Begynd at designe dit logo

5 måder at få dit logodesign til at fremstå mere klart på

Udgivet: 09/03/2018

Designer du et logo? Du tror måske, at det er nemt at skabe den visuelle repræsentation af et brand, men et iøjnefaldende logo er mere end blot en cirkel og et firmanavn. Du er virkelig nødt til at indkapsle betydningen. Ellers, uanset om du laver logoet for din egen virksomhed eller designer det for en kunde, vil du gøre virksomheden en kolossal bjørnetjeneste. Her er 5 måder at forbedre dit logodesign på, så det for alvor skiller sig ud blandt de millioner:


1. Stil dig selv nogle spørgsmål

>

Har alle logoer en historie? Ja og nej. Men det er ekstremt vigtigt at vide, hvor logoet stammer fra og hvorfor. Har brandet eksisteret i al evighed? Har det en arv? Det kan du bruge i logoets design ved at trække elementer fra hvornår og hvor brandet’s begyndelse.

 

Den anden grund til at stille dig selv nogle spørgsmål om logodesign er at indarbejde strategi i det overordnede look. Brandingprocessen går måske længere end logoet, men begge dele er sammenvævet, og derfor bør du have svarene på nogle vigtige brandingspørgsmål foran dig, mens du udvikler logoet, såsom:

 
  • Hvad gør mærket anderledes?
  • Hvorfor startede brandet? Hvad er missionen eller målet med brandet?
  • Hvordan forsøger brandet at nå sit mål?
  • Hvad er brandets eller virksomhedens værdier?
  • Hvad er brandets personlighed?
  • Hvem er målgruppen?
  • Hvordan vil mit webstedsdesign blive branded?

     

5 måder at få dit logodesign til at poppe


2. Væv visuelle vidundere

Der er visse måder at lave et logo, der er visuelt tiltalende—og en af de bedste metoder er at skabe en visuel fortolkning af brand’s overordnede koncept. Du kan f.eks. overveje en visuel dobbeltbetydning, hvor der er to ikoner vævet ind i et enkelt billede (tænk på illusionen med to ansigter eller vinkoppen). En anden måde er at lave ord- og symbolkunst, f.eks. ved at bruge brand’s navn til at udvikle et symbol. Hvis ordet f.eks. er “fodbold,” kan du få bogstaverne til at ligne en fodbold.

3. Forstå farvernes psykologi

Farve er ekstremt integreret i logodesign. Ingen vælger tilfældigt en farve til et logodesign, og hvis de gør det, tænker de tydeligvis ikke’meget over brandet. Farve kommunikerer tanker, ideer og overbevisninger. Farve fanger din opmærksomhed. Men farver er også vanskelige.

Nogle kunder har valgt en farvepalet. Andre ønsker gråtoner. I disse tilfælde kan du gøre passende brug af negativt rum for at skabe interesse og derefter bruge skygger til at give illustrationen liv.

 

Men hvis du har frihed til at lege, kan du måske tage et kig på farvernes psykologi i grafisk design. Mens farver i sidste ende kommer ned til, hvordan den enkelte opfatter dem, er der blevet lavet forskning af "opfattet hensigtsmæssighed" af mærker, der spørger, “Passer farven til det, der sælges?” For eksempel er rød fede, lidenskabelige og spændende. Blå er pålidelig, venlig og beroligende. Grøn bruges til penge, rigdom og sundhed. Lilla er mystisk, kongelig og rig.

Afhængigt af det budskab, du ønsker at formidle, kan farve tilføje dybde til designet.
 

Logo design farver


4. Udryd klichéerne

Som med tøj er der modefænomener inden for branding og logodesign. Mens mange af idéerne er det rene guld, er det at se en række designere bruge moden igen og igen bare at bede om problemer. I stedet for at følge den samme arketype af hvad’er “in,” hvorfor ikke komme med noget langt uden for boksen?

 

Her er nogle klicheer, som du bør undgå:

  • Ark/buer
  • Helvetica-skrifttype – hvis du ikke tror mig, så undersøg bare Gap-logo-fiaskoen for at få bevis. Og når vi nu er ved banale skrifttyper, så undgå Comic Sans, Papyrus og lignende stilarter for enhver pris.
  • Random prikker
  • Overlappende bogstaver
  • Chatbobler
 

5. Enkelhed og symmetri

De bedste logoer er dem, der er enkle—fordi de kan udvikle sig senere hen. Et godt eksempel er Nike Swoosh. Simple logoer er stærke og har givet genklang hos en række forskellige målgrupper i hele verden. Enkelhed er mindeværdig, fascinerende og ofte beundringsværdig. Alle tror altid, at komplekse og prangende logoer er bedst, fordi de skiller sig ud, men i virkeligheden er de bedste ikoner dem med enkle linjer og et enkelt, lokkende element.
 

tips til logodesign


Tag Macintosh Apple. Det almindelige æbleikon uden den fjernede klump er normalt. Men når du tilføjer “byte,” betydningen af logoet intensiveres.

 

En anden måde at holde det enkelt, men effektivt, er at tænke i symmetri. Hvis man bruger Apple-logoet som eksempel, og ser på kurverne og linjerne, kan man se, at der er en sammenhæng mellem cirklerne og krumningerne. Vil du gå dybere ned i dybden? Tag et kig på det nyeste Twitter-logo. Du vil blive forbløffet over alle de cirkler, der bruges til at holde linjerne synkrone.

 

Opret et websted til din virksomhed

I dag skal enhver virksomhed have en hjemmeside. Mange små virksomhedsejere vil sige, at de ikke har penge til at betale for en dyr webprogrammering, så de kan sælge varer, modtage betalinger online, tage imod reservationer, liste tilbud og hvad de ellers laver for en virksomhed. En overkommelig løsning er at start med at bruge en webside builder.

 

Sluttelige tanker

Ingen ønsker et logo, der stinker. Hold op med at tænke på det, der er blevet gjort, og lav noget helt unikt og ud over det sædvanlige for at brande din virksomhed. Selvom disse tips er det, som er fantastiske logodesigns bruger til at konstruere tidløse logoer til brands, er det op til dig at sætte et kreativt spin på det overordnede design. Nu hvor du har læst disse tips, bør du føle dig inspireret—så gå ud og lav det logo!

 
 

Se vores andre artikler

x