Statistikker afslører, at der er cirka 33,2 millioner virksomheder i USA. Dette tal inkluderer alt (som i alt), lige fra små lokale virksomheder til store virksomheder og multinationale selskaber.
Så hvis du er en startup, er valget af dit firmanavn utvivlsomt en af de mest kedelige og udfordrende opgaver, der kan forårsage søvnløse nætter. Forståeligt nok skal det være mindeværdigt og meningsfuldt, fordi det sætter tonen for din branding.
Denne artikel vil guide dig gennem processen med at vælge et firmanavn og hjælpe dig med at træffe en informeret beslutning hurtigt.
Hvad Gør et Fantastisk Firmanavn?
Tænk på Google eller Uber. Begge har mindeværdige, søde og KORTE navne. Ja, jeg forstår. De virker ret enkle. Men ved nærmere eftersyn indså jeg også, at de bærer meget vægt og repræsenterer deres respektive virksomheder i deres brancher.
Dit navn er det første, dine kunder ser, når de opdager din virksomhed, om det er på sociale medier, hjemmeside eller Google-annonceliste. Det skal resonere med din målgruppe og repræsentere, hvad du gør, og dine produkter og tjenester. Derfor skal det være let at huske.
Sådan Skaber Brands Deres Firmanavn?
Lav dit forarbejde og forskning
Brands udfører grundig research online, besøger konkurrenters sider og analyserer deres brancher. De tjekker navnene på deres konkurrenter og leder efter specifikke mønstre med hensyn til trendende ord og fraser inden for deres niche. Men selvfølgelig, da du ønsker at skille dig ud, undgår du at være en copycat. Så prøv ikke at blande dig.
Brainstorm for forretningsnavneidéer
Drøft det med dine kreative venner og team for at brainstorme potentielle forretningsnavne. Lad dine ideer flyde og vær så innovativ som muligt. Ingen dom på dette punkt! Du kan komme med så mange navne, du kan for at indsnævre senere.
Trods alt er kreativitet nøglen! Hvem ved? Dine mest unikke forretningsnavneidéer kan komme fra uventede steder (og personer).
Opret en stemningsbestyrelse
Tag dig tid til at visualisere (nej, ikke en meditationsession, men tæt på det). Til denne aktivitet opretter du en stemningsbestyrelse. Tilføj billeder, skrifter og farver, der bedst repræsenterer din brands budskab, følelse og personlighed. Pointen her er at se de potentielle navne, der klart stemmer overens med din virksomheds overordnede følelse.
Udkast til et firmanavn
Nu hvor du har den magiske liste over potentielle navne, kom i gang og begynd at udkaste. Kombiner fraser og ord, ændre stavemåder og eksperimentere med forskellige variationer. Dit endelige mål ville være at forfine alle disse ideer og udvikle en endelig liste over seje forretningsnavne.
Få feedback
Indhent feedback fra mentorer, familiemedlemmer, betroede venner og interessenter. Dette er et væsentligt skridt i oprettelsen af et firmanavn.
Hvad synes de om dine potentielle forretningsnavne? Er de lette at udtale og huske? Fremkalder de følelser (og rører ved hjertet)? Indsnævr dine muligheder endnu mere.
Registrer dit firmanavn
Tjek, at firmanavnet er tilgængeligt, før du investerer for meget i det. Lav en hurtig domænesøgning, og husk at tjekke varemærker. Når du er 100% sikker på, at dit valgte firmanavn er tilgængeligt, skal du registrere det hurtigst muligt.
Ting at Overveje, Når du Vælger en Virksomhed
Ord, der er svære at stave
Vi anbefaler ikke at bruge ord, der er svære at stave (og komplicerede fraser). Målet er at hjælpe dine kunder med at finde din virksomhed på Google og andre søgemaskiner uden at skulle gætte, hvordan det staves korrekt. Så hvis du har svært ved at stave dit firmanavn, vil dine kunder også have det. Dette navn passer måske ikke til din virksomhed, så tilbage til tegnebrættet.
Svære navne
Når et navn er svært at huske og udtale, er det sandsynligvis også svært at huske. Dette er et dårligt tegn. I stedet for komplekse navne, hold dig til dem, der er lette at udtale. Vi anbefaler at bruge standard og simple ord til hurtig genkendelse.
Forkortelser
Medmindre forkortelser er almindeligt kendte, skal du ikke bruge dem til et firmanavn, som i bund og grund skal formidle information om, hvad du gør uden at forklare det. Det er sandsynligvis bedst for dig at undgå forkortelser.
Undgå et langt navn
Lange navne kræver meget arbejde for at integrere dem i dine varer, markedsføringsmaterialer, visitkort og logoer. Derudover passer de ikke godt sammen med noget design. Hold det kort og sødt.
Overvejelse af webdomænenavn
Tjek tilgængeligheden af et domæne til dit firmanavn, som skal oversætte godt til et domænenavn. Sæt det i browserens vindue og mærk det. Ser det mærkeligt ud? Du skal tænke på dette på forhånd for at undgå eventuel fortrydelse senere.
Varemærkeproblemer
Dit valgte navn bør ikke være varemærket. Ellers kan du stå over for dyre og tidskrævende juridiske kampe, som du kunne undgå ved at lave en hurtig søgning. Undgå også firmanavne, der ligner allerede etablerede navne i branchen.
