Begynd at designe dit logo

Visitkort | Historien, bedste designpraksis og de digitale alternativer

Udgivet: 28/07/2020

Vi er her for at dykke ned i et ofte overset aspekt af branding, og et aspekt hvis ritualer har ændret sig en del i løbet af de sidste par måneder: visitkort. 

Da hele verden i øjeblikket er i forandring på grund af den globale COVID-pandemi, bliver så mange aspekter af den måde, vi opfører os professionelt på, revurderet med henblik på effektivitet, miljøpåvirkning, kulturel kontekst og generel gevinst. Det’er nødvendigt og længe tiltrængt at undersøge dette, og vi’er her for at se på dette meget lille, men vigtige aspekt af professionelle introduktioner samt give nogle forslag til måder at komme videre på en bevidst måde. 


Visitkortets historie

 

Instagram-logo

 

Businesskort dukkede først op i Kina i det 15. århundrede som "visitkort", hvor folk bar rundt på små kort for at forklare, hvor vigtige de var. Disse kort blev udvekslet, når der blev anmodet om et møde, og når der skulle fremvises legitimation for at besøge en elitevirksomhed. Papirvægt, designets kvalitet og samleveres alder gav et fingerpeg om, hvor elitær den person, som kortet repræsenterede, var.

Lad’s overgang til det 17. århundredes Europa, hvor kort blev brugt på ganske lignende måde. Ofte for at annoncere den forestående ankomst af velhavende eller aristokratiske personer til deres lokale by eller hjem, blev kortene også brugt til en lang række sociale interaktioner, fra forretning til dating. Kortene havde samme form og størrelse som spillekort, var graveret med guld, havde fede skrifttyper og blev en fast bestanddel af eliten. Privilegerede huse havde kortbakker, som også var udsmykkede i deres konstruktion, så de besøgende kunne efterlade et kort. 

I det 17. århundrede var adresser ikke almindelige. For at bekæmpe denne udfordring blev “trade cards” opfundet specifikt, så folk kunne finde forretninger meget lettere. Handelskort blev trykt på begge sider, hvor den ene side indeholdt salgsfremmende oplysninger om virksomheden og den anden side et kort over, hvor virksomheden var beliggende. 

Den industrielle revolution skabte blandt alle de andre tilpasninger, den havde på verden, også et mere afslappet rum til at netværke professionelt. Udveksling af kontaktoplysninger blev afgørende. Både “visitkort” og “erhvervskort” blev slået sammen til ét og udleveret i langt mindre formelle situationer. Overklassen holdt stadig fast i sin aversion mod det uformelle, men dette blev udbredt i USA.

Træsskæringsteknologi og bogtrykteknik gav plads til masseproduktion af visitkort, hvilket gjorde det muligt for virksomheder af alle størrelser at give kontaktoplysninger ud til potentielle klienter, kunder og samarbejdspartnere. I 1980’erne opstod en hel kultur omkring visitkort. Hvem kan glemme scenen i "American Psycho", som var en mindeværdig fremstilling af den daværende besættelse af at bære og udveksle visitkort?

Visitekort er en alvorlig sag i så mange dele af verden. I Japan kaldes visitkort meishi (???). Disse kort har begge sider, hvor den ene side er skrevet med japanske bogstaver og på bagsiden ofte med latinske bogstaver. Præsentationen af en meishi til en anden person er meget mere formel og ritualistisk end i den vestlige verden. I dette ritual med at give og modtage skal kortet holdes i de to øverste hjørner, med forsiden opad og vendt, så det kan læses af den person, der modtager meishi'en. Modtageren tager kortet i de to nederste hjørner med begge hænder. Det betragtes som uhøfligt at placere fingrene over navnet eller andre oplysninger. Meishi opbevares i et læderetui for at forhindre, at det bliver slidt, og der skrives aldrig på det, og det lægges aldrig i en lomme, hvilket er et andet tegn på mangel på respekt.

 

Hvad’er der på et visitkort?

 

Instagram-logo

 

Et visitkort hjælper dig med at komme i kontakt med flere potentielle kunder, partnere og samarbejdspartnere og forstærker din forbindelse, især når du starter en virksomhed eller skifter karriere. Det er stadig en fast bestanddel af den professionelle verden. Et visitkort, uanset om det er digitalt eller trykt, er en simpel, delbar fil eller et print med kontaktoplysninger. Ligesom en skiltestander på et fortov omfatter disse oplysninger dit navn (personligt og/eller forretningsmæssigt), jobtitel (hvad du laver i øjeblikket, eller hvad du gerne vil lave i fremtiden), logo, e-mail, telefonnummer og websted. Kontaktoplysningerne kan også omfatte håndtag på sociale medier, dit professionelle slogan, en QR-kode, der sender din modtager til et vigtigt weblink, eller hvad du ellers finder vigtigt i denne korte introduktion. Digitalt deles disse oplysninger ofte i din e-mail-kontaktsignatur. Størrelser for trykte visitkort er som følger:

