Begynd at designe dit logo

At finde det rigtige firmanavn : Tricks, værktøjer og strategier til at finde det perfekte firmanavn

Udgivet: 06/07/2020

Du har fat i noget stort. Fantastisk. Din kommende forretningsidé har så meget potentiale. Alt’er endelig ved at falde på plads, bortset fra én ting. Du mangler et firmanavn. 

At finde på et navn til en virksomhed kan virke som en overvældende opgave, som at klatre op ad et bjerg. Det’er i god praksis at gøre et par ting, før man starter processen. Bryd processen ned trin for trin. Skærp ind på, hvad der er vigtigst for din virksomhed. Mediter over fortiden, nutiden, og hvordan du ønsker, at virksomhedens fremtid skal se ud. Tænk over, hvordan dette vil falde sammen med dit brand design. Nu hvor intentionaliteten er i gang, er vi’her for at skitsere processen og give dig tips til, hvordan du får succes med at finde det bedste firmanavn. 


Sådan navngiver du din virksomhed
 

Processen

 

I begyndelsen er det bedst at starte med brainstorming. Når vi siger brainstorming, mener vi en ubegrænset, fri strøm af idéer og inspiration. Uanset hvad der passer bedst til dig i din proces til at registrere dine tanker, så gå efter det. Skriv dagbog, skriv det ud, tegn det ud, optag talebeskeder, konstruer madskulpturer for at visualisere og spise ideerne. Alt er tilladt, virkelig. Husk at tage pauser - det er en del af processen.

 

Konsulter eksisterende ressourcer og værktøjer, der kan hjælpe dig på vej. 
Twinword har en gratis LSI-søgeordsgenerator (Latent semantic indexing) og en visualisator, der hjælper dig med at se, hvilke andre ord der bruges omkring et givent emne. 


Answer the Public genererer et ordkort for dem, der er mere visuelle. 
Visual Thesaurus giver visuelle billeder omkring et nøgleord. 


Shopify kan hjælpe med deres forretningsnavngenerator og samtidig vise, om domænet også er tilgængeligt. 
Name Mesh er en anden sjov firmanavnsgenerator til at lege med. 


Naminum vil generere et navn baseret på et tema.
Namelix bruger kunstig intelligens til deres branded firmanavnsgenerator.

Eat My Words tilbyder en hurtig test for at finde ud af, hvor stærkt dit firmanavn er.
Hipster Business Name Generator er der bare for sjov, men kan måske hjælpe med at få flere ideer på bordet. 
Fake Word Generator kommer med ord, der slet ikke er ord! Det er måske lige det, din virksomhed har brug for.

Fysiske bøger, magasiner og aviser er også din ven. Tag så meget ind som muligt, og sørg for at skrive sætninger og ord ned, der giver genlyd hos dig - også selv om de ikke har noget med din virksomhed at gøre. Noget kan måske give klik senere. Bruce Lee sagde engang: “Absorber hvad der er nyttigt, afvis hvad der er ubrugeligt, tilføj hvad der er specifikt dit eget.”

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Mens du’samler ideer, er her et par spørgsmål, du kan stille dig selv, mens du gør det:


Hvordan vil du beskrive din virksomhed? 
Hvad er den drivende mission for din virksomhed?
Hvad forsøger du at opnå? 
Hvilke værdier tror I som virksomhed på og forsøger at formidle til verden?
Hvem er din målgruppe?
Hvilke ord er din målgruppe tiltrukket af?
Hvilke følelser vil du gerne fremkalde hos din kundekreds?
Hvilke adjektiver falder dig ind, når du tænker på, hvordan du skal navngive din virksomhed? 
Hvordan lyder navnet, når jeg siger det højt?

 

Få kontakt med din branche. Undersøg yderligere nye tendenser, nøgleord, som eksperter og kunder ofte bruger, når de googler på din branche, og hvor du ser din egen rolle i den. Optag virksomhedsnavne, du elsker, og dem du hader. Der’er noget at lære af hver af disse. Dyk ned for at finde ud af, hvorfor du elsker eller hader disse navne for konkurrenter og andre. Denne øvelse vil i sig selv sætte sikre intentioner for din virksomheds navngivningsproces. 