Tips og Idéer til at Finde et Godt Firmanavn
Opfundne ord
Sjove og fængende navne som Kodak og Verizon er opfundne ord. De er unikke, tiltalende og, vigtigst af alt, brandbare.
Ordlege
Lav et mindeværdigt, distinkt firmanavn med ordlege eller vittigheder, der kan hænge fast i folks hoveder, fordi de er sjove!
Rimende ord
Rimende navne som FitBit eller StubHub er både mindeværdige og sjove. Og som du måske allerede ved, er de blevet enorme siden lanceringen, og sandsynligvis er en af deres hemmeligheder deres mindeværdige rimende navne.
Webvenlige og korte
Målet er at holde dit firmanavn så kort som muligt. Hvorfor? Kortere navne er nemmere at huske og skrive i browserens søgefelt (eller webadresse).
Ordbanker
Lav en liste over relevante ord (associeret med din virksomhed), og prøv derefter at eksperimentere. Bland og match disse ord for en spandfuld inspiration. Igen, hvem ved? Du kan forbinde seje og tiltalende ord til forretningsnavneidéer.
Ordbog
Slå synonymer op i ordbogen og find de ord, der lyder mere unikke og tiltalende. Du kan blive overrasket over resultaterne.
Nøglekvaliteter til et Stærkt Firmanavn
Kortfattethed
Hold igen, hold dit navn kort og sødt. Det vil være nemmere at integrere i markedsføringsmaterialer, og kunder vil være mere tilbøjelige til at huske dem. Berømte brands har typisk et eller to ord maksimalt i deres navne (Apple, Google, osv).
Relevans
Endnu en ting om branding, som du bør huske, er relevans. Sørg for, at dit navn er relevant for det, du gør, eller hvilken værdi du tilbyder. Undgå mærkelige og underlige ord bare for at være anderledes. Brug ikke ord, der ikke har noget at gøre med din virksomhed. Ellers kan du forvirre folk.
Unikhed
Igen skal dit firmanavn være unikt (men ikke underligt eller mærkeligt, okay?). Brug et navn, der sandsynligvis ikke er noget andet navn derude. Din originalitet vil hjælpe dig med at skille dig ud fra resten, samtidig med at den vil vække nysgerrighed. Find den rette balance og hold dig væk fra alt for unikke navne, dog.
Spændende
Brug et provokerende og karakteristisk navn. Husk, vi taler om branding (ikke om at være kedelig).
Lingvistisk ren
Hvordan udtales dit firmanavn af en italiensk, spansk, fransk eller japansk modersmålstaler? Hvad betyder dit navn på deres respektive modersmål? Du skal understøtte sådanne sprog for at drive forretning i USA, især i tætbefolkede områder som Florida, New York og Californien.
Engagerende
Kreativitet er afgørende for at skabe et godt navn til din virksomhed. Fantasi vil være nyttig til dette. Tænk på Häagen-Dazs og Tesla .
Brandsammenhæng
Fremragende firmanavne udtrykker autentisk et brands budskab. Det samme gælder for deres positionering og personlighed. One Flex, Fitbit Zip og Force er eksemplariske navne, der formidler enkelhed og høj energi.
Fleksibelt og vedvarende
Hvis din forretningsmodel ændrer sig i fremtiden, vil dit navn stadig være relevant? Hvad nu hvis kulturelle tendenser skifter? Eller hvad nu hvis dit brand overskrider lokale grænser? Sådan noget.
Kulturelt følsomt
Er dit firmanavn frit for negative konnotationer og betydninger i andre lande? (Undtagelser er berømte brands, hvis navne har negative betydninger eller konnotationer, såsom Virgin, Fossil, Slack, Gap og Poison).
Tidløshed
Medmindre du er i modebranchen, skal du holde dig væk fra aktuelle og hippe firmanavne. Du skal være forsigtig med at bruge trendy udtryk og ord (Trends kommer og går). Plus, "in" navne vil heller ikke fungere på tværs af alle markedsdemografier. Så vi råder dig til at holde dig til simple, klassiske navne, der kan modstå tidens ændringer.
20 Seje Firmanavneidéer
-
FreshFlock
-
ByteHive
-
NovaNest
-
EchoEcho
-
GigaGroove
-
UrbanSprout
-
ZenithTech
-
EcoSphere
-
AstroArcade
-
HumbleHive
-
ChicCrafters
-
PulsePioneer
-
QuirkQuest
-
BlushBliss
-
SnapSizzle
-
RadiantRidge
-
CraftClique
-
AquaQuirk
-
GleamGrove
-
LushLoom
Konklusion
Valg af et firmanavn kombinerer strategi og kunst. Du skal balancere kreativitet med objektivitet for at skabe et unikt, let at huske og relevant firmanavn.
Udforsk forskellige forretningsnavneidéer og vær klar til at forfine dem. Gennemgå alle vinkler, før du endelig beslutter dig for et firmanavn. Ved dagens afslutning er navnet på din virksomhed selve fundamentet for forretningsbranding og identitet. Så giv det dit bedste skud!
Hvis du er klar til at komme i gang, er du velkommen til at udforske vores AI-firmanavnsgenerator. Alternativt kan du konsultere en brandingekspert for at hjælpe dig med at skabe det perfekte firmanavn, der repræsenterer din virksomhed, resonnerer med din målgruppe, vækker interesse og efterlader et godt og varigt indtryk.