 

Nordamerikansk standard: 3,5 & gange; 2 in. (88,9 & gange; 50,8 mm)
Europæisk standard: 3,346 & gange; 2,165 in. (85 & gange; 55 mm)
Oceania Standard:  3,54 & gange; 2,165 tommer (90 & gange; 55 mm)

 

Bedste designpraksis for visitkort

 

Instagram-logo

 

Design af visitkort er en vigtig del af din branding. Derfor bør det fungere som en visuel forlængelse af dit overordnede branddesign. Lad os gennemgå nogle få eksempler på bedste praksis. 

Hold det enkelt. Balance, læsbarhed og forståelighed er dine topprioriteter, når du overvejer designelementer. 

Der er flere forskellige understøttelser, som du kan printe dine kort på. Generelt, trykkes visitkort på 350g papir, men disse andre understøtninger gør deres komme ud som plastic visitkort.

Med hensyn til pladsen skal du altid holde øje med tre faktorer: afsmitningsområde, trimlinje og sikkerhedslinje. Bleed area er den yderste del af kortet, som sandsynligvis vil blive fjernet. Beskæringslinjen er mållinjen for beskæring af kort. Sikkerhedslinjen er alt det, der ligger uden for, og som er udsat for skærefejl. Vigtige elementer som tekst eller logoer bør aldrig være uden for denne linje. Du har to sider! Brug dem begge, måske kan du dedikere den ene side udelukkende til logoet, mens den anden side kan indeholde kontaktoplysninger. Det kan også være en god idé at have dit logo på begge sider, med kontaktoplysningerne klart og tydeligt i nærheden.

Logoer og farveskemaer er de to vigtigste visuelle aspekter. De vil også være med til at påvirke layoutet og brandidentiteten på det digitale eller trykte kort. Logos skal være i centrum på dit kort, og andre visuelle elementer og sekundær grafik skal komplimentere og fremhæve dit logo. 


Sådan går du til værks med at designe dit logo

 
Nu da vi har dækket nogle af de vigtige fakta om at have visitkort, har du sandsynligvis brug for et logo. Men spørgsmålet er, hvordan du laver et?

Du har grundlæggende to muligheder: du kan hyre nogen til at designe det for dig eller design det selv. Begge har deres egne fordele og ulemper, så lad os undersøge dem hver for sig. 
 
 

Hyr en designer

 
 
Professionelle designere kender alle de tips, tricks og teknikker, som vi har nævnt ovenfor, uden at glemme dem. Når du hyrer en designer, freelance eller fra et bureau, køber du deres ekspertise lige så meget som deres tid. 
 
Problemet er, at ingen dygtige designere arbejder gratis. Den mest grelle ulempe ved at hyre en designer er prisen — dygtige designere tager hundredvis eller endda tusindvis af dollars for logodesign. 
 
I nogle tilfælde kan du finde billigere alternativer på sider som Fiverr, men disse sider har en dårlig rekord for at levere det, de har lovet, og der er masser af tidligere Fiverr-brugere, der følte, at de blev snydt. Industriens standard for et logodesign er omkring 200 dollars, så hvis nogen tager 5 dollars, har du ret til at være mistænksom. 
 
Og selv om du har penge til overs, kan det være svært at finde den rigtige designer. Grafisk design er et kreativt område, så der er utallige kunstneriske stilarter at vælge imellem. Du skal være sikker på at finde en designer, der både forstår din vision og er i stand til at føre den ud i livet, men det kan tage tid. 
 

Design et logo selv

 
 
 
Hvis du ikke har penge til overs i dit budget til et logo, skal du ikke fortvivle. Mens du tidligere måske havde begrænsede muligheder, er teknologien i dag så avanceret, at stort set alle kan designe deres eget logo ved hjælp af et online logo design tool som logogenie. 
.
 
I vores digitale tidsalder handler designsoftware mindre om dine tekniske færdigheder og mere om dine kreative idéer. Du behøver ikke at beherske penselstrøg eller blyantskygger — du behøver ikke engang have faste hænder. Med digitale logoværktøjer er alt, hvad du behøver, en idé.
 
Logogenies logoværktøj
 
 
Logogenie og andre online designværktøjer bruger skabeloner til at gøre design hurtigt og nemt, selv for nybegyndere. Først vælger du din branche i dropdown-menuen. Vi’har kategoriseret vores skabeloner efter behov og krav i de vigtigste brancher, så det er det første skridt at finde din branche. Vores algoritme vil derefter generere de bedste valg for din branche. 
 
