Begynd at designe dit logo

Fordelene ved at bruge en logoværktøjsmager frem for en grafisk designer

Udgivet: 07/12/2020

Der er en række måder at få et logo på. Den ene er at designe dit eget ved hjælp af en logomager. En anden er at bruge en logogenerator; et program, der’ligner en logomager, men har nogle vigtige forskelle. Du kan også hyre en logodesigner, og på denne rute er der flere måder at gå til værks på. Du kan hyre en freelance designer og arbejde med dem individuelt, eller du kan arbejde med et designbureau, hvor flere professionelle vil arbejde på dit logo og forfine det til det endelige produkt. Hvilken er den bedste? Det afhænger af dine mål og behov. 

Fordelene ved at bruge en logomager frem for et designerbillede


Selv om masser af online ressourcer vil fortælle dig, at det’altid er bedst at hyre en professionel logodesigner, går vi’imod strømmen og siger, at det’ikke er. Der er masser af ting, som en logodesigner kan gøre, som en logodesigner simpelthen ikke kan gøre, og når disse ting er nødvendige for dig, er en logodesigner vejen at gå. Her’er et par af disse kritiske ting:

 

En logoværktøjsmager kan gå til logodesign med en helt ren tavle

 

Logodesignere–i det mindste de succesfulde–er uddannet i grafisk design. Nogle har en designuddannelse, mens andre er autodidakte, men de har alle fået en eller anden form for undervisning i principperne for effektivt design. Dette omfatter områder som farvelære, skala, farve- og formpsykologi, tendenser inden for logodesign og komposition. 

Det gode ved at arbejde med en uddannet designer er, at du’arbejder med en person, der ikke bare ved hvordan man skaber et effektivt logo; de forstår hvordan og hvorfor der ligger bag at skabe et effektivt logo. Men her er den modsatte side af denne mønt: fordi de er blevet trænet til at tænke som en designer, kan de have svært ved at slå det fra og ikke tænke som en designer, når det er nødvendigt.

Sommetider ønsker man ikke, at et logo skal se ud, som om det er fra en professionel designer. Det lyder kontraintuitivt, men tænk på følgende: Da The Big Lebowski oprindeligt blev udgivet, hadede filmkritikerne den. Men da den blev udgivet på video, elskede seerne den, og i dag er den en meget elsket kultklassiker, der kan citeres med vanvittige citater. Kan du huske Dreamworks-filmen Antz? Den var ligesom A Bug’s Life, bortset fra at den ikke var A Bug’s Life? Filmkritikerne elskede Woody Allen’s skæve animationsfilm med ham selv i hovedrollen som en myre, men publikum kunne bare ikke få kontakt med den, og resten er historie. Eller her er et sidste eksempel... Pepsi-logoet fra 2008. 

 

Fordelene ved at bruge en logomager frem for en designer pepsi-logo

 

PepsiCo brugte mere end 1 million dollars på at få Arnell Group til at designe logoet. Gruppen, der samlede sine designere’ med deres mange års erfaring og ekspertise inden for design, skabte et logo, der benyttede designprincipper som det gyldne snit og en forståelse af menneskelig psykologi for ideelt set at skabe det perfekte ansigt for brandet. Og folk hadede det. 

Pepsi-drikkere over hele verden kaldte logoet billigt, sjælløst, kedeligt, kedeligt, generisk og ... prætentiøst. Så på trods af at Pepsi brugte alle de penge på at få professionelle designere til at bruge deres uddannelse til at skabe det perfekte logo, fik Pepsi et logo, der vækker genklang hos designere, snarere end hos almindelige sodavandsdrikkere.

Hvis dit logo ikke giver genklang hos din målgruppe, virker det simpelthen ikke. Og hvis din målgruppe ikke er designere, er det en effektiv måde at skabe logoet selv med en logoværktøjsmaskine på for at undgå at falde i den fælde og potentielt blive stemplet som "prætentiøs" eller værre... eller værre.

 

Med en logoskaber kan du revidere, omarbejde og starte på en frisk så mange gange du vil (gratis!)

 

Når du hyrer en logodesigner, skal du betale dem. Nogle logodesignere tager penge pr. time, andre arbejder på kontrakter til faste priser. Når du betaler en designer pr. time, betaler du for hver time, de bruger på at skabe og revidere dit logo–husk, at selv den dygtigste logodesigner sandsynligvis ikke vil skabe noget perfekt fra starten, så du bliver nødt til at lave nogle revisioner og finjusteringer. Det tager tid, og tid er penge (især når det er dig, der betaler regningen!)

 

Fordelene ved at bruge en logoværktøjsmager frem for en designer

 

Du kan også hyre en designer på forhånd eller til et fast projekthonorar, hvilket betyder, at du ved, hvad du betaler på forhånd. Normalt giver disse kontrakter mulighed for én revision, måske to. Hvad sker der så, hvis designeren stadig ikke får det helt rigtigt, og du har brug for at justere det yderligere efter den angivne revision? Du betaler for det. 

