Begynd at designe dit logo

Sådan opretter du et brugerdefineret logo

Udgivet: 13/09/2016
Sådan opretter du et brugerdefineret logo

Hvordan logodesigns bliver lavet: Transaktioner mellem designere og kunder

Designprocessen, især for logoer, er en tovejsproces mellem designeren og kunderne. Som designere er vi nødt til at forstå mere end blot det grundlæggende om vores kunder. Til gengæld skal vores kunder vide mere om vores stil for at se, om den vision, de har i tankerne om deres logo, og den kunstfærdighed, vi har som designere, ville passe sammen.

Start med at designe dit logo nu

 

Hvis du er en klient, der ønsker at lære mere om processen med at samarbejde med en designer, eller hvis det’er første gang, du søger en kunstner’s perspektiv på dit arbejde, så læs videre for at finde ud af, hvad der normalt foregår i en designproces. Hvis du’er en designer, der tilfældigvis er faldet over denne artikel, så læs videre og lad os vide, om dit ritual for at skabe kunst ligner vores eller ej!

Først og fremmest er enhver proces med at skabe kunst ikke noget, som nogen kan replikere når som helst og hvor som helst. Der er ingen specifikke retningslinjer, standarder eller metoder, som vi skal følge, og der findes heller ikke en regelbog, der garanterer et vellykket samarbejde. Kunst er trods alt kunst, selv når vi også mener det alvorligt. Selv om der kan være ligheder og særlige praksisser, som vi kan observere i hvert partnerskab, og som vi vil præsentere i denne artikel, er hver designoplevelse stadig unik for kunderne og designerne. At komme frem til et projekt, der vil tilfredsstille din kunde og gøre dig glad som kunstner, kan dog afhænge af følgende grundlæggende trin.

Få et designbrief

Det første skridt er at komme med et sæt oplysninger og instruktioner for at skitsere, hvad kunderne ønsker at opnå ved afslutningen af et projekt. Så enhver planlægning kræver til at begynde med en ordentlig kommunikation mellem begge parter. Designere skal være i stand til at stille de rigtige spørgsmål for at få de rigtige svar fra kunderne. Til gengæld skal kunderne være vidende og klare nok til at forklare, hvad logodesignet skal bruges til, hvad deres virksomheds karakter og personlighed er, hvad deres nichemarked er, og hvilken stil eller hvilket billede de ønsker, at folk skal forbinde med deres brand. Dette er blot nogle få grundlæggende oplysninger, som enhver designer ønsker at vide, hvor han/hun skal hente inspiration fra, og hvordan han/hun skal gå til værks med designet.
Efter at have udarbejdet en designbrief skal designerne beslutte, om de vil påtage sig projektet eller ej. Kunderne kan også bruge denne tid til at afveje tingene og kontrollere, om de kommer fra samme synspunkt som designeren med hensyn til visionen for det logo, de har i tankerne. Hvis begge er enige om at gå videre med projektet, er det næste grundlæggende skridt research.

Tag det videre med research

Med briefingen i hånden og efter at være blevet enige om at gå videre til næste trin i processen, vil en smule research nu hjælpe designerne. Denne del af processen, hvor vi lærer mere om den branche, som kunderne befinder sig i, er værdifuld. Detaljer om vores kunders historie’ virksomhed, selve branchen og nogle oplysninger om deres konkurrenter vil tjene som en guide til logodesignet. Vejledningen vil hjælpe designerne med at undgå at bruge elementer, der er i modstrid med vores kunders personlighed og karakteristika’ virksomheder. Dette trin kan også hjælpe designerne med at finde frem til det perfekte logo, der vil differentiere vores kunder fra deres konkurrenter, hvilket er afgørende i enhver markedsføringsbranche.
Yderligere forskning er også velkommen, når det drejer sig om de teknikker eller den stil, der kræves i et bestemt design. Som alle andre mennesker kan designere også fortsætte med at lære mere om, hvordan et bestemt logo ser ud på en bestemt måde, eller hvorfor et logo føles mere formelt eller corporate end et andet, der giver en ubekymret stemning. Men igen, dette skridt er ikke absolut nødvendigt, da nogle designere hellere vil følge deres visuelle æstetik end at inkorporere andre folks stilarter i deres arbejde.

Op til tænkestolen

Dette næste trin vil optage det meste af designprocessen. Den kreative saft bliver presset ud i dette afgørende trin, og designerne forventes at gøre brug af de oplysninger, der er indsamlet i de to foregående trin. Designopgaven og forskningsoplysningerne kan skiftevis kontrolleres og lægges til side af designerne, mens de ser sig omkring efter inspiration fra så almindelige ting som en nål måske eller så ærefrygtindgydende som en iris, der ligner universet.

Det er dog ikke nødvendigvis tiden for os designere til at isolere os fra andre mennesker, især ikke vores kunder. Hvis vi kan, er det’meget gavnligt at tale med vores kunder lejlighedsvis og opdatere dem om udviklingen af vores design. Konstant kommunikation med dem vil styre vores designproces og vil hjælpe os med at undgå at smide vores næsten færdige arbejde væk. Efter designdelen er vi nu videre til næste skridt, som er at få feedback.

Feedback er mestrenes morgenmad

I alle processer, især dem med resultater, der er bestilt af vores kunder, er det vigtigt at modtage konstruktiv kritik for at forbedre vores design. Hvis vi nøje har fulgt de tidligere trin, så burde der ikke være noget problem med vores koncept. Eller hvis der’er nogen på dette tidspunkt, så bør sagen i det mindste være mindre, og begge parter kan forventes at afslutte projektet snart. Men hvis der ikke blev givet nogen feedback til designerne, og kunderne ikke er tilfredse med resultatet ved indsendelsestidspunktet, så er der sandsynligvis bump forude. Vi bør have konstant kommunikation og feedback for at undgå yderligere frustrationer og vanskeligheder. Dette trin kan dog variere i den tid, det tager for en designer og klient at blive enige om det endelige resultat.

Signed, Sealed, Delivered

Efter mange overvejelser i design- og feedbackfaserne er både designere og kunder nu nået til et punkt, hvor en endelig godkendelse er på sin plads. Det sidste trin er, når vi får briefingen kontrolleret for at se, om vi har lavet de forventede leverancer. Det er nu op til kunderne og designerne, hvordan de vil afslutte projektet – de tekniske detaljer, der er involveret for at sikre og registrere projektets afslutning. Det er i denne del af projektet, at karakteren af begge parters arbejdsforhold bliver klarlagt og bliver værdifuldt nok til at afgøre, om kunderne vil samarbejde med designeren om fremtidige projekter. Færdigheder, talent og kreativitet skaber et godt design, men det betaler sig at have en god kommunikation og holdning, så en gentagelse af denne proces kan finde sted.
 

Author’s Bio

Earl Jonathan Tech er grundlægger af PrintMeister, en af de nyeste onlinevirksomheder, der tilbyder printtjenester, der omfatter grundlæggende print til brugerdefinerede kalendermagneter. Hans arbejde fokuserer primært på marketing og merchandising, men han skriver i sin fritid.



Start med at designe dit logo nu

 

Se vores andre artikler

x