Du skal blot vælge den, du kan lide, og begynde at redigere den. Du kan tilpasse hver enkelt skabelon, som du vil, og tilpasse dine valg til: 
 
- Hovedbilleder
- Virksomhedens navn og slogan
- Skrifttype og typografi
- Farveskemaer
- Tekst- og billedstørrelser
- Placering af tekst og billeder
- Tilføjelse af nye ikoner
- Lagdeling (placering af nogle billeder bag eller foran andre)
 
Du kan vælge fra vores interne bibliotek med over 200 ikoner. Et hurtigt blik viser, at der er masser af de intellektuelle billeder, som vi nævnte ovenfor, herunder træer med regnbueblade, skjoldkamme, bøger, studenterhuer og meget mere. 
 
Med en DIY-logoskaber som logogenie kan du skabe et professionelt logo på få minutter. Når du er færdig, kan du købe alle tilladelser og kommercielle licenser for $24,90, hvilket giver dig dit logo for evigt. 
 
Selv om skabelon-stilen fungerer godt for nybegyndere, får du bedre resultater, hvis du lærer nogle grundlæggende principper for grafisk design på forhånd. Læs vores blog for at få særlige designtips direkte fra ekspertdesignere. Men lad os vende tilbage til det aktuelle emne!
 

Print eller digitalt?

 

Nu da vi har givet en kort historie om visitkort og en oversigt over bedste designpraksis, er det tid til at træffe en beslutning: print eller digitalt eller begge dele? I en tid, hvor den virkelige verden ofte blandes med den digitale verden, er det vigtigt at skelne mellem hvilket rum der er mest effektivt for dig at skabe forbindelse. Hvordan netværker samarbejdspartnere, kunder og partnere i din branche? Foretrækker du at introducere folk online eller ved et middagsselskab? Hvis det er svært for dig at vælge det ene eller det andet, kan det være en god idé at forberede både trykte visitkort og en digital version, som du også kan dele. 

 

Fordelene ved print

 

Drykte visitkort giver en traditionel tilgang til networking og giver dig mulighed for at kommunikere dit brand med folk, du gerne vil have kontakt med i fremtiden. Ved at give et fysisk objekt til en anden person, giver det et langt mere mindeværdigt første indtryk. Trykte kort er især praktiske ved konferencer, messer, professionelle frokoster og andre personlige netværksarrangementer.

 

Ulemperne ved print

 

Der er foretaget undersøgelser, der viser, at 88 % af de visitkort, der udleveres, bliver smidt ud i løbet af mindre end en uge. I takt med at gennemsigtighed bliver mere og mere normen for virksomheder, ser kunderne på, hvordan miljøbevidste virksomheder opfører sig. Udskrivning af visitkort er spild og bruger værdifulde materialer, som potentielt kan blive smidt væk. I disse dage ser virksomhederne på mere bæredygtige virtuelle løsninger som digitale kort. Hver gang din virksomhed opdaterer oplysninger, skal der udskrives nye kort. Lad os overveje alternativet. 

 

Fremtiden er digitale visitkort 

 

Instagram-logo

 

En elektronisk form af dit visitkort ville være en miljøbevidst, let gennemskannelig, praktisk overførbar og progressiv måde at promovere din virksomhed på. Digitale visitkort gør det nemt at gemme kontaktoplysninger, integrere kalendere, sikre en problemfri opfølgning af introduktioner, planlægge påmindelser, maksimere din online tilstedeværelse og meget mere. Digitale kort er omkostningseffektive. I stedet for at bruge penge på trykomkostninger kan du bruge disse ressourcer til at løfte andre markedsføringsaspekter af din virksomhed. I takt med at verden bliver mere og mere digital, og i takt med at vi bevæger os gennem en pandemi, der begrænser fysisk kontakt og øger følsomheden omkring hygiejne, er digitale visitkort vejen frem. 

Mens det er sandt, at dette alternativ kan isolere en ældre generation, er det nemt at skabe enkle og inkluderende versioner, som er tilgængelige for alle. Overvej de trin, hvor du kan gøre det lettere at dele, gemme og overføre oplysninger fra dit digitale visitkort. Gem et skærmbillede til offline brug. Brug læselige og større skrifttyper. Tænk virkelig på dine kunder, samarbejdspartnere og potentielle investorer for at skabe den ideelle digitale version af din personlige plakat. 

Visitekort er en effektiv måde at tage det første skridt til at vise, hvor progressiv, miljøbevidst og betænksom din virksomhed er. Er det ikke den introduktion, du gerne vil lave?

 

Start design af dit logo

 

 

Se vores andre artikler

x