Begynd at designe dit logo

Verdens mærker | Verdens mest genkendelige logoer

Udgivet: 07/05/2020

Verdens mærker

 

En virksomheds visuelle identitet kan ødelægge, skabe eller hjælpe den til at flyve hele vejen til toppen. En virksomhed eller et brand’s logodesign er faktisk et af de vigtigste aspekter af deres visuelle identitet. Ikke alene adskiller det det ene mærke fra det andet, men det har også potentiale til at forbedre, hvordan virksomheden præsterer, påvirker kundernes valg, skaber loyalitet og opbygger brandværdi. Det er alt sammen stærke træk, som brands har potentiale til at gøre. Hvis du’er ved at beslutte dig for dit eget brandnavn, bør du overveje en proces kaldet ‘brand name testing’ for at sikre, at din målgruppe har en genklang med dit brandnavn, næsten lige så meget som de har med nedenstående logoer! 

Den Internationale Standardiseringsorganisation, et internationalt organ bestående af repræsentanter fra forskellige nationale standardiseringsorganisationer, der blev grundlagt i 1947, fremmer verdensomspændende proprietære, industrielle og kommercielle standarder. Organisationen’s protokol til vurdering af brandværdi falder på seks nøglekrav: gennemsigtighed, validitet, pålidelighed, tilstrækkelighed, objektivitet og finansielle, adfærdsmæssige og juridiske parametre. Mærkeværdi går hånd i hånd med omdømme, som også er med til at diktere succes. Det er afgørende for en virksomheds samlede succes at opretholde et positivt omdømme for et brand. 

Herfor har vi’tidligere forklaret aspekter af et logo, samtidig med at vi har skitseret grundene til, hvorfor autenticitet er så vigtig for designprocessen. Nu har vi’håndplukket ti af verdens’mest genkendelige brands i verden for at gå ind i historien og logodesignets udvikling i jagten på svar på, hvad der har gjort dem så succesfulde. ISO ville være stolt. 

 

Coca-cola

 

Verdens mærker coca cola-logo


I foråret 1886 fremstillede apotekeren John Stith Pemberton fra Atlanta en sirup, der skulle ændre verden. Tingene eskalerede hurtigt nok, da lokalsamfundet gav begejstrede anmeldelser. Pemberton’s bogholder, Frank M Robinson, kom med navnet Coca-Cola og foreslog, at de to C’s ville se godt ud i reklamer. Robinson designede firmaets skrift ved at eksperimentere med en udførlig spenceriansk skrift, idet han var indstillet på at give det navn, han netop havde givet, et dramatisk udseende. 

Den røde og hvide farvepalet, som vi kender og har fået indgroet i vores kulturelle landskab, har mere end traditionelle kvaliteter. Rødt portrætterer magt, spænding og energi. Farven i sig selv udløser impulskøb, og undersøgelser har tidligere vist, at pokerspillere med røde jetoner satser mere end dem med blå jetoner. Den lidenskabelige hvide og svingende kursivtekst antyder en tid fra fortiden, en brændende nostalgi. Paletten passer tilfældigvis til julemandens dragt, som siden er blevet en Coca-Cola-maskot, hvilket forbinder flere traditioner med det ikoniske mærke. 

Fast forward til nutiden, hvor Coca-cola indtager rangen som den største producent og distributør af drikkevarer og endnu mere, en af de største virksomheder i verden. 1,9 milliarder portioner Coca-Cola-produkter sælges hver dag på verdensplan, sammenlignet med blot 25 flasker i det første år. Med sit varemærke officielt registreret i 1887 er der kun sket små ændringer, hvilket gør Coca-Cola til et fortjent mærke i verden, der falder sammen med stabilitet og tradition. 

 

Pepsi

 

Verdens mærker pepsi-logo

For Pepsi var der Brad’s Drink. Caleb Bradham, der blev skabt af en apoteker i North Carolina, bragte dette medicinske hjælpemiddel til verden i 1893, kun få år efter Coca-Cola og et par år før Dr. Pepper dukkede op. Fem år senere blev Brad’s Drink til Pepsi-Cola, et navn, der er afledt af et andet ord for fordøjelsesbesvær, nemlig “dyspepsia”;. 

Pepsi har været et mærke, som har trodset ligningen for, hvad der gør et tidløst og genkendeligt mærke: konsistens. I løbet af det århundrede, hvor Pepsi har eksisteret, har der været tolv væsentlige logoomlægninger, og mindre produkter og smagsvarianter er ikke medregnet. På trods af disse løbende ændringer har Pepsi lovet én ting: tilfredshed. Deres røde, hvide og blå nuancer har skabt et rent og æstetisk tiltalende logo gennem bevidste kurver og cirkler. Twitter’s kreative direktør erklærede, at de overlappende cirkler opfordrede til potentielle netværk, interesser og idéer, der kan skabes, forbindes og krydses blandt jævnaldrende og venner. Det nuværende logo, der er godkendt af det gyldne snit, er stadig genkendeligt på trods af virksomhedens konstante udvikling. 

