttype. Disse særheder hjælper Lineage med at adskille sig fra flokken, hvilket er en vigtig pligt for ethvert logo. 

Derimod følger Lineage stadig nogle konventioner, som f.eks. det skjoldformede logo. Ligesom UPS antyder skjoldet, at de’vil beskytte dine varer under transporten. Men det virkelige højdepunkt i dette logo er den måde, hvorpå trekantmønsteret smelter sammen med forskellige farvenuancer — dette kunstneriske touch bliver hos dig. 

 

10. Maersk Logo Design

Maersk logo design

Sidst har vi Maersk, hvis logo er helt enkelt. Generelt er stjerner gode logoer til alle brancher — den konstante ændring af retninger gør det sjovt og finurligt, mens de skarpe punkter og lige linjer giver det en vis autoritet og energi. 

Maersk bruger en lys nuance af blå for at vise tillid og imødekommenhed, men den blokagtige, lige udlejning i en fed sort kompenserer ved at tilføje en smule seriøsitet. Du’vil også bemærke det kombinerede A og E, den samme behandling som XPO Logistics gav deres T for at gøre deres logo mere mindeværdigt. 

 

3 eksperttips til at designe dit transportlogo

 

Nu da du har set de effektive teknikker i praksis, kan du dykke dybt ned i, hvad du kan få ud af de 10 bedste transportlogoer. Husk på de tre nedenstående tips, når du designer dit eget transportlogo. 

 

1. Brug farver til at dulme frygt

 

Transportbranchen kan være skræmmende fra kundens side — du’er i bund og grund ved at overdrage din ejendom og dine penge til en fremmed og håbe på det bedste. Det er netop derfor, at så meget af logodesignet inden for transport handler om at vise styrke og dæmpe frygten. 

En af de sikreste måder, hvorpå dit logo kan indgyde tillid, er ved at bruge de rigtige farver. Hvis du’går til troværdighed, virker blå bedst — lysere nuancer virker afslappet og indbydende, mens mørkere nuancer antyder dygtighed. Hvis du ønsker at vise hastværk og årvågenhed, er rødt det bedste valg. Magt og autoritet, sort. Venlighed, gul. 

 

2. Pålidelige former: Skjolde og firkanter

 

Farver er ikke det eneste værktøj til at kommunikere styrke i dit logo. Visse former — især firkanter, rektangler og skjolde — signalerer automatisk stabilitet og sikkerhed. Skjoldet viser især din forpligtelse til beskyttelse, i dette tilfælde beskyttelse af dine kunder’ varer. 

Problemet med rektangulære former er, at de kan virke for formelle eller stive. For at afbøde dette kan du tilføje nogle kurver eller afrundede hjørner for at dæmpe de mere aggressive elementer. Kig blot på toppen af UPSlogoet eller siderne af Lineage-logoet, og du vil se en let krumning, der får mærkerne til at virke en smule mere imødekommende. 

 

3. Angiv dit navn

 

Med al respekt, så er transport ikke ligefrem en sjov branche. Derfor skal transportlogoer gøre en ekstra indsats for at blive husket; kunderne føler ikke altid den personlige forbindelse, som de gør med mode-logoer eller sportslogoer. 

Det hjælper derfor at angive dit navn i dit logo, ofte ved at bruge et ordmærkelogo (logobilledet er en stiliseret version af dit firmanavn, som FedEx eller XPO Logistics) eller et monogramlogo (logobilledet er initialerne i dit firmanavn, som UPS, MSC eller DHL. 

Du skal bare være kreativ med hensyn til den typografi, du bruger — det’er en værdifuld mulighed for at vise din brandpersonlighed. Prøv at give et eller to bogstaver et unikt twist, og brug en stil, der passer til den type brand, du ønsker at være. 

 

Hvordan man designer et transportlogo 

 

Nu har du en idé om, hvad der indgår i et effektivt transportlogo, så spørgsmålet er, hvordan du laver et? Du har to muligheder: Du kan hyre nogen til at designe det for dig eller designe det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig. 

 

Hyr en designer

 

Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid. 

Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundreder eller endda tusindvis af dollars for logodesign. 

Sommetider kan du finde billigere alternativer på websteder som Fiverr, men disse websteder har en dårlig rekord for at levere, hvad de lovede, og der’er tonsvis af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom. 

Men selv hvis du har penge til overs, kan det desuden være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid. 

 

Design et logo selv

 

Logogenies logoværktøj

 

Hvis du ikke har penge til rådighed i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, har teknologien i dag udviklet sig, så stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logodesignværktøj som logogenie. 

I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine hænders tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver’ikke at beherske dine penselstrøg eller blyantskygger — du behøver’ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.

Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for førstegangsudøvere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen. 

 

Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche. 
 


Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og personliggøre dine valg til: 

 

- Hovedbilleder
- Virksomhedens navn og slogan
- Skrifttype og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Placering af tekst og billeder
- Tilføjelse af nye ikoner
- Lagdeling (placering af nogle billeder bag eller foran andre)

 

Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere. 

Hvis du ønsker at bruge mere avancerede teknikker, har vi skrevet en quick beginner’s guide to using Logogenie. Her forklares alle nuancerne i Logogenie-grænsefladen, herunder hvordan du redigerer individuelle aspekter af grundbilledet, ændrer visse farver, men ikke andre, og hvordan du perfektionerer din typografi. 

Med en DIY-logoskaber som Logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt. 

Selv om skabelon-stilen til design fungerer godt for førstegangsmennesker, vil du få bedre resultater, hvis du på forhånd lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design. Læs vores blog for at få specielle designtips direkte fra ekspertdesignere.

 

Se vores andre artikler

x