Begynd at designe dit logo

Logotrends, som vi kan forvente i 2020

Udgivet: 13/01/2020
2020 er her, og vi forventer, at dette nye årti vil medføre ændringer i status quo for logodesign. Logodesign har historisk set været ret stabilt på grund af de fælles elementer i tidløse logoer, der fanger kundernes bevidsthed. Vi forventer dog, at 2020 bliver starten på nogle interessante drejninger i logodesignverdenen.
 
Alle grafiske designere skal kende tendenserne for at kunne skabe friske og moderne logodesignstile. Her er nogle af de kommende tendenser i 2020, som vi forventer vil give mere liv til enhver virksomhed’s logo!
 
 
1. Gradienter: mere farve, mere sjov
 
Gradient er et vigtigt element i logoer, der giver dimension og dybde, og derfor vil det stadig være en af de vigtigste designtrends. Gradienter tilføjer kompleksitet til billedet og giver en dynamisk, men beroligende fortolkning, der fanger beskueren’s opmærksomhed. I det nuværende smartphone-samfund forventer vi, at brugen af gradienter fortsat vil dominere i 2020.
 
Designcontest1
 
 
2. Flerfarvet gradient 
 
Kombination af to eller flere farver giver den livlighed, som enhver visuel repræsentation har brug for. Varemærker bruger farvekombinationer til at blive hurtigt identificeret, især i en mættet niche. Du kan vælge en unik palet, der skildrer naturen, eller give logoet en futuristisk appel ved at blande livlige farver i forskellige toner. 
 
Designkonkurrence
 
 
3. Analogt gradient & 3D
 
Du kan også vælge et mere harmonisk farveskema, hvor der kun anvendes én farve i forskellige nuancer. Det er enkelt og rent, men imponerer også med et let identificerbart brand. En af de moderne fortolkninger af gradienten er anvendelsen af 3D-effekter. Det skaber et spidsformet design, der understreger farvekontrasten og bidrager til billedets raffinement. 
 
Designkonkurrence
 
 . 
4. Sort og hvid
 
Det er noget med sort og hvidt logoer, der kommer tilbage år efter år på listen over designtrends. De er stilfulde, men ligetil og behøver ikke en masse dikkedarer for at imponere et publikum. Mærker har ofte en sort/hvid version af deres logo, hvilket er nyttigt, især i trykte medier, da billedet ofte er mere skarpt og rent. 
 
Designkonkurrence
 
 
Animation er den seneste forbedring af sort/hvide logoer, som er en anden bemærkelsesværdig tendens, som vi forventer at se frem i 2020.
 
Sjov og venlig Tegnefilmsanimationer
 
Logoer, der bringer en masse jubel, er i højsædet for 2020. Animerede tegnefilm er en voksende designtrend, der skildrer kreativitet og underholdning. Varemærker, der ønsker at fremstå som sjove, venlige og letkøbte, vil drage fordel af dette design.

 
5. Doodle-stil
 
Doodles er på vej ind på listen over trends, fordi de er rå og alligevel behagelige. Det ligner håndtegnede tegnefilm, der får logoer til at se mere kunstneriske og originale ud.
 
Designkonkurrence
 
 
6. Flad stil
 
Flette tegneserieillustrationer hører stadig til i toppen, da de er enkle, men fleksible, hvilket grafisk 
designere finder det nemt at manipulere og ændre. Se denne animation i flad stil til Cub Studio af Fraser Davidson.
 
Designkonkurrence
 
7. Omrids stil
 
Tegninger med tydelige (og for det meste tykke) konturer fanger brugerens opmærksomhed og giver også et skalerbart design. Du kan reducere eller øge størrelsen uden at bekymre dig om billedforvrængning, fordi konturen klart definerer selve logoet. Denne unikke animation af David Etinger indfanger essensen af denne stil.
 