 

McDonald’s

 

Verdens mærker Mcdonald's logo

McDonald’s er USA’s førende fastfoodvirksomhed, der blev grundlagt i 1940 som en enkelt restaurant. Med tiden er de gyldne buer, som udgør McDonald’s “M” blevet synonymt med vores kollektive idé om bekvem mad. Disse buer er blevet så meget mere og symboliserer fastfoodkulturen og Amerika på en særlig måde. 

Mærket har gennemgået et par redesigns siden starten, men har holdt fast i det samme koncept i årtier. Disse ikoniske buer var baseret på et af de oprindelige restaurantdesigns, som omfattede separate gyldne buer, der lignede et “M”,  over bygningen. 

 

Nike

 

Verdens mærker med Nike-logo

 

Nike er det mest værdifulde modebrand i verden, og dets swoosh er et af de mest ikoniske brandidentiteter, der findes i dag. Logoet, der oprindeligt blev designet i 1971 af en elev af Phil Knight, en af Nike's grundlæggere. Designeren Carolyn Davidson blev betalt 35 dollars, og Knight blev citeret for at have sagt: "Jeg elsker det ikke, men det vokser på mig.

Davidson lod sig inspirere af den græske gudinde for sejr, Nike, og modellerede logoet efter hendes vinge. Den græske folklore fortæller, at gudinden Nike påvirkede mange modige krigere til at vinde kampe for at beskytte deres fædreland. Det siges, at gudinden Nikes vinger skulle have givet krigerne motivation og mod til at drage ud på slagmarken. Det var vigtigt for designeren både at formidle budskabet om bevægelse og adskille sig fra deres rivaliserende virksomhed Adidas. 

Nike’s logo bruger det hvide rum omkring det lige så meget som selve kurven stimulerer bevægelse, hvor man næsten kan høre og føle designet. Dens enkelhed signalerer hastighed og smidighed, og gør det også muligt for det at se godt ud på alle virksomhedens produkter, og indgyder ikonet på alle mulige måder. 

 

Adidas

.
 

Verdens mærker Adidas-logo

Adidas er grundlagt og har hovedkvarter i Herzogenaurach, Tyskland, og er blevet et symbol på elegance og holdbarhed. Mærket har på egen hånd været pioner inden for minimalistisk, corporate logodesign. De tre striber er blevet det typiske Adidas-symbol. 

Adidas købte det trestribede varemærke fra et finsk mærke i 1950'erne, og ikonografien blev skabt af virksomhedens grundlægger, Adi Dassler. Dassler brugte disse mærker første gang i mærket’s fodtøj i 1949, da han især ønskede at skabe et symbol, der umiddelbart kunne genkendes i idrætskonkurrencer. Selv om det var et simpelt design, blev dette så voldsomt forbundet med mærket, at Dassler endda kaldte sin virksomhed “the three-stripe company.” 

For en smule baggrund om selve designet er det’let at genkende, at de  striber danner form som et bjerg. Dette skal inspirere og udfordre kunderne til at presse sig selv til at nå deres fulde potentiale. 

 

Google

 

Varemærker i verden Google-logo

Google er synonymt med mange af vores digitale henvendelser, herunder internettet (!!!!). De’har lavet vores liste af en grund. Den amerikanske multinationale teknologi-organisation, der har specialiseret sig i internetrelaterede tjenester og produkter, har det bedste omdømme af alle virksomheder i USA og er i øjeblikket et af de mest anerkendte brands i verden.  Google havde faktisk to logoer i begyndelsen.
I 1996 havde Google-logoet et billede af en hånd og virksomhedens oprindelige navn (BackRub) i rød skrifttype. Da de først blev omdøbt til Google, lancerede de et meget mere simpelt  logo i 1998, hvor der stod "Google!" i en flerfarvet nuance. Ruth Kedar var  den grafiske designer bag det nu berømte logo.

"Vi endte med de primære farver, men i stedet for at lade mønstret gå i rækkefølge, satte vi en sekundær farve på L'et, hvilket bragte tanken tilbage om, at Google ikke følger reglerne."

Der’har været en masse diskussion omkring ufuldkommenhederne omkring det nuværende logo, og den britiske designer Will Patterson forklarer elegant  hvorfor Google-logoet er optisk perfekt på trods af dets matematiske og geometriske ufuldkommenhed.

 

Facebook

 

Brands of the world Facebook-logo

Facebook blev grundlagt i 2004 og har været med  til at give folk mulighed for at opbygge fællesskaber og samtidig bringe verden tættere på hinanden. Det, der startede som et lille og meget lokalt websted i en kollegieelev’s kollegieværelse, er siden blevet udvidet til DEN sociale mediegigant, vi kender i dag.   