Vær åben over for ordspil som en mulighed for at skabe dybde i betydningen af dit fremtidige firmanavn. Du kan overveje at tilføje din service inden for navnet, hvis din virksomhed er servicebaseret, såsom “Sunny Day Designs”. Forstå navngivningstendenser inden for din branche og på et bredt spektrum. Her er et par stykker:


- Et ords tillid (Uber, Apple, Sonos)
- Et ords tillid (Uber, Apple, Sonos)
- Sammensatte ord (Evernote, Facebook)

- Menneskenavne, især brugt til solopreneurs (Beyoncé, Oprah, Warby Parker)
- Mash-ups (Instagram)
- Suffikser, der tilføjes til sidst (Spotify)
- Vokalen udelades (Flickr)
- Bevidste stavefejl (Lyft)
- Plante og dyr, sammen (Fig og Sparrow)

 

Prøv det visuelt. Implementer potentielle firmanavne i et stedholderlogodesign for at få en fornemmelse for, hvordan det vil se ud og lyde. Vær ikke bange for at bede om feedback. Test det med dem, du respekterer og stoler på. Google tilbyder en redigerbar formular, som du kan bruge til at sende en kort og sød afstemning om de navne, du har i tankerne. Jessica Walsh, medstifter af designbureauet Sagmeister & Walsh udtaler: “Hvis ingen hader det, er der ingen der virkelig elsker det.”

 

Sådan navngiver du din virksomhed

 

Kvaliteter ved et godt firmanavn

 

Nu, at du’har fået dine ufiltrerede ideer skrevet ud og kortlagt, du’er godt undersøgt inden for dit felt, og har en gruppe af kontakter du’venter på at teste de potentielle navne på, lad’s gå gennem alle de kvaliteter af, hvad der udgør en god virksomhed navn.

Det er opmærksomhedskrævende. Dit firmanavn skal være tydeligt, så det er nemt at skelne sig fra dine konkurrenter. Tænk på kvaliteter, som din virksomhed tilbyder, og som dine konkurrenter ikke tilbyder. Hvordan kan det skildres i navnet?

Det er mindeværdigt. Af indlysende grunde - du ønsker, at navnet skal sidde fast i forreste og bagerste del af hukommelsen for dem, der støder på det. Læg mærke til, hvad der skiller sig ud for dig og hvorfor. 

Det er fremtidssikret. Tænk på din virksomhed’s historie, værdier og vigtige differentiatorer, mens du brainstormer. Hvor stor eller ekspansivt forestiller du dig, at du vil vokse? Sørg for, at alle aspekter af dit navn ikke begrænser denne fremtidige ekspansion. Du ønsker et navn, der kan og vil udvikle sig sammen med dig.

Det er inkluderende. Gør din due diligence for at sikre, at navnet ikke er stødende og er så inkluderende som muligt. Fremadrettet ønsker du, at din virksomhed skal bidrage til et klima, hvor respekt, lighed og positiv anerkendelse af forskelligheder alle dyrkes. 

Det’er brugervenligt. Dit firmanavn skal være let at sige, stave og skrive i Google. Prøv at se, om du’er i stand til at holde det til kun få stavelser. Vejspærringer såsom svære ord vil påvirke, hvor godt dit navn fungerer sammen med dit koncept. Dette er især vigtigt, når det kommer til SEO. 

Det har dybde. For en stor opgave som at navngive din virksomhed, skal du sørge for, at der er intentionalitet bag det. Det giver ikke mening at vælge et navn tilfældigt uden en historie bagved. 

Det er fuld af energi. Hvor vitalt føles dette navn? Er det summende? Får det potentielle firmanavn dig til at føle dig begejstret?

Det er tilgængeligt. Undersøg varemærker, brug GoDaddy-domænenavnssøgning, test for at se, om håndtag er tilgængelige på sociale medier. Kig gennem den amerikanske varemærkesøgning, den britiske varemærkesøgning og EU's varemærkesøgning for at starte. 

 

Hvad er Logogenie-historien?

 

Logogenie er i virkeligheden et sammensat navn, der både leger med “logo” og “genie”. Inspirationen bag vores virksomheds navngivningsproces var ideen om, at alting sker som magi med en genie. “Jinn” er det arabiske navneord, hvorfra genie er blevet anglificeret fra, og dets primære betydning er "at tilpasse”. Ligesom med logodesign og vores generator, er genier tilpasningsdygtige. Derudover har disse overnaturlige væsener gjort deres vej ind i popkulturen som glade, sjove og elskelige karakterer fulde af personlighed. Når man tænker på genier, kommer der et tydeligt billede i tankerne. Når de kombineres med design, eller i vores tilfælde, “logo”, får vi også et tydeligt billede.