Designkonkurrence
 
 
8. Billeder af skrifttyper
 
En simpel logotype kan designes, så den har en betydning. Det kan inkorporeres med et billede, der korrelerer med brandets identitet. Negative-space-teknikken giver designere mulighed for at erstatte dele af bogstaverne, så det taler til publikum og giver ordet mere mening. Denne designtrend kan være vanskelig, men vil i sidste ende give dit logo en unik karakter, når du først får styr på det.
 
 
Designkonkurrence
 
 
9. Iøjnefaldende isometri og 3D
 
Udviklingen af robust illustrationssoftware gav anledning til 3D- og isometriske tendenser inden for grafisk design. I 2020 sætter disse stilarter stadig barren højt og giver den dybde og illusion, der gør logoer levende. 
 
 
Designkonkurrence
 
 
10. Lege med brugerdefinerede logotyper
 
Logotyper er langt fra ensartede og kedelige i 2020. Når du bruger tilpassede logotyper, behøver du ikke at tilføje et billede, fordi skrifttypen allerede er designet til at inkorporere varemærkesymbolet. Det bruger overraskelseselementet og den skjulte betydning, der er let at få øje på, men som er svær at kopiere, hvilket giver point for originalitet til dit logo. 
 
 
Designkonkurrence
 
 
11. Gengivelse af gennemsigtighed med halvgennemsigtige figurer
 
 
Det giver billedet en helt ny betydning, når du indstiller gennemsigtigheden af elementerne i logoet. Den halvtransparente stil giver en spændende værdi, som får publikum til at spørge, hvorfor det er designet på den måde. Gennem en blanding af stablede og overlappende former kan dit brand fremhæve sin drivkraft for gennemsigtighed, hvilket fremmer kundernes tillid og loyalitet.
 
 
Designkonkurrence
 
 
12. Klassisk metal eller graveret stil
 
 
Indførelse af metallics i logodesign og brug af sølv eller guld giver en følelse af at være skræddersyet og eksklusiv. Denne trend har overlevet gennem årene og vil gøre et brag i 2020.
Det at vise metallic gravering, især i print, giver det strejf af klasse, der tigger om at værdsætte de smukkere ting i livet. Det’er perfekt, når du ønsker, at dit logo skal være sofistikeret og smart. 
 
 
Designkonkurrence
 
 
13. Gå retro
 
 
Retro-stilarter, f.eks. i skrifttyper eller billeder, er ved at få et massivt comeback i 2020. Grunge, pastelfarver, slidt papir og meget mere vil bringe gårsdagen tilbage i rampelyset endnu en gang. Denne trend taler til en bred vifte af personer, hvilket kan vække nostalgi eller skabe nye minder uanset beskuerens alder. Retrodesigns er gjort moderne med avancerede softwareteknikker, der gør billedet klarere og mere defineret. Men æstetikken, der kan omfatte pixels, krom og neon, er bevaret i hele designet. 
 
 
Designkonkurrence
 
 
14. Minimalisme gennem geometriske figurer
 
 
Udnyttelse af geometriske former i logodesign går aldrig af mode, og det bevarer sin popularitet til at være med på toppen af listen over trends. Designere foretrækker ofte at skabe simplistiske logoer, der bruger former til at definere brandets identitet. Geometriske former kan nemt implementeres uden at distrahere beskueren fra det centrale element i logoet. 
 Design by dcastro
 
 
Designkonkurrence
 
 
Det var det hele!
 
Disse tendenser gør logodesign i 2020 dynamisk, pulserende og fuld af liv. Du kan vælge mellem alle stilarter for at skabe din egen stil ved at indføje elementer som billeder, der er unikke for dit brand. Det’er afgørende at tage det et skridt over normen og innovere, så folk nemt kan genkende det unikke i dit brand’s identitet. Så du er velkommen til at lade dig inspirere af disse logotrends og begynde at gå forrest i dette nye årti af design!
 
 
 
 

Se vores andre artikler

x