Begynd at designe dit logo

Farvehjul | Brug farvehjulet til at finde den perfekte farvekombination

Udgivet: 17/05/2020
Så du ved nu, at dit logo skal have en iøjnefaldende farvepalet, der passer til dit brand, hvis du ønsker at få kontakt med din ideelle målgruppe. Og i andre artikler, vi har udgivet, har vi talt om hvad forskellige farver kommunikerer, når de bruges i logoer, og vi har vist dig forskellige måder at kombinere farver i dit logo på for at skabe engagerende visuelle elementer. 
 
Men der er mere i at vælge en farvepalet, der fungerer, end blot at matche dit brand’s træk med farverne og så er det slut. Hvis du gør det, kan du ende op med en... tvivlsom farvepalet. Så hvordan kan du skabe en farvepalet til dit logo, der kommunikerer, hvem du er som brand, og som virker tiltrækkende på dit publikum?
 
Grundlæggende farvehjul
 
Ved at forstå videnskaben bag, hvad der får visse farvekombinationer til at se godt ud. Ligesom akkorder, grupper af toner med bestemte intervaller mellem dem, lyder behageligt for vores ører, ser farvegrupperinger baseret på bestemte positioner på farvehjulet behagelige ud for vores øjne. Og ligesom disse behagelige akkorder kaldes harmonier, er visuelt behagelige grupper af farver kendt som farveharmonier. 
 
Kombinationer af farvehjul
 

Forståelse af farvehjulet

 
Farvehjulet er et diagram, der viser forholdet mellem farverne. Begrebet går tilbage til 1666, hvor Sir Issac Newton identificerede det spektrum af seks farver, som han så, når han lod hvidt lys passere gennem et prisme. Senere blev forholdet mellem disse farver og hver enkelt farves psykologiske virkninger undersøgt og forstået yderligere, hvilket skabte området farveteori. 
 
Farvelære er et sæt retningslinjer, som kunstnere og designere bruger til at træffe farvevalg, der opfylder specifikke mål og samtidig er æstetisk tiltalende for seerne. Inden for farveteori er farvehjulet den mest fremtrædende retningslinje; den grafiske repræsentation af alle farvesammenhænge. 
 
På farvehjulet er farver – også kendt som nuancer – opdelt i tre hovedkategorier:
 

Primære farver

 
Rød, blå og gul er de tre primærfarver. Det er de farver, der ikke kan skabes ved at blande andre farver. I stedet skabes alle andre farver ved at blande en eller anden kombination af dem.
 
Primærfarvehjul
 

Sekundære farver

 
Orange, grøn og lilla er de tre sekundære farver. Det er de farver, der opstår ved at blande kombinationer af de primære farver, som f.eks. blå + gul = grøn. 
 
Sekundært farvehjul
 

Tertiære farver

 
Tertiære farver er de farver, der findes mellem primære og sekundære farver. For eksempel er orangerød den farvetone, der findes mellem orange og rød. Disse farver skabes ved at blande to tilstødende farver, som f.eks. ved at blande gul og grøn for at skabe gul-grøn. Den eneste måde at skabe en tertiær farve på er at blande en primær og en sekundær farve, der ligger lige ved siden af hinanden på farvecirklen; det er ikke muligt at skabe gul-blå eller orange-lilla. 
 
Tertiært farvehjul
 
Men det er ikke alt, hvad du behøver at vide om farvehjulet. Der er også nuancer, nuancer og toner. 
En nuance skabes ved at tilføje sort til en farve. Det skaber en mørkere, rigere version af den pågældende farve.
 
Color Hue farvehjul
 
En nuance er det modsatte af en nuance. Det er en lysere version af en farve, der er skabt ved at blande grundfarven med hvid. 
 
En tone er en udvasket, neutraliseret version af en farve, der er skabt ved at blande den med grå. Ofte bruges toner til at skabe et pastelagtigt look. 
 
Ved hjælp af forskellige nuancer, nuancer og toner i dit logo kan du tilføje kompleksitet til din farvepalet, som du ikke ville kunne opnå ved blot at bruge grundfarver. Du kan f.eks. vælge en farvepalet med en mørk blå nuance, der står i kontrast til en lys, næsten neonfarvet, orange nuance, der ser særlig lys ud sammen med din dybe blå farve. 
 
Så nu, hvor du har alle noderne, er du så klar til at begynde at lave musik? Lad os se på forskellige måder, hvorpå du kan arrangere farveharmonier for at få dit logo til at synge smukt. 
 

Komplementære kombinationer

 
Den mest grundlæggende form for farveharmoni er komplementær farveharmoni. Vælg en farve, og se derefter, hvilken farve der ligger lige over for den på farvehjulet. Disse to er komplementære farver. Komplementære farver er farver, der står i stærk kontrast til hinanden, så når de’bruges sammen i et logo, er begge farver dristige og iøjnefaldende. 
 
Komplementært farvehjul
 
Valg af komplementære farver til dit logo gør din palet enkel, men enkelhed har også sine begrænsninger. Du har kun to farver at arbejde med – to kontrasterende, dristige farver. For nogle mærker er det alt, hvad de har brug for. Andre har brug for at bruge tre, fire eller endda flere farver i deres logoer for at fortælle hele historien til deres publikum. 
 

