Sådan designer du en fantastisk og professionel hjemmeside
Tænk på din hjemmeside som dit brands hjem på internettet. Den kan ikke erstatte en social medieside, fordi sociale mediesider, af design, er ret begrænsede i deres funktionalitet og fungerer mere som en kommunikationskanal end som et sandt online hjem. Når folk søger efter dit brand, bruger de søgemaskiner og forsøger at finde din hjemmeside for at få information om, hvem du er, og hvad du tilbyder.
Kommuniker præcist, hvem du er, hvad du tilbyder, og hvorfor du er det bedste valg for dem med et veludført webdesign. Webdesign er ikke kun, hvordan en hjemmeside ser ud, men også hvordan den fungerer. Hvis du aldrig har oprettet en hjemmeside før, eller selvom du har og har brug for en opfriskning, så læs videre for at lære, hvordan du kan få fantastisk webdesign.
Komponenter af webdesign
Webdesign er en bred paraply, der dækker en række designprocesser. Fællesnævneren for disse processer er, at de alle er en del af det, der får hjemmesider til at fungere. Du kan ikke have et webdesign, der ikke involverer grafisk design på en eller anden måde, og hvis du ignorerer SEO, vil din hjemmeside ikke få mange besøgende.
Komponenterne af webdesign inkluderer:
Grafisk design
Grafisk design er en vigtig komponent af hjemmesidedesign. Næsten alt, hvad du ser på en hjemmeside, er skabt af en grafisk designer, herunder virksomhedens logo, billederne og infografikkerne, bannere og endda annoncerne.
UX-design
Brugeroplevelsesdesign, ofte forkortet til UX-design, er elementet af webdesign, der beskæftiger sig med, hvordan brugerne interagerer med din hjemmeside. Overordnet set sigter UX-design på at gøre en hjemmeside nem og behagelig at bruge, hvilket betyder at designe iøjnefaldende ikoner, let-navigerbare sitemaps, funktioner der viser brugerne, hvordan de fungerer (f.eks. billeder der udvides, når man holder musen over dem) og sikre, at hjemmesiden er tilgængelig for brugere med handicap.
SEO
Søgemaskineoptimering, også kendt som SEO, er en samling valg, webdesignere og udviklere træffer for at sikre, at deres hjemmesider rangerer højere i søgeresultaterne. Hjemmesidedesign, der præsenterer indhold i et logisk, organiseret format og inkluderer ting som alt-tags på billederne og meta-titler og -beskrivelser, rangerer højere end dem, der ikke gør det.
Layout og visuelt udseende
Hvordan en hjemmeside ser ud er en anden komponent af webdesign. Denne del af webdesign dækker ting som form og farver på knapperne, typografien, hvordan navigationen er lagt ud, og hvordan indholdet præsenteres.
Navigation
Dette er, hvordan besøgende navigerer på en hjemmeside. Ofte er en hjemmesides navigation en række links øverst på en side eller langs siden. En velplanlagt hjemmesidenavigation betyder at oprette en sitemap, der følger en logisk sekvens, og præsentere navigationslinjen på en måde, der er konsistent på tværs af sider og giver mening for besøgende. Besøgende bør grundlæggende set aldrig blive "vild" under besøget på din hjemmeside - og et veludformet navigationssystem forhindrer det.
Indhold
Dette er det, der faktisk driver folk til at besøge hjemmesiden. Indhold kan være fotos, blogindlæg, tjenester, tekst, varer til salg - i mange tilfælde er det mere end en af disse. Indhold integreres i webdesign, fordi hjemmesidens design "rammer" indholdet. Gennemtænkt design præsenterer indhold på en logisk, tiltalende måde.
Webdesign vs. Webudvikling
En af de vigtigste ting at huske på, når du leder efter webdesign, er dette: webdesign og webudvikling er ikke det samme.
Webdesign er processen med at skabe en æstetisk tiltalende hjemmeside, der opnår specifikke mål. Disse mål kan være at få folk til at foretage køb fra en e-handelsside eller at dele information om et bestemt emne på en sammenhængende, tilgængelig måde. En webdesigner bruger deres kreativitet og tekniske designfærdigheder til at skabe hjemmesider, der ser godt ud og får besøgende til at foretage specifikke handlinger. I webdesign-jargon kaldes disse specifikke handlinger for konverteringer.
Webudvikling er den bagvedliggende proces med at bringe en hjemmeside til live og gøre den i stand til at fungere, som designeren havde til hensigt. Webudviklere er kodere, der har erfaring med at arbejde med HTML, CSS og et eller flere programmeringssprog.
Du kan finde en dygtig webdesigner, der også er en erfaren webudvikler. Når det er tilfældet, kan det at arbejde med dem gøre processen med at designe, bygge og lancere din hjemmeside super glat. Men antag ikke, at enhver webdesigner er en webudvikler, eller at nogen, der ved, hvordan man gør begge dele, er lige dygtige til begge dele. Før du ansætter nogen til webdesign eller webudvikling, bør du gennemgå deres portefølje og læse udtalelser om deres arbejde fra tidligere kunder.
Integrer dit brand i dit webdesign
I sidste ende er veludført webdesign en del af branding. Når besøgende har en positiv oplevelse med din hjemmeside, forbinder de den oplevelse med dit brand. På samme måde afspejler en dårlig oplevelse (på grund af langsom indlæsning, forvirrende navigation, brudte links og andre problemer som disse) dårligt på dit brand.
