Begynd at designe dit logo

Ting, du skal undgå, når du designer et logo

Udgivet: 22/11/2017
Ting, du skal undgå, når du designer et logo

Alle virksomheder har brug for et logo, men hvad er dit logo værd, hvis det ikke er tydeligt for dine kunder? Som designer kan jeg fortælle dig, at mange mennesker allerede har en masse idéer, der flyder i baghovedet om, hvordan de ønsker, at deres logo skal se ud, før de overhovedet er begyndt. Nogle mennesker ønsker, at deres logo skal ligne noget, de har set ude på gaden. Nogle mennesker har fuldstændige « out-of-the-box » ideer. Uanset hvad er der en række regler og retningslinjer for logodesign, som du skal overholde, hvis du vil have dit logo til at se professionelt ud. Når det kommer til online logodesign, er der mange, der tager fejl, fordi det er dem, der designer logoet. Her er nogle vigtige retningslinjer, som vil hjælpe dig med at designe et meget professionelt logo:

Start med at designe dit logo nu

 

Kompleksitet

Hold det enkelt. Simple logoer er nemmere at se på og huske. Jo enklere dit logo er, jo nemmere vil du kunne tilpasse dit logo til forskellige formater (hjemmesider, visitkort, klistermærker, T-shirts, plakater), og jo mere vil folk kunne huske det. Her’er et eksempel på et logo, der er for komplekst :

Logo for komplekst
 

Mærker du, hvordan du bliver ramt lige i næsen af det super prangende gule? Denne farve er meget til at overkomme, farven er stort set det eneste, der skiller sig ud, og det’er svært at se på. Udover at være alt for prangende, skal du huske på, at dine farver skal være printvenlige. Denne farve vil ikke blive godt, hvis den bliver trykt. Rammen omkring teksten er meget grov og er ikke nødvendig. Det gule i teksten gør den svær at læse, og de dekorative stjerner er klædelige og unødvendige. Undgå at bruge for mange dekorative dimser og former omkring dit logo, og hold det bare klart og enkelt. Brug komplementære farver, der ikke er for prangende, og sørg for, at de ikke er for lyse, ellers får du problemer, når du printer dem.

 

Fonts

Sørg for, at den skrifttype, du bruger, er letlæselig og ikke for mærkelig. Undgå at bruge for komplicerede kaligrafi-skrifttyper, men foretrækker i stedet skarpe, fede skrifttyper, der skiller sig ud, og som vil kunne læses både tæt på og langt væk. Hvis du bruger to skrifttyper, skal du sørge for, at de passer sammen (ligesom jeg nævnte med farverne ovenfor). Du bør ikke bruge mere end to skrifttyper i din logosammensætning, for mange skrifttyper får dit logo til at se skramlet og uprofessionelt ud. Her’er et eksempel på et logo, der ikke har udnyttet skrifttyperne korrekt :

Logo med for mange skrifttyper

I dette eksempel passer skrifttyperne og farverne tydeligvis IKKE godt sammen. Designeren har brugt en kaligrafisk skrifttype til firmanavnet, der ikke er særlig læsbar, grundlinjen nedenunder bruger en futuristisk, firkantet skrifttype, der ikke passer godt sammen med den kaligrafiske, og efter det godt… du skal huske på, at du’ikke designer et visitkort, når du’laver et logo, tilføjelse af din adresse, nummer, dato ect… er’ikke anbefalelsesværdigt. Et professionelt udseende logo bør kun bestå af højst 2 eller 3 linjer, og skrifttyperne skal passe godt sammen med farverne. Husk på, at folk skal kunne læse teksten både på nært og fjernt hold. Hvis du trykker ovenstående eksempel på forretningspapir, er det indlysende, at teksten IKKE vil være let at læse… Don’t make you’re clients get you’re their magnifying glasses out. Brug den samme slags skriftfamilier og hold teksterne så korte og tydelige som muligt. Dette er en afgørende del af udformningen af et vellykket logo !


Struktur

Det er super vigtigt, at dit logo forbliver velstruktureret. Justeringen af elementerne i dit logo er meget vigtig. Hvis du har et logo, der ikke er struktureret og justeret korrekt, kan det virke uprofessionelt og ende med ikke engang at ligne et logo. Se eksemplet nedenfor og sørg for, at du ikke begår de samme fejl :

Logo med strukturproblem
I det første eksempel (som beskrevet ovenfor) er der alt for mange tekster, skrifttypes variationer og størrelser. Hold det simpelt, sørg for at du’kun har max. 2 eller 3 linjer med tekster i dit logo. I eksempel nummer to har vi farver, der er for prangende, tekst og ikon, der overlapper hinanden, problemer med tilpasningen og usammenhængende valg af skrifttyper. Undgå at overlappe elementer, da det skaber forvirring, sørg for, at elementerne er placeret med ordentlig afstand, og at de er pænt justeret. Her er et par eksempler på logoer, der er meget velstrukturerede og som fungerer !

godt logoformat

 

Bemærk, at i det første eksempel, at ikonet er flot og synligt og perfekt afstemt med teksterne. De to farver, der er brugt i teksterne, er de samme som farverne i ikonet, og størrelsen/ mængden er ikke for overvældende. Nummeret skiller sig ud, man ser direkte hvad denne virksomhed beskæftiger sig med. Grundlinjen er stort set lige så lang som firmanavnet, hvilket giver hele designet mere struktur, farverne passer godt sammen. Nummer 3 er sødt og diskret. Tagikonet oven på firmanavnet, fed tekst, letlæselige skrifttyper og med samme farve som ikonet, grundlinjen er perfekt afstemt med firmanavnet og har lidt bogstavafstand, hvilket giver det lidt mere stil.

 

Farver

Farver er et af de vigtigste elementer i et logo, som afgør, om dit logo vil fungere eller ej. Farver, der er for lyse, vil ikke se godt ud, men vigtigst af alt vil de ikke komme godt ud på trykte produkter. Sørg for at bruge komplementære farver, her er en fin farvepalet med varme og kolde komplementære farvevariationer :

Forslag til logofarver

 

Sørg for, at alle elementer fungerer i harmoni med farverne. Farver fra ikonet skal bruges til teksterne. Lette til mellemgrå farver er også cool, fordi de passer til alt.


Sluttende bemærkninger

Som afslutning på denne artikel vil jeg’sige, at når du’laver et logo, skal du virkelig tænke dig om og også gøre dit hjemmearbejde. Tag et kig på, hvad andre virksomheder laver og undgå at lave almindelige fejltagelser. Sørg for, at de valgte farver passer til din branche, f.eks. bør du ikke vælge en lysegul farve, hvis du leverer sunde måltider. Sørg for, at dit logo er perfekt justeret. Sørg for, at du bruger skrifttyper, der er lette at se på, som skiller sig ud, og som er lette at læse både tæt på og langt væk. Og sidst, men ikke mindst, skal du holde det simpelt. Jo enklere, jo bedre. Jo enklere dit logo er, jo mere vil dine kunder huske dit firmanavn, og jo mere vil de tænke på dig, når de har brug for dine tjenester.


Vi håber, at denne artikel har hjulpet dig med at forstå does and dont’s, når du designer et logo. Vores hjemmeside tilbyder en gør-det-selv online logodesign service, som er designet og udarbejdet af vores erfarne og passionerede team. Design dit logo til din virksomhed i dag på under 15 minutter, vælg mellem over 1000 premium logoskabeloner håndlavet af vores team af designere, og tilpas dit logo ved hjælp af vores brugervenlige online værktøjer.



Start med at designe dit logo nu

 

Se vores andre artikler

x