Triadiske trioer

 
En triadisk harmoni er en harmoni, der er skabt med tre farver. Specifikt tre farver, der sidder med lige store intervaller på farvehjulet. 
 
Tradic farvehjul
 
Som en komplementær farvepalet har en triadisk farvepalet høj kontrast og kan være en god måde at skabe et varieret, farverigt logo på. Og da der er tre farver at lege med i stedet for kun to, kan du gøre mere med en triadisk palet – som at illustrere et mere komplekst billede eller kommunikere flere punkter om dit brand. 
 

Tetradic Teams

 
Kan du ud fra navnet gætte, hvilken slags harmonier det vil være? 
 
Ja, de er grupper af fire farver. Mere specifikt er det grupper af fire farver, der sidder i et rektangel på farvehjulet – to sæt komplementære farver med en “buffer” farve imellem dem. Derfor er de også kendt som dobbelt komplementære farveskemaer.
 
Tradic teams farvehjul
 
Du kan vælge rød og grøn og lilla og gul. Sammen er disse fire farver stærke. De er dristige, de har kontraster, og når du har alle fire farver i en palet, kan paletten se ret travl ud. Det er perfekt til et logo med høj energi, der er meget energisk og "i dit ansigt", og som har meget at byde på. 
 

Analogiske paletter

 
En analog farveharmoni er en farve, der skabes ved at gruppere tre farver sammen, der ligger ved siden af hinanden på farvehjulet.
 
Analogt farvehjul
 
Denne type palet skaber en drastisk anderledes effekt end de andre typer, vi har diskuteret indtil nu. Da du trækker på farver, der er nært beslægtede, får du ikke den samme kontrast, som du får med farver fra modsatte sider af farvehjulet. Der er dog stadig en vis kontrast, og du kan lege med den ved at afprøve forskellige nuancer og nuancer af de farver, du har valgt. Slutresultatet er en mindre ekstrem palet, som er perfekt til mærker, der søger et mere subtilt look. 
 
En farve, én palet
 
En analog palet kan virke begrænset, men du har faktisk en anden mulighed, som er endnu mere begrænset: en monokrom palet. Som navnet antyder, er en monokrom palet en palet, der kun har én farve. 
 
Hvilket pr. definition ikke rigtig er en farvepalet...ikke sandt?
 
Det kan det faktisk godt være. Ved hjælp af hvid, sort og grå kan du skabe en hel palet ved hjælp af blot én grundfarve. 
Gennem at bruge blot én farve og opbygge en palet ved at lysne, mørkere eller vaske den ud, kan du lave et komplekst logo med et dybt, sammenhængende look. Denne type palet er ofte et godt valg for mærker, der har en klar, enkeltstående mission, og mærker, der ønsker at holde deres logoer enkle uden at nøjes med at være forsimplede. 
 
Men hvad med de andre farver?
 
Som du sikkert har bemærket, har vi endnu ikke nævnt et par vigtige farver:
 
Sort
White
Brun
Grå
 
Sikkert, vi nævnte nuancer, nuancer og toner, men vi nævnte ikke sort, hvid eller grå i sig selv. Og ordet “brun” er slet ikke blevet nævnt. 
 
Her’s scoop om disse nuancer: de’er ikke som andre farver. Sort og hvid har ikke specifikke bølgelængder, som farverne på farvehjulet har, hvilket gør dem umulige at passe ind i farvehjulet. Men selv om nogle kilder siger, at de teknisk set ikke er farver, så fortæller det ikke hele historien.
 
Farvehjul i grå skala
 
For designere er sort, hvid og grå farver. De passer ikke ind i specifikke farveharmonier, men de kan bruges effektivt i logoer som enten primærfarve eller accentfarve. 
 
Brun er heller ikke på farvehjulet. Men det betyder ikke, at det ikke er en farve. Brun er den farve, du får, når du blander to komplementære farver. Så rød + grøn = brun, ligesom gul + lilla og blå + orange. 
 
Browns farvehjul
 
Og ligesom sort, hvid og grå passer brun ikke ind i nogen af de specificerede farveharmonier, som vi diskuterede ovenfor. Men det kan absolut være et effektivt farvevalg til dit logo, enten som hovedfarve eller som en af dine accent- eller skyggevalg. 
 

Design et logo med de perfekte farver til dig selv

 
Logogenies logoværktøj
 
 
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logo design tool som logogenie. 
.
 
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
 
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche fra dropdown-menuen. 
 
 
Vi har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din egen. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche. 
 
 
 
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til: 
 
- Hovedbilleder
- Virksomhedens navn og slogan
- Skrifttype og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Placering af tekst og billeder
- Tilføjelse af nye ikoner
- Lagdeling (placering af nogle billeder bag eller foran andre)
 
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere. 
 
 
 
Med en DIY-logoskaber som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt. 
 
Mens skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere. 
 

Se vores andre artikler

x