Da Facebook begyndte at udvikle sig fra et netværkswebsted på universitetet til en verdensomspændende social medieplatform, hyrede stifterne Mark Zuckerberg og Sean Parker Mike Buzzard fra Cuban Council til at skabe et nyt logo til virksomheden. Det logo, som Buzzard designede, er næsten identisk med det logo, der er forbundet med Facebook i dag, da virksomheden kun har foretaget mindre ændringer gennem årene. Logoets blå farveskema blev valgt, fordi Zuckerberg lider af deuteranopi, en form for farveblindhed. En farve, som en person, der lider af deuteranopi, let kan skelne, er blå.

Facebook-logoet er simpelt og ligetil designmæssigt med hvid skrifttype med små bogstaver på en rolig, blå baggrund. Selv om skemaet blev valgt på grund af Zuckerberg’s tilstand, er der stadig betydning for selve farveskemaet. Blå og hvid er længe blevet brugt i kombination for at repræsentere renhed og optimisme, hvilket er noget, Facebook stræbte efter som brand. 

 

Twitter

 

Brands of the world Twitter-logo

“Twitter er fuglen, fuglen er Twitter,” det sociale netværksfirma’s tidligere kreative direktør, Doug Bowman erklærede.

Deres signaturikon har længe adskilt sig fra andre platforme og er kommet langt siden begyndelsen ellers kendt som “twttr”. Twitter’s officielle lancering var den 15. juli 2006, hvor grundlæggerne hyrede den svenske grafiske designer Linda Gavin til at udvikle det første officielle logo på én dag. Brandingen forblev den samme indtil 2010, hvor den udviklede sig til den måde, vi kender den i dag, gennem Martin Grasser’s øjne. Hans design, det nuværende logo, er baseret på en kolibri, hvis illustration er baseret på femten cirkler. Grasser udtalte, at cirklerne symboliserer idéen om, at Twitter demokratiserer information og giver alle en stemme, for at formidle et neutralt billede. Twitter’s tidligere kreative direktør kaldte det visuelle identifikationsskifte for “ den ultimative repræsentation af frihed, håb og ubegrænsede muligheder.” Platformen kommunikerede, hvordan forenkling kan være et tegn på succes. 

 

Instagram

 

Brands of the world Twitter-logo

CEO og medstifter Kevin Systrom havde ingen anelse om, at Instagram, den sociale platform til deling af billeder, ville vokse til et enormt internationalt netværk. Da Facebook købte den i 2012, blev Instagram en af de mest aktive sociale medieplatforme, der findes i dag. 

Alle deres logoer har været baseret på formen af et instant kamera, hvilket leder tilbage til netværket’s vigtigste betegnelse, nemlig deling af fotografier. Det oprindelige Instagram-logo fra 2010 blev designet af Systrom og var en efterligning af et Polaroid-kamera med en regnbuefarvet stribe. Nu er Instagram-logoet et minimalistisk solnedgangsfarvet omrids af det oprindelige Polaroid-kamera-billede. Skiftet fra et tydeligt analogt kamera til den minimalistiske digitale illustration, som det er nu, skabte et ramaskrig fra deres eksisterende fællesskab, men hukommelsen og genkendeligheden er stadigvæk til stede.

 

Amazon

 

Varemærker i verden Amazon-logo

Vi’slutter vores liste over verdens brands med en banger: Amazon.com, Inc. Den amerikanske multinationale teknologivirksomhed med hovedsæde i Seattle, Washington, er en e-handel, cloud computing, kunstig intelligens og digital streaming-teknologivirksomhed, der nu betragtes som en af de fire store virksomheder sammen med Google, Apple og Facebook. 

Stifteren af Amazon, Jeff Bezos, hyrede Turner Duckworth til at skabe Amazon-logoet. I første omgang var logoet bogstavet ‘‘A’’ med formen af en flod indeni. Erstattet i 1997 med en mere detaljeret tekst (herunder‘‘‘amazon.com'' med sloganet ‘Earth's Biggest Bookstore’). Det logo, vi kender i dag, med den gule streg, blev vedtaget i 1998 og viser et budskab om, at de sælger alt fra “A til Z”. 

 

Har du brug for branding til din næste virksomhed
 

Logogenies logo maker



Logogenie’s tredje generation gratis logomager giver dig mulighed for at angive din virksomhed’s branche og den foretrukne skrifttype. Gennem tre trin kan du personliggøre dit logo gennem dit firmanavn og din grundlinje eller dit slogan. Første trin: Indtast virksomhedsoplysninger. Industrivalg har et bredt udvalg, herunder byggeri, mode, teknologi, wellness, mad, transport og meget mere. Trin to: Vælg en logoskabelon. Der er hundredvis til rådighed, og efter dit valg kan du få vist et eksempel og downloade. Tilpasning sker gennem ubegrænsede ændringer. Layout, farvepalet, skrifttyper og symboler kan ændres. Trin tre: Der stilles en download i høj opløsning til rådighed, og i mange formater. Logodesignet er kompatibelt med programmer, såsom Adobe Illustrator og Photoshop. 


Start design af dit logo

 

Se vores andre artikler

x