Tilbage i 2014 i begyndelsen, søgte vi at skabe et automatiseret logodesignwebsted. Der eksisterede kun en håndfuld logo-magere på det tidspunkt. Det var vores idé at gøre en forskel med næste niveau af funktioner og logoskabeloner. Vi ønskede at gøre design mere tilgængeligt for alle. 

Når branding og logodesign mødes, føles det virkelig som magi. Det, der gør det endnu mere spektakulært, er, at det er nemt at bruge det for alle. Generatoren fungerer som en ånd: en venlig hjælpende hånd til at støtte din virksomhed. En ånd ved alt, og i vores tilfælde ved ånden alt om logoer. 

Navnet har hængt fast siden begyndelsen, og vi tror ikke’det vil ændre sig foreløbig. Vi elsker vores Logogenie. 

 

Den fleksible karakter af at navngive en virksomhed

 

Larry Ackerman, forfatter og ekspert i organisatorisk og personlig identitet, står bag sine ord: “““Identitet er årsag; brand er effekt, og styrken af førstnævnte påvirker styrken af sidstnævnte.”

Mens vigtigheden af at finde et navn, der er sandt og autentisk for din virksomhed, er stor, skal du vide, at der er fleksibilitet i at omdøbe og rebrande og revolutionere din virksomhed, efterhånden som den udvikler sig. Et navn forstærker udførelsen, visionen, produkterne, tjenesterne og holdet bag det hele. Navnet er ikke alt, hvad der skal være alt. 

Du kan altid slå platforme sammen. Du kan altid omdøbe dit brand, selv om det vil tage betydelig tid og penge - så få denne her til at tælle så længe og så meget som muligt. Nu’er det tid til at komme i gang og skabe at stå opmærksomhedskrævende, mindeværdig, fremtidssikret, inkluderende, brugervenlig, tankevækkende energisk og tilgængelig virksomhedsnavn. 

 

Når du'har fået dig et firmanavn, hvorfor så ikke prøve at designe et logo online
 

Logogenie’s tredje generation gratis logo maker giver dig mulighed for at angive din virksomhed’s branche og foretrukne skrifttype. Gennem tre trin kan du personliggøre dit logo gennem dit firmanavn og din grundlinje eller dit slogan. Første trin: Indtast virksomhedsoplysninger. Industrivalg har et bredt udvalg, herunder byggeri, mode, teknologi, wellness, mad, transport og meget mere. Trin to: Vælg en logoskabelon. Der er hundredvis til rådighed, og efter dit valg kan du få vist et eksempel og downloade. Tilpasning sker gennem ubegrænsede ændringer. Layout, farvepalet, skrifttyper og symboler kan ændres. Trin tre: Der stilles en download i høj opløsning til rådighed, og i mange formater. Logodesignet er kompatibelt med programmer, såsom Adobe Illustrator og Photoshop. 

 

Logogenies logoværktøj

Billedet: Design dit eget logo ved hjælp af Logogenies logoskaber
 

Logodesignet gøres nemt gennem klare faner til venstre med muligheder for yderligere design gennem ikoner, detaljer og symboler, farvepaletter og placering. Logogenie’s let anvendelige “undo” og “redo” muligheder til venstre giver mulighed for omfattende eksperimenter. Der er nye muligheder, som f.eks. indstillingen for sociale netværk, der tilpasser størrelsen til specifikke sociale platforme og gør det lettere at brande sig, samt indstillingen for eksklusivitet, der giver dig rettigheder og kontrakttilbud til ophavsret. 

Til højre er det nyttige “recenter” værktøj der til at holde alt på linje, hvis du vælger at gøre det. Ved siden af “recenter” værktøjet kan du finde “help” indstillingen, hvor alle tutorial videoer er let tilgængelige for at hjælpe med spørgsmål, der kan opstå under designprocessen. Blandt videoerne er der en hurtig introduktion til, hvordan man bruger Logogenie’s designværktøjer. Videoerne forklarer også, hvordan man ændrer tekst, anvender passende brug af farver og gradienter og giver tips om at inkludere særlige detaljer i dit logodesign. 

Online chat er til enhver tid tilgængelig, hvis du har spørgsmål om denne del af spillet. God fornøjelse! 

 

Start med at designe dit logo

 
 

Se vores andre artikler

x