I modsætning hertil kan du revidere dit logo så mange gange, du vil, med en logoskaber. Du kan gemme forskellige versioner af dit logo og starte på en frisk så mange gange du ønsker, alt sammen gratis (i det mindste er det gratis, hvis du bruger en gratis logoskaber som Logogenie’s). Dette giver dig plads til at eksperimentere, plads til at lege og plads til at lære, hvad der ikke virker gennem forsøg og fejl. Denne form for frihed kan være lige så befriende, som den er skånsom for pengepungen. 

 

Logo Makers giver dig fuld kontrol over dit logo

 

Dette er nok den mest afgørende faktor, der adskiller logomagere fra logodesignere. Når du designer dit logo med en DIY-logomager (a logo maker–not a logo generator) har du fuldstændig og total kontrol over, hvordan dit logo ser ud, hvordan det føles, og hvordan det kommunikerer dit brand. Der er ingen frem og tilbage med designeren, ingen langvarige samtaler, hvor du forsøger at få din vision frem og potentielt mister noget i transmissionen (eller oversættelsen!), og ingen pushback fra en designer, der forsøger at skabe noget, der vil se godt ud for deres portefølje samt se godt ud for dit brand ... hvilket måske ikke altid er det samme. 

 

En logoskaber leverer dit logo med det samme

 

En logodesigner kan heller ikke give dig den hastighed, du får med en logoværktøjsmager. Når du selv står i spidsen for at skabe dit eget logo, kan du tage så meget eller så lidt tid, som du har brug for, til at skabe det perfekte logo. Du skal ikke vente på, at en designer går i gang, besvarer spørgsmål eller leverer logoet.

Hvis du har brug for et logo i dag, skal du bruge en logoskaber. Det’er den eneste måde at garantere, at du får præcis det, du har brug for, så hurtigt som muligt. Selv hvis klokken er midnat, og du har brug for dit logo i morgen tidlig–det’er ikke noget problem med en logoskaber, fordi den’er online og tilgængelig 24/7.  

 

Fordelene ved at bruge en logoværktøjsmager frem for en designer

 

En logoværktøjsmager garanterer, at der ikke er nogen risiko for problemer med ophavsret

 

Denne her er lidt mere kompleks end de andre. Når du hyrer en logodesigner, skal det i kontrakten fastsættes, at du ejer alle rettighederne til det logo, som de designer for dig. Designeren kan forbeholde sig retten til at vise logoet i sin portefølje, men i sidste ende er logoet dit til at gøre, hvad du vil med det, herunder at ændre det og give det i licens til mærker, der samarbejder med dig.

 

Men det er ikke alle logodesignere, der er ærlige og seriøse forretningsfolk. Når du får en designer til at skabe dit logo, stoler du på, at du ikke får noget, som de tidligere har designet for en anden... eller ligefrem stjålet. Det kan bringe dig i problemer og i bedste fald efterlade dig uden logo og i værste fald skabe en langvarig, frustrerende hovedpine, der potentielt kan ødelægge dit brand’s omdømme hos dine købere. 

Når du bruger en logoskaber til at skabe dit eget logo, behøver du ikke at bekymre dig om noget af det. Du’er den eneste person, der er involveret i at lave logoet, så der’er ingen overdragelse af ophavsrettigheder eller potentiale for misforståelser eller ripoffs i den ende. 

 

En logoværktøj er let at arbejde med

 

Finalt er der den brugervenlighed, der følger med en logomager. Du tænker måske ved dig selv: “Er det ikke langt nemmere at outsource mit logodesign til en designer end at designe det selv?” Og svaret er dette: faktisk nej. Her’er hvorfor:

Det tager tid at finde den rigtige designer til dit logo. Først skal du søge efter designere og kigge deres porteføljer igennem. Når du så har indsnævret din liste til de designere, hvis stil ligner din stil, skal du kontakte dem og finde ud af, hvem der har plads til at påtage sig dit projekt. Det tager tid. Derefter skal du indsnævre din liste yderligere ved at finde ud af de enkelte designeres priser. På dette tidspunkt kan du måske ikke få den designer, du virkelig ønsker, fordi deres priser er uden for dit budget, eller fordi de ikke har ledige pladser i deres kalender lige nu. Alt dette benarbejde er tidskrævende og hårdt. På den anden side er det utrolig nemt at bruge en logoskaber–især en simpel, browserbaseret logoskaber, der kan trækkes og slippes ned, er utrolig let. 

 

Logogenies logoværktøj
 

Hvis du kan pege, klikke, rulle og trække, kan du designe et logo med en logo-mager. Det’er bogstaveligt talt alt, hvad der er at gøre. Logo makers eksisterer for at gøre det muligt for en ikke-designer at skabe sit eget flotte logo, så de fungerer på en måde, der’er intuitiv for en person, der ikke’har en baggrund inden for kodning eller design. Det bliver virkelig ikke nemmere end det. 

 

Se vores andre artikler

x