Dit hjemmesides design tjener også til at introducere dit brand gennem visuelle valg som din farvepalet, dit logo, dine skrifttyper og de billeder, du har valgt til at repræsentere dit brand. For eksempel kan en hjemmeside med en fed orange overskrift og Impact-skrifttype nøjagtigt kommunikere et byggefirma, men ikke være et godt valg for en yogastudios hjemmeside. Når du udvikler dit webdesign, skal du afgøre, hvad du vil kommunikere om dit brand, og derefter hvordan du bedst kan udtrykke din brands personlighed og tilbud visuelt.
Selv hvordan din hjemmeside fungerer kan udtrykke dit brand. For eksempel kan en minimalistisk, enkel hjemmeside med kun få sider, der alle har store fotos, være et godt valg for en fotograf. For en børnetøjs hjemmeside kan fantasifulde elementer som klassiske legetøj til ikoner kommunikere, at du er det sjove, alderssvarende valg.
Gør-det-selv eller Alt-inkluderet?
Der er flere forskellige veje, du kan tage til et fuldt udbygget webdesign. For at afgøre den rigtige vej at gå, er det første, du skal spørge dig selv om dette: "Vil jeg lave mit webdesign selv, eller vil jeg ansætte nogen til at designe det for mig?"
[billede forslag: person med et spørgsmålstegn over deres hoved]
Hvis du vælger at gå den DIY-vej, er det næste spørgsmål, du skal stille dig selv, dette: "Hvor komfortabel er jeg med at håndtere bagsiden af en hjemmeside?"
Hvis dit svar er "slet ikke", er det bedste valg for dig at få webdesign at bruge en færdig platform som Wix eller Squarespace. Med platforme som disse abonnerer du på en alt-i-en hjemmesidetjeneste, der giver dig:
- Dit unikke domænenavn
- Hosting
- Færdige webdesignskabeloner
- En træk-og-slip-redaktør til at designe sider (hvor nemt det er at bruge varierer afhængigt af platformen)
- Adgang til et fællesskab af medabonnenter, der kan besvare de spørgsmål, du har, dele indsigt og guide dig gennem de vanskeligheder, du står over for med din hjemmeside.
Med visse platforme får du også adgang til en række plugins, der giver din side ekstra funktionalitet, som integration med Google Drive eller en galleri, der viser din Instagram-feed. Hvad du får, og hvor meget det vil koste dig, varierer meget fra platform til platform, hvor nogle giver en langt mere brugervenlig oplevelse end andre.
[billede forslag: Wix/Squarespace/en anden hjemmesideplatforms interface eller logo]
Hvis dit svar på spørgsmålet ovenfor er "til en vis grad eller ret meget", har du flere muligheder for hjemmesideplatforme. At vælge en færdig platform er bestemt en mulighed, men det er ikke din eneste mulighed. Du kan også vælge WordPress, som i øjeblikket driver flere hjemmesider end nogen anden platform på internettet. Med WordPress behøver du ikke nødvendigvis at være en koder for at lave en flot hjemmeside, men du skal "få beskidte hænder", så at sige, når du bygger din hjemmeside. Du skal købe dit domænenavn og hosting fra andre udbydere og linke disse til din WordPress-konto.
En af de største fordele ved at arbejde med et WordPress-webdesign er, at det er gratis. Med det sagt koster mange af de ting, du vil bruge til at oprette din unikke hjemmeside, som brugerdefinerede temaer og plugins, penge.
Uanset hvilken webplatform du vælger, kan du vælge at oprette dit eget design eller arbejde sammen med en professionel webdesigner. Når du søger på nettet efter designere, vil du finde, at mange webdesignere specialiserer sig i brugerdefinerede temaer og skabeloner til specifikke platforme som WordPress eller Shopify. Ved at arbejde med en designer, der specialiserer sig i en bestemt webplatform, garanterer du, at du får noget, der er optimeret til den platform, du arbejder med.
Du kan også gå den DIY-vej her, og generelt betyder det ikke, at du skal vide, hvordan man koder. Generelt er det lige så nemt at give din hjemmeside et unikt udseende som at vælge et tema og derefter vælge designelementer som dine farver, skrifttyper og billeder. Dette gælder endda for de fleste WordPress-temaer.
Uanset om WordPress eller en anden platform er det rigtige valg for din hjemmeside, afhænger af dit budget, den funktionalitet din hjemmeside har brug for, mængden af tilpasning du har brug for (generelt betyder mere tilpasning mere teknisk erfaring fra din side) og hvor meget tid og energi du har til at investere i at skabe og vedligeholde din hjemmeside.
Webdesign Do's and Don't's
Der er meget at huske på, når du opretter et brugerdefineret webdesign. Uanset om du går den DIY-vej eller arbejder med en professionel designer, er her nogle få pointer, der kan spare dig tid og penge, samtidig med at de hjælper dig med at undgå hovedpine:
Gør din side nem at navigere på
Besøgende bør aldrig blive "vild" på din hjemmeside. Hvis din navigation er inkonsekvent fra side til side eller ikke følger en klar, logisk struktur, så ændr den, så din navigation føles intuitiv.
Overvæld ikke brugerne med vægge af tekst
Når du præsenterer skriftligt indhold, hold dine afsnit korte - ikke længere end tre eller fire sætninger. Ved at opdele din tekst i klare afsnit og sektioner under korte overskrifter får du teksten til at virke lettere for læserne at tackle, hvilket holder dem på din hjemmeside og forbruger dit indhold længere.
Optimer din hjemmeside til mobil
I dag ser de fleste hjemmesider på smartphones. Hvis din hjemmeside ikke er optimeret til mobil såvel som desktop, vil du miste besøgende.
Hold en konsistent stil
Hvis du bruger en skrifttype på din startside, så brug den på alle dine sider. På samme måde skal du holde dig til en sammenhængende farvepalet og lignende visuelt layout for hver side.
Glem ikke at teste!
Før din side går live, så test den! Ideelt set bør du